svårigheter att älska någon
jag har ett problem i relationer som jag inte vet hur jag ska råda bot på. jag är en kvinna, ca 35 år, barnlös. lever i en relation med en man just nu sedan ungefär 2 månader tillbaka. känner att jag tycker om honom, men älskar gör jag inte. jag har en mängd förhållanden i bagaget, men har bara älskat en av dem. det var mitt senaste ex.
jag känner att jag gärna vill ha barn, men inte med vem som helst. vill bara ha det med nån som jag älskar och vill leva med för evigt, men så känner jag alltså inte nu. tänker att jag kanske aldrig kommer kunna älska igen. skulle känna mig ofri om jag skaffade barn ihop med någon som jag inte älskar, eftersom jag då skulle bli tvungen att dras med mannen resten av livet. mitt behov av att inte känna mig kvävd är alltså starkare än min barnlängtan. men jag vet att det kan vara annorlunda, för det var det när jag levde med exet.
känner att tiden rinner ifrån mig med tanke på min ålder. borde agera ganska snart om jag ska kunna få några barn. känner mig just nu väldigt ambivalent inför hela barnfrågan, men jag tror att jag skulle kunna ångra mig om jag inte fick några. för det är helt avhängigt mina känslor för mannen.
önskar att jag hade lättare att älska någon. tyvärr har jaga alltid haft svårt för det och jag kan inte ens känna att jag tycker om mina vänner eller syskon... har alltid trott att jag är en rätt känslokall person pga detta, men fick omvärdera det när jag träffade på exet och kände väldigt stark kärlek till honom. jag är absolut kapabel att känna villkorslös kärlek för en annan människa. de känslorna jag kände då var så starka att det nästan var jobbigt för mig.
finns det något man kan göra för att älska lättare? det skulle verkligen betyda mycket för mig om jag ännu en gång kunde älska en annan person igen.
nån annan som känner igen sig i detta?