• Solstråle00001

Enkel vitlökssås till kräftor

Ska fixa såsen till kräftskivan. Har aldrig lyckats med aioli tyvärr. Tänkte mig nåt enklare. Men VAD? Om man googlar finns det ju lite olika varianter men jag vet inte vilken jag ska testa? Gräddfil? Turkisk yogurt? Vilket är ditt bästa recept?

• Svar på tråden Enkel vitlökssås till kräftor
  • Johannniii

Cremefresch, pressad vitlök, salt och italiensk salladskrydda i. Prova innan du gör hela till kalaset! :) burkar själv ta ca 2 klyftor/dl crème fresch o sedan krydda efter smak. Det går att ta lite lite vitvinsvinäger i med, lycka till!! :)

• Johannniii

Sen är sweet chili sås blandat med turkisk yoghurt också gott om du vill ha 2 sorter! :)

• Stjärnebo

2dl turkisk yoghurt
    2 vitlöksklyftor
    Lite mer än en halv tsk olivolja
    1/2 tsk citron saft
    salta och peppra efter smak

Om du vill kan du ta rysk yoghurt istället. Den är krämigare och mer som creme fraiche i konsistens men självklart onyttigare.. Men vad gör det? ;) 

• frappa
    Solstråle00001 skrev 2013-09-01 18:39:04 följande:
    Ska fixa såsen till kräftskivan. Har aldrig lyckats med aioli tyvärr. Tänkte mig nåt enklare. Men VAD? Om man googlar finns det ju lite olika varianter men jag vet inte vilken jag ska testa? Gräddfil? Turkisk yogurt? Vilket är ditt bästa recept?
    Vad är det med din aioli som har blivit fel?
    Det är ju inte speciellt svårt att göra en emulsions sås.
    Om man hittar färsk vitlök, så tycker jag personligen att det är föredra i en aioli.
  • Solstråle00001
    frappa skrev 2013-09-02 08:19:58 följande:
    Vad är det med din aioli som har blivit fel?
    Det är ju inte speciellt svårt att göra en emulsions sås.
    Om man hittar färsk vitlök, så tycker jag personligen att det är föredra i en aioli.
    Den har inte blivit tjock, har inte hänt nåt över huvud taget med den Har hört att det kan bero på att äggen el oljan varit för kall? Vet inte om jag ska testa igen

Tack för alla tips. Ska testas
  • Johannniii

Äggulorna först i matberedare. Kör lite.. Sen en tunn stråle med rumstempererad rapsolja medans maskinen går.. Ha tunn stråle lite hela tiden och den ska tjockna.. Sen i med lite vitvinsvinäger, salt o vitpeppar och lite senap. Sen kan du köra i mer olja om du vill fast fortfarande i tunn stråle.. Avsluta med pressad vitlök. Är själv Aiolins mästare så de kan inte gå fel för dig! ;) blanda absolut inte allt på en gång då går det åt helvete för många. Samma sak om oljan stått i kylen!

• MammaBella

När det gäller aioli eller majoonäs så kan man ha kall olja om äggen är kalla. Det gäller att både äggen och oljan har samma temperatur,.

• Johannniii

Ja det stämmer, men när äggen körs lite innan så kan (om man ha otur) äggen ha blivit ljummare än oljan o det skär sig. Äggen kan va kalla så länge oljan inte är det. Säkraste kortet

• Solstråle00001

Då förstår jag. Det är säkert oljan som varit boven. Ska bli spännande att testa. Hur blir det om jag använder olivolja. Kommer det skära sig i kylen? Har för mig att oljan blir väldigt konstig om man råkar kyla den?

• Johannniii

Olivolja ska inte förvaras i kyl och det smakar inte bra i aioli.. Rapsolja är bäst! :)

Svar på tråden Enkel vitlökssås till kräftor