• Anonym (Ont)

Slagit ryggen

Jag lyckades falla idag så jag fick en hård smäll i mellersta ryggen på vänster sida. Jag låg kvar en kort stund och kände hur smärtan förflytta sig neråt till något muskelfäste.

I början klarade jag av att både lyfta och gå normalt även om det gjorde ont, men efter en kort stund så tilltog smärtan så att jag inte klarade av att flytta tyngden på höger ben.

Min man ringde sjukvårdsupplysningen som bad mig ta smärtstillande lägga kallt på och vila en timme. Jag hade med stort besvär flyttat mig två meter framåt till soffan där jag låg på mage, min man la kallt på och jag tog två alvedon.

Efter ca 20 min måste jag kissa, kommer knappt upp och inte framåt utan hjälp, ligger efter det resten av timmen på sängen.

Ringer på nytt, får lov att ta muskelavslappnande och att jag kan åka in till jouren om jag vill, eller till hälsocentralen imorgon.

Problemet, jag kan knappt röra mig, kommer ingenstans ensam och vi har ett barn. Jag har haft kramp i ryggen förr men alltid efter lång tids överansträngning, inte sånhär akut.

Vad skulle ni göra i min situation? Sova och ta er till läkare imorgon?

Finns det någon huskur som kan hjälpa eller något jag borde tänka på?

• Svar på tråden Slagit ryggen
  • enäggs81

jag skulle åkt till akuten och röntga. kan ju bli diskbrott eller nåt. skulle åkt idag!

• Anonym (Ont)
    enäggs81 skrev 2013-09-01 18:49:13 följande:
    jag skulle åkt till akuten och röntga. kan ju bli diskbrott eller nåt. skulle åkt idag!
    Jag tror inte det är diskbrott, det verkade inte sjukvårdsupplysningen heller tro, varför tror du det?

Hur skulle du ta dig dit?
    Är det så akut att jag måste be mina föräldrar (som ska arbeta imorgon) komma och köra/stöda eller barnvakta för att jag ska kunna ta mig dit ikväll?
  • Scrubs81

Muskelfästena gör ont, skitont! Har du nån spikmatta, eller nån du känner kanske har, ljuvligt! Ja inte det första då. Sen tycker jag värme är bättre som smärtlindrande. Kallt kan ju vara bra det första.
    Kombinera Alvedon, Ipren och vad du nu har som är muskelavslappnande. Rör benen så gott det går. Ja, rör dig så mkt det går, lite men ofta. Du stelnar ju till. Massage kan vara skönt också!
    Du säger att smärtan var vid sidan av ryggraden, mao mkt liten risk att nåt skulle vara skadat i skelettet. Men musklerna gör ont dom med. Avvakta tills imorgon!

• Anonym (Ont)
    Scrubs81 skrev 2013-09-01 18:54:29 följande:
    Muskelfästena gör ont, skitont! Har du nån spikmatta, eller nån du känner kanske har, ljuvligt! Ja inte det första då. Sen tycker jag värme är bättre som smärtlindrande. Kallt kan ju vara bra det första.
    Kombinera Alvedon, Ipren och vad du nu har som är muskelavslappnande. Rör benen så gott det går. Ja, rör dig så mkt det går, lite men ofta. Du stelnar ju till. Massage kan vara skönt också!
    Du säger att smärtan var vid sidan av ryggraden, mao mkt liten risk att nåt skulle vara skadat i skelettet. Men musklerna gör ont dom med. Avvakta tills imorgon!
    Jag är typ 99% säker att det är muskelkramp, jag har haft det förr.
    Ska be att bli inledd i duchen senare så jag kan duscha varmt, massage gör för ont ännu.

Tack för tipsen! Jag kollar hur de känns imorgon om jag behöver kontakta läkare.

(Förra gången var de tvugna att ge muskelavslappnande direkt i muskeln innan de gav sig, då hade jag varit hemma 1,5 vecka, men det var efter långvarig ansträning. Borde jag ändå gå till läkare imorgon för säkerhets skull även om jag redan har muskelavslappnande hemma?)
  • Scrubs81
    Anonym (Ont) skrev 2013-09-01 19:02:45 följande:
    Jag är typ 99% säker att det är muskelkramp, jag har haft det förr.
    Ska be att bli inledd i duchen senare så jag kan duscha varmt, massage gör för ont ännu.

Tack för tipsen! Jag kollar hur de känns imorgon om jag behöver kontakta läkare.

(Förra gången var de tvugna att ge muskelavslappnande direkt i muskeln innan de gav sig, då hade jag varit hemma 1,5 vecka, men det var efter långvarig ansträning. Borde jag ändå gå till läkare imorgon för säkerhets skull även om jag redan har muskelavslappnande hemma?)
    Vad är det för muskelavslappnande du har?
    Du kan ju alltid ringa din VC och rådfråga imorgon utifrån hur du mår då.
  • Anonym (Ont)
    Scrubs81 skrev 2013-09-01 19:06:36 följande:
    Vad är det för muskelavslappnande du har?
    Du kan ju alltid ringa din VC och rådfråga imorgon utifrån hur du mår då.
    Sirdalud 2 mg, verksamt ämne Tizanidinhydroklorid, jag har fått det utskrivet för ryggont tidigare.
  • Scrubs81
    Anonym (Ont) skrev 2013-09-01 19:08:56 följande:
    Sirdalud 2 mg, verksamt ämne Tizanidinhydroklorid, jag har fått det utskrivet för ryggont tidigare.
    Konstigt, finns inte i Fass....bor du i Sverige? Här är det tydligen inget preparat som används öht!
  • Anonym (Ont)
    Scrubs81 skrev 2013-09-01 19:12:04 följande:
    Konstigt, finns inte i Fass....bor du i Sverige? Här är det tydligen inget preparat som används öht!
    Nä, jag är inte svensk.

www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx&i=NOVARTIS_SIRDALUD%2c+SIRDALUD+RETARD

Där kan du läsa om det.
  • enäggs81

Jag fick tanken om diskbrott eftersom min kompis hade Samma symtom och det var det! Hon fick be en ambulans komma och ge henne smärtstillande....

Svar på tråden Slagit ryggen