• Anonym (oktoberbarn)

    Täcke till nyfödd?

    Hej! Har en fundering. Jag och min sambo väntar barn ibörjan av oktober och jag har en fundering kring bäddningen i spjälsängen. Har hört väldigt olika angående täcke i spjälsängen. Vad är det som gäller? Ska nyfödda ha täcke? Vad är viktigt att tänka på kring detta? Samma med vagn. Har tänkt att eftersom vi får barn i början av oktober så har man täcke först å sen åkpåse när set blir kallare. Hur ska man tänka kring detta? Tack på förhand!

  • Svar på tråden Täcke till nyfödd?
  • Allergiexperten

    Hej! Det här är inte en fråga för allergiexperten men förstås svarar jag ändå.
    Nyfödda barn bör ett litet och lätt täcke. Spädbarn tycker om när man "boar in dom" vilket betyder precis som det står, dvs bäddar omkring barnet så att barnet inte så lätt kan spritta med armar och ben åt olika håll. Barnet sover oftare lugnare när man bäddar på det sättet.
    När barnet har åkpåse räcker det med overall och behövs inte extra täcke. Ofta brukar man ha tendes att klä barnen för mycket när de är i åkpåse. Ett bra tips är att sticka ner handen och känna efter hur kroppen känns, ofta känner man då att barnet har det varmt och skönt i åkpåsen, tänk också på att öppna åkpåsen när ni går i affärer och varuhus eftersom det kan bli alldeles för varmt för barnet.
    vänliga hälsningar Anitha  

Svar på tråden Täcke till nyfödd?