Jo86 skrev 2013-09-12 12:12:02 följande:
Har samma problem med min 7-månaders! Använder Mam flaskor. Hål nr 2 är det han tar, men det tar så lång tid att få i sig allt så oftast måste jag pausa flera ggr eftersom han tröttnar och blir ofokuserad. Men han är ju så pass hungrig att han ändå vill äta allt. När jag testar hål 3 (gör det lite då och då) så sätter han bara i halsen och blir ledsen. Jag har testat att hålla flaskan vägrätt, men tycker inte att det hjälper.
Försöker även övergå till välling på kvällen, men det funkar inte heller eftersom han inte vill ha större hål. Ger just nu 50 ml välling och 150 ersättning, det är det som går med hål 2. Har testat enbart välling i hål 3 och pipmugg, men det vill han inte ha än. Men nu kan jag inte öka vällingen gradvis mer eftersom det då inte kommer ut något i flaskan.
Hur har det gått för dig?
Ja det går likadant som för dig här, Jo86!
Med enda skillnaden att han faktiskt börjat dricka välling ur pipmugg nu, dock inte så mkt men mer och mer för varje gång, så jag provar den vägen precis som blubbblubb skriver här nedan. Tills vidare kör vi på ersättning en gång om dagen (som kvällsmål, halvsovandes) i den vanliga nappen. Det är lite besvärligt, för min lille vill inte ha ersättning heller längre, bara när han är i halvsömn. Vi ger istället fler riktiga mål barnmat (vilket såklart är bra, för det äter han!) och ger vällingen i pipmugg som mellanmål, som måltidsdryck tillsammans med en smoothie eller så. Hoppas på att trenden fortsätter och att han börjar gilla välling mer och mer, för då kan vi kanske börja ge i flaska med X-napp (vilket vi provat...suck). The struggle continues

.
blubbblubb skrev 2013-09-12 12:19:32 följande:
Jag skulle tipsa om att prova X-nappen med välling. Det hålet anpassar sig mer till hur barnet suger än de fasta hål storlekarna.
Jag har fått uppfattningen att det är vanligt att ha problem med hålstorlekarna på napparna och att många barn förstår kopplingen luta flaskan-mer vatten först när de börjar dricka ur pipmugg/vanlig mugg själva. Så mitt andra förslag är att skaffa en pipmugg och låta barnet prova att dricka vatten ur den själv sittande upprätt om ni inte redan gjort det.