• Philippa

Nyss börjat med concerta (autism och ADHD)..

Min son på 7 år har både autism och ADHD, vi började igår med concerta 18 mg pga hans enorma utbrott och oförmåga att sitta still ens 1 min i skolan.....

Vi märker ingen skillnad än, hur lång tid kan det ta innan man märker nån skillnad? 

Han fick jättesvårt att somna (en biverkning) igår.... somnade inte förrän 00.30... så jag ska ringa habben imorgon och be om nåt milt sömnmedel.... 

• Svar på tråden Nyss börjat med concerta (autism och ADHD)..
  • solskina

Det tar veckor innan man hittar rätt dos, sedan är det  viktigt med rutiner så att man tar medicinen på lämplig tid på morgonen så att den går ut innan kvällen. 
    Sen ja du ska ta kontakt med  hab om det inte blir bättre. Cirkadin är ett hormon som fungerar bra på våra barn till kvällen. 

• Philippa
    solskina skrev 2013-09-01 16:21:12 följande:
    Det tar veckor innan man hittar rätt dos, sedan är det  viktigt med rutiner så att man tar medicinen på lämplig tid på morgonen så att den går ut innan kvällen. 
    Sen ja du ska ta kontakt med  hab om det inte blir bättre. Cirkadin är ett hormon som fungerar bra på våra barn till kvällen. 

Ok, så det kan ta veckor innan man hittar rätt dos? Skönt att veta?

Tar ditt barn concerta? Ålder och dos på denne? 
  • solskina

Oj nu är han 19år :)  72mg innan 10 på morgonen.
    Har ätit sedan han var ca 14år. Innan var det ingen som berättade att han var en bra kandidat för medicinering alls, utan jag frågade och då började dom leta dos. Cirkadin och bolltäcke till natten kom i samma veva.

Lilla sonen är 11år nu och får cirkadin, men inget för koncentrationen (det behöver han inte han är över intelligent för sin ålder). Men han får medicin för en djup depression.   

• Philippa

Några fler med erfarenheter?

• Equal

Solskina. Att äta concerta har INGET med intelligensen att göra. 

Philippa. Jag har en son på snart 11 år med ADHD och autistiskt syndrom (som också är överintelligent) som äter concerta 36 mg. Han får svårare att somna på kvällen men äter då cirkadin. Cirkadin innehåller kroppens eget sömnhormon melatonin. Cirkadin är depåkapslar som gör att det portioneras ut medicin under hela natten. Man kan även få medicinen melationen. Det är för att kunna somna in på kvällen, men för att få den så krävs det att få licens på den.

Angående concertan så märkte vi nästan omedelbart en skillnad, men antar att det kan vara olika från person till person. Sedan måste även rätt dos ställas in.

Lycka till med medicinen och att han kan få något att sova på! =) 

• solskina
    Equal skrev 2013-09-01 21:10:08 följande:
    Solskina. Att äta concerta har INGET med intelligensen att göra. 

Philippa. Jag har en son på snart 11 år med ADHD och autistiskt syndrom (som också är överintelligent) som äter concerta 36 mg. Han får svårare att somna på kvällen men äter då cirkadin. Cirkadin innehåller kroppens eget sömnhormon melatonin. Cirkadin är depåkapslar som gör att det portioneras ut medicin under hela natten. Man kan även få medicinen melationen. Det är för att kunna somna in på kvällen, men för att få den så krävs det att få licens på den.

Angående concertan så märkte vi nästan omedelbart en skillnad, men antar att det kan vara olika från person till person. Sedan måste även rätt dos ställas in.

Lycka till med medicinen och att han kan få något att sova på! =) 
    Nej men får han bättre koncentrationsförmåga då är risken att vi inte kan tillgodo se hans behov.
  • MHBW81

går själv på conserta. Det tar ett tag innan man hittar rätt dos så ha tålamod.

Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • Litet My
    Philippa skrev 2013-09-01 19:32:32 följande:
    Några fler med erfarenheter?

Ja, men kanske inte de du vill ha, men jag skriver ändå, för oss fungerade inte Concerta alls mer än att han fick varenda biverkning man kunde få.
  • Philippa
    Litet My skrev 2013-09-02 00:22:00 följande:

Ja, men kanske inte de du vill ha, men jag skriver ändå, för oss fungerade inte Concerta alls mer än att han fick varenda biverkning man kunde få.

Ok.. fick ni annan medicin då som fungerade bättre?
  • Litet My

TS: Nej, vi lade ner projektet medicin, ville inte riskera att få det värre. Tyvärr satt sviterna av biverkningarna i en ganska lång tid. Tex sömnproblemen samt att hans Autism blev förvärrad och han fick mycket tvångstankar.

Svar på tråden Nyss börjat med concerta (autism och ADHD)..