• josefingi

Tips hur man får sin 7-månaders att ta dinapp med större hål?

Hej!

Min 7-månaders får ersättning ca 2-3 gånger om dagen och det tänker vi fortsätta med. Dock är han lite liten i maten och jag har fått tips från BVC att byta till en dinapp med större hål så slipper han kämpa lika mkt och kanske då även äter med. Vi har nu köpt en ny dinapp (Dr. Browns) men han störtvägrar, börjar gråta och skjuter ifrån sig flaskan när han efter ett litet tag märker att det kommer mycket mer ersättning än han är van vid. Är det någon som känner igen sig, och i så fall har ni något tips på hur man lättare kan få övergången till dinapp med större hål att funka? 

• Svar på tråden Tips hur man får sin 7-månaders att ta dinapp med större hål?
  • mammalovis

Jag har ingen erfarenhet av Dr Browns flaskor, men på Bambinos är det ju inte särskilt stor skillnad på litet hål, större hål, krysshål och streckhål. Kanske är skillnaden större på Dr Browns. Testa att vända flaskan upp och ner så ser ni ju hur mycket som kommer, Kanske fungerar det att tippa flaskan mindre när han äter.

• scaras

Ja precis, håll flaskan nästan vågrät så han får suga själv istället för att det forsar in.
    Annars finns nog inte mkt annat att göra än att fortsätta och fortsätta om du också tror att det är det bästa för honom med större napp. Börja bara inte vela och byta tillbaka till den lilla när han blir grinig på den stora, de lär sig snabbt hur de ska bete sig för att få som dom vill i slutändan.

• Jo86

Har samma problem med min 7-månaders! Använder Mam flaskor. Hål nr 2 är det han tar, men det tar så lång tid att få i sig allt så oftast måste jag pausa flera ggr eftersom han tröttnar och blir ofokuserad. Men han är ju så pass hungrig att han ändå vill äta allt. När jag testar hål 3 (gör det lite då och då) så sätter han bara i halsen och blir ledsen. Jag har testat att hålla flaskan vägrätt, men tycker inte att det hjälper.

Försöker även övergå till välling på kvällen, men det funkar inte heller eftersom han inte vill ha större hål. Ger just nu 50 ml välling och 150 ersättning, det är det som går med hål 2. Har testat enbart välling i hål 3 och pipmugg, men det vill han inte ha än. Men nu kan jag inte öka vällingen gradvis mer eftersom det då inte kommer ut något i flaskan.

Hur har det gått för dig?

• blubbblubb
    Jo86 skrev 2013-09-12 12:12:02 följande:
    Har samma problem med min 7-månaders! Använder Mam flaskor. Hål nr 2 är det han tar, men det tar så lång tid att få i sig allt så oftast måste jag pausa flera ggr eftersom han tröttnar och blir ofokuserad. Men han är ju så pass hungrig att han ändå vill äta allt. När jag testar hål 3 (gör det lite då och då) så sätter han bara i halsen och blir ledsen. Jag har testat att hålla flaskan vägrätt, men tycker inte att det hjälper.

Försöker även övergå till välling på kvällen, men det funkar inte heller eftersom han inte vill ha större hål. Ger just nu 50 ml välling och 150 ersättning, det är det som går med hål 2. Har testat enbart välling i hål 3 och pipmugg, men det vill han inte ha än. Men nu kan jag inte öka vällingen gradvis mer eftersom det då inte kommer ut något i flaskan.

Jag skulle tipsa om att prova X-nappen med välling. Det hålet anpassar sig mer till hur barnet suger än de fasta hål storlekarna. 

Jag har fått uppfattningen att det är vanligt att ha problem med hålstorlekarna på napparna och att många barn förstår kopplingen luta flaskan-mer vatten först när de börjar dricka ur pipmugg/vanlig mugg själva. Så mitt andra förslag är att skaffa en pipmugg och låta barnet prova att dricka vatten ur den själv sittande upprätt om ni inte redan gjort det.    

• josefingi
    Jo86 skrev 2013-09-12 12:12:02 följande:

Ja det går likadant som för dig här, Jo86!
    Med enda skillnaden att han faktiskt börjat dricka välling ur pipmugg nu, dock inte så mkt men mer och mer för varje gång, så jag provar den vägen precis som blubbblubb skriver här nedan. Tills vidare kör vi på ersättning en gång om dagen (som kvällsmål, halvsovandes) i den vanliga nappen. Det är lite besvärligt, för min lille vill inte ha ersättning heller längre, bara när han är i halvsömn. Vi ger istället fler riktiga mål barnmat (vilket såklart är bra, för det äter han!) och ger vällingen i pipmugg som mellanmål, som måltidsdryck tillsammans med en smoothie eller så. Hoppas på att trenden fortsätter och att han börjar gilla välling mer och mer, för då kan vi kanske börja ge i flaska med X-napp (vilket vi provat...suck). The struggle continues
    blubbblubb skrev 2013-09-12 12:19:32 följande:

Jag skulle tipsa om att prova X-nappen med välling. Det hålet anpassar sig mer till hur barnet suger än de fasta hål storlekarna. 

Jag har fått uppfattningen att det är vanligt att ha problem med hålstorlekarna på napparna och att många barn förstår kopplingen luta flaskan-mer vatten först när de börjar dricka ur pipmugg/vanlig mugg själva. Så mitt andra förslag är att skaffa en pipmugg och låta barnet prova att dricka vatten ur den själv sittande upprätt om ni inte redan gjort det.    

• Jo86
    blubbblubb skrev 2013-09-12 12:19:32 följande:

Jahaa, är den som ett X i hålet? Har alltid trott att det var ett jättestort hål och undrat när tusan han ska klara av det? :) Men nu förstår jag (om det är så)!? Ska prova det då!
    Vi tog faktiskt en napp med hål 1 och skar i igår (vet att det står att man inte ska göra så, men har hört det från flera håll). Då är det ju inte så stort så det rinner, men kommer ändå ut mer när han suger. Nu va han alldeles för trött igårkväll, så då gick det inge bra och idag när jag testat så har han varit jättekinkig (han är lite småförkyld och har ätit allmänt dåligt). Men när min sambo testade nu på kvällen så verkade det faktiskt fungera, så vi provar kanske några gånger till.

Han brukar få lite vatten i pipmugg när han äter vanlig mat. Dock tycker han mest att det är kul att bubbla med vattnet och när han får hålla själv så lyckas han ju inte luta den än. Men han lär sig mer och mer iaf ;)

Tack för tipsen!!
  • Jo86
    josefingi skrev 2013-09-13 09:46:44 följande:
    Ja det går likadant som för dig här, Jo86!
    Med enda skillnaden att han faktiskt börjat dricka välling ur pipmugg nu, dock inte så mkt men mer och mer för varje gång, så jag provar den vägen precis som blubbblubb skriver här nedan. Tills vidare kör vi på ersättning en gång om dagen (som kvällsmål, halvsovandes) i den vanliga nappen. Det är lite besvärligt, för min lille vill inte ha ersättning heller längre, bara när han är i halvsömn. Vi ger istället fler riktiga mål barnmat (vilket såklart är bra, för det äter han!) och ger vällingen i pipmugg som mellanmål, som måltidsdryck tillsammans med en smoothie eller så. Hoppas på att trenden fortsätter och att han börjar gilla välling mer och mer, för då kan vi kanske börja ge i flaska med X-napp (vilket vi provat...suck). The struggle continues
    Va skönt att han börjat dricka välling ur pipmuggen! Jag kör fortfarande med blandning av välling och ersättning, så den blir ju mycket tunnare, men kanske ska prova i pipmuggen ändå.
    Hm, jobbigt att han inte tar ersättningen, men tur att han äter vanlig mat då. Äter han hela portioner då?
    Min lille har ätit jättedåligt överhuvudtaget de senaste dagarna (framförallt idag). Det känns som han äter jättelite under dan, både av ersättningen och vanlig mat. Dock har han börjat vakna och vill helst äta på natten igen (har inte gjort det på ett tag). Men jag hoppas och tror att det är en fas i kombination med förkylning. Han har precis lärt sig åla framåt, så han har ju fullt upp med det på dagarna och verkar inte riktigt ha tid att äta! ;)
Svar på tråden Tips hur man får sin 7-månaders att ta dinapp med större hål?