• Anonym (fram)

Barn i framsätet utan airbag, när?

Jag har sett barn i åldrarna 2-4 år som sitter framvända i bilen i framsätet. I bilbarnsolar/bältesstolar såklart. Men jag undrar bara ska man inte ha en viss längd för att få sitta fram? Eller gäller det bara om airbag finns inkopplad?

• Svar på tråden Barn i framsätet utan airbag, när?
  • Anonym (Greta)

2-4-åringar skall sitta bakåtvända. Fram eller bak spelar ingen roll så länge airbagen är borta. Min långa 5-åring sitter ofta fram i bältesstol i och för sig. Utan airbagen inkopplad så klart.

• Anonym (ok)

Utan airbag,ingen längdgräns. Med airbag  140 cm. Barn under 135 cm måste dock alltid använda bilkudde.

• Anonym (fram)

aha! Tack! Jag vart lite fundersam hur det var med längd osv.

Jo, småbarn ska sitta bakåtvända men det är inte alla som gör det pga olika orsaker, ingen aning. Jag vart bara lite förvånad av att se så små sitta framåtvända i framsätet.  

• Brumma

Tillägg till anonyms (ok) inlägg.
    Bilkudde får ALDRIG användas i samband med airbag.
    Har man airbag får barnet sitta bak tills det är minst 140cm lång o kan sitta utan kudde.

• nozpa
    Brumma skrev 2013-09-02 07:56:21 följande:
    Tillägg till anonyms (ok) inlägg.
    Bilkudde får ALDRIG användas i samband med airbag.
    Har man airbag får barnet sitta bak tills det är minst 140cm lång o kan sitta utan kudde.

Bra att veta! Inte för att mina barn är så stora ännu. Och trodde jag hade hyffsad koll på allt. Men detta kände inte jag till. Kan vara bra att veta inför framtiden om dom skulle åka med någon annan.
  • Brumma

Det visste inte jag heller innan bonusdottern var "nästan" tillräckligt stor o jag läste på om det :)

• Anonym (Lite ot...)

Som sagt, lite ot, men passar ändå: vad hade ni gjort med ett barn som är för stort för sin bälteskudde? Alltså, åttaåringen är inte lång nog att sitta utan kudde, men på kudden står 15-36 kg och det har hen passerat med råge, väger nästan tio kilo mer.

Nu används den ändå men hen flyter ju ut över kanterna då rumpan inte får plats på kudden

• HannaS83

Jag har också funderat på detta, finns det någon fakta sida på internet där man kan läsa om reglerna? Eller ska man kontakta en bilfirma? Jag väntar vårt 3de barn och vi har alltid haft barnen back. Men det blir ju trångt såklart med tre, så tänkte att när jag åker själv med dom så kan sonen (5) få sitta fram. Men han har ju kudde fortfarande såklart.. Så då måste man få airbagen avstängd alltså... Hur är det med sidoairbagsen då? Det finns ju airbags överallt nuförtiden..?

• jonnashus
    HannaS83 skrev 2013-09-14 21:01:00 följande:
    Jag har också funderat på detta, finns det någon fakta sida på internet där man kan läsa om reglerna? Eller ska man kontakta en bilfirma? Jag väntar vårt 3de barn och vi har alltid haft barnen back. Men det blir ju trångt såklart med tre, så tänkte att när jag åker själv med dom så kan sonen (5) få sitta fram. Men han har ju kudde fortfarande såklart.. Så då måste man få airbagen avstängd alltså... Hur är det med sidoairbagsen då? Det finns ju airbags överallt nuförtiden..?

Har man sidoairbags ska brann sitta i stol med höga sidor tills de är 140cm, räcker alltså inte med bara en kudde.
  • Sisisisi
    jonnashus skrev 2013-09-14 21:06:31 följande:
    Har man sidoairbags ska brann sitta i stol med höga sidor tills de är 140cm, räcker alltså inte med bara en kudde.

Källa?
    Keep your child rear facing for as long as possible!

Svar på tråden Barn i framsätet utan airbag, när?