• Anonym (Orolig)

Varför kan inte barnmorskan se när beräknad födelse är?

Jag undrar varför det inte går att säga när bf är efter ultraljudet? Kan inte alla bm räkna ut det? Är det något fel? Vad kan det finnas för orsaker att inte få ett preliminärt datum för bf? Har ni varit med om detta? Tror jag är i ca v 14, men varför syns det inte på ul?

• Svar på tråden Varför kan inte barnmorskan se när beräknad födelse är?
  • SuzR

Har du inte fått ett datum alls? Jag fick ett datum i typ v 10, ett annat datum på KUB testet och ett slutgiltigt datum i v 19. Det skilde bara ett par dagar mellan.

• Ladycocos

Vad är det som inte syns. Graviditeten eller hur långt gången du är? Vad sa din bm?

• Anonym (Orolig)

Nej, inget datum alls. Graviditeten, barn syns. Men brukar de inte alltid kunna se/mäta och beräkna ett datum? Finns det tillståndde i nte kan det i som bm inte säger till om?

• The Fugly

De kan alltid mäta fostret och utifrån det säga hur långt gången du är. Däremot kanske de inte säger ett beräknat förlossningsdatum men det kan man ju räkna ut utifrån graviditetslängd.

Fråga din BM, de kanske bara skrev in det i journalen men glömde berätta.

• Helly

Låter som en inkompetent BM.

Det kan iofs hända att barnet ligger på så sätt att det är svårt att mäta, men normalt ska man kunna säga hur långt gången du är. Och kan man säga att du är i vecka 14, så borde det inte vara rocket science att lista ut när vecka 40 infaller.

• nozpa

Här så ville dom inte uppge beräknat datum innan RUL. Och om du gjort ditt i vecka 14 så är det ju för tidigt för att få "datumet" redan kanske? Nu utgår jag efter hur det var här alltså.
    På inskrivningen beräknar dom på mensen. Men dom ville inte säga datum innan RUL. Så på KUB sa dom inget datum. 

• Helly
    nozpa skrev 2013-09-02 08:27:42 följande:
    Här så ville dom inte uppge beräknat datum innan RUL. Och om du gjort ditt i vecka 14 så är det ju för tidigt för att få "datumet" redan kanske? Nu utgår jag efter hur det var här alltså.
    På inskrivningen beräknar dom på mensen. Men dom ville inte säga datum innan RUL. Så på KUB sa dom inget datum. 
    Jag fick preliminärt datum på KUB i vecka 12. Men så tidigt vet man ju om att det kan komma att ändra sig något vid nästa UL.
  • nozpa
    Helly skrev 2013-09-02 08:29:56 följande:
    Jag fick preliminärt datum på KUB i vecka 12. Men så tidigt vet man ju om att det kan komma att ändra sig något vid nästa UL.

Jo såklart. Här ville dom inte säga något innan RUL. Kanske hade dom gjort bort sig tidigare eller något. :) Egentligen spelar det ju ingen roll ändå. Man vet ju ungefär när barnet ska komma enligt mens. Sedan är det ju enligt RUL dom går på när det gäller övrigt sedan. Försäkringskassa, ev snitt osv.
    Så egentligen är det inte så farligt att dom inte gav ett datum i vecka 14 tänker jag. 
  • Anonym (RUL)

Man beräknar datum för förlossning vid ultraljud i v 18-19 (RUL) och inte tidigare. Skälet till detta är att det är vid dessa veckor man vet mest säkert vet sambandet mellan fostrets storlek och BF.
    Vid tidigare ultraljud daterar man graviditeten i veckor, men räknar inte ut beräknad förlossning (även om man ju kan göra det själv, BF är v 39+6).

• Helly
    Anonym (RUL) skrev 2013-09-02 09:50:42 följande:
    Man beräknar datum för förlossning vid ultraljud i v 18-19 (RUL) och inte tidigare. Skälet till detta är att det är vid dessa veckor man vet mest säkert vet sambandet mellan fostrets storlek och BF.
    Vid tidigare ultraljud daterar man graviditeten i veckor, men räknar inte ut beräknad förlossning (även om man ju kan göra det själv, BF är v 39+6).
    Som sagt, det skiljer sig nog mellan sjukhus, för de räknade ut BF för mig när jag gjorde KUB i vecka 12.
  • Anonym (Orolig)

Tack. Då är det troligen så att det är olika beroende på vart man bor :)

Svar på tråden Varför kan inte barnmorskan se när beräknad födelse är?