• vaniljkaka

Börjat äta nyttig mat = förstoppad

Jaa för ca en vecka sen började jag äta nyttigare , räkna kalorier och dricker endast vatten. Men jag har skitsvårt för att bajsa! Innan bajsade jag varje dag hur lätt som helst.
    Vad ska jag göra!! vill ju få ut allt innan de ligger där för länge och omvandlas till fett (kan de det?) 
    Såå, hur ska jag göra för att få magen normal igen, jävla nyttiga mat! :@ 

• Svar på tråden Börjat äta nyttig mat = förstoppad
  • enäggs81

bajset omvandlas inte till fett:) Men ät en tesked linfrön varje dag så ska du se att det blir fart!!

• Anonym

Äter du mer fiber måste du dricka mer vatten, annars kan man bli trög. Gäller speciellt om man äter linfrön.

• Anonym (linfröt)

Om du räknar kalorier kanske du också har börjat äta mycket mindre så att du får mindre avföring? I alla fall, det låter galet att nyttig mat ska göra det svårare att bajsa, det borde nästan vara tvärtom. Du äter antagligen för lite fibrer och dricker för lite vatten. Sånt som är effektivt mot förstoppning är linfrö, psylliumfrö, katrinplommon, päron och kiwi t ex. Hoppas att du får ordning på magen igen.

• Anonym (linfröt)
    Anonym skrev 2013-09-01 15:53:45 följande:
    Äter du mer fiber måste du dricka mer vatten, annars kan man bli trög. Gäller speciellt om man äter linfrön.
    Jamen just det, glömde säga det.
  • vaniljkaka
    Anonym (linfröt) skrev 2013-09-01 15:53:59 följande:
    Om du räknar kalorier kanske du också har börjat äta mycket mindre så att du får mindre avföring? I alla fall, det låter galet att nyttig mat ska göra det svårare att bajsa, det borde nästan vara tvärtom. Du äter antagligen för lite fibrer och dricker för lite vatten. Sånt som är effektivt mot förstoppning är linfrö, psylliumfrö, katrinplommon, päron och kiwi t ex. Hoppas att du får ordning på magen igen.
    Vad för mat är fibrer? Jag tror inte jag dricker för lite vatten, dricker 2 liter om dagen. 
    Katrinplommon, är de onyttigt? typ sött och massa kalorier? Kanske bättre med linfrö då 
  • Anonym (linfröt)
    vaniljkaka skrev 2013-09-01 16:04:28 följande:
    Vad för mat är fibrer? Jag tror inte jag dricker för lite vatten, dricker 2 liter om dagen. 
    Katrinplommon, är de onyttigt? typ sött och massa kalorier? Kanske bättre med linfrö då 
    Fibrer finns ju i alla grönsaker och frukt och i fullkornsprodukter, en del är vattenlösliga och bildar ett slem (linfrö och psylliumfrö t ex), andra är icke-vattenlösliga (som i t ex morötter) Katrinplommon är torkad frukt, en klassiker mot trög mage. Det innehåller såklart socker, men inget tillsatt. Linfrö eller psylliumfrö kan du blötlägga och dricka, eller strö över morgonfilen, eller blanda i din müsli.

Jag äter fil och müsli med mycket fibrer varje morgon och min mage funkar perfekt, oavsett vad jag äter resten av dagen. Blir bara trög om jag slarvar med vätska.
  • Curlie

Då dricker du nog för lite. Ät mer, och ta en msk linfrö varje dag!

Sen är frågan vad du menar med "nyttigt"? Att hålla sig under 2500 kcal gör inte maten nyttig. Det talar bara om att du intar rätt mängd energi. Men tänk på att äta grovt bröd, mycket frukt och grönt, ät vitt kött (fisk och fågel). Och återigen, drick massor av vatten!

• LivTuva

Nej, bajs omvandlas aldrig till fett! 

• LivTuva
    vaniljkaka skrev 2013-09-01 16:04:28 följande:
    Äter man nyttig fiberrik mat så är 2 liter vatten per dag alldeles för lite. 
  • vaniljkaka
    Curlie skrev 2013-09-01 16:31:54 följande:
    Då dricker du nog för lite. Ät mer, och ta en msk linfrö varje dag!

Sen är frågan vad du menar med "nyttigt"? Att hålla sig under 2500 kcal gör inte maten nyttig. Det talar bara om att du intar rätt mängd energi. Men tänk på att äta grovt bröd, mycket frukt och grönt, ät vitt kött (fisk och fågel). Och återigen, drick massor av vatten!
    Jag äter mest ägg,keso,tomat,paprika,lök,lax, havregrynsgröt,grönsaker och makrill. råkat bli ganska vegetariskt denna veckan som jag dragit in på kalorierna.  Men kött betyder väl inte att man bajsar bättre?
    Jag anser att jag äter nyttigt..  
Svar på tråden Börjat äta nyttig mat = förstoppad