• Zarina

Hur långt innan bf (barn nr 2) ska man göra förändringar? Flytta sängen i detta fall!

Hur långt innan andra barnet föds tycker ni (och vad tycker experter, om någon vet) att man ska göra förändringar? Vi ska flytta 2 åringens spjälsäng från min sida av sängen till pappans sida av sängen, och meningen är att sonen ska sova mera intill pappan sedan. Nu sover han bredvid mig (ofta kramande mig) och jag flyttar honom då jag orkar till hans egen säng. Så det är ju inte en enorm förändring (som att flytta till eget rum), men ändå en förändring som jag ogärna vill att förknippas negativt med lillebrors ankomst. Lillebror ska alltså sova på min sida!

• Svar på tråden Hur långt innan bf (barn nr 2) ska man göra förändringar? Flytta sängen i detta fall!
  • jashrinah

jag tycker innan man blir gravid hellst , så barnet inte känner att det skuffas undan för nån annan :) 

• JoSoo90

Vår som ha alltid haft sängen på pappas sidan men när han va 7 månader fick han flytta in till eget rum och nu för en vecka sen fick han ny säng med. Det ha gått bra hela tiden och han sover gott. Tror de är en vane sak. Jag kan inte sova bra om han sover i sängen med :( Nu kommer barn nummer 2 om några dagar och spjälsängen står i sovrummet han är framme och titta och vi säger här ska bebis sova och du ha din säng i dit rum. Bor i en 3a.

• Frontline

Tycker man ska flytta sängen till eget rum när barnet redan är 6 månader, skönt för barnet och skönast för föräldrarna...

Våra 3 barn fick eget rum vid 6 månaders ålder och är aldrig några problem att lägga dom för natten samt att dom sover hela nätterna..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Zarina
    Frontline skrev 2013-09-02 08:05:28 följande:
    Tycker man ska flytta sängen till eget rum när barnet redan är 6 månader, skönt för barnet och skönast för föräldrarna... Våra 3 barn fick eget rum vid 6 månaders ålder och är aldrig några problem att lägga dom för natten samt att dom sover hela nätterna..

Fast nu svarade du inte på frågan!
  • amiofo

innan ni berättat för syskonet i alla fall, så han inte känner att det är därför han får flytta.

• skogsvitter
    amiofo skrev 2013-09-02 09:46:12 följande:
    innan ni berättat för syskonet i alla fall, så han inte känner att det är därför han får flytta.
    Men herregud så löjligt, snacka om att göra en stor grej av absolut ingenting... har hon aldrig träffat eller varit med pappan i hela sitt liv eller vad?
  • Frontline
    Zarina skrev 2013-09-02 08:06:55 följande:

Fast nu svarade du inte på frågan!
    Det gjorde jag väl tycker jag...

När barnet man har är ca 6 månader kan man flytta in dom i eget rum det är väl en förändring om nåt...

Sen om ett syskon kommer 1 år 2 eller 3 efter har ju ingen betydelse utan det var ju när man skulle kunna göra en förändring som du undrade över eller hur...

barn 1 hos oss flyttade vi sängen 3 år innan barn 2 kom och barn 2 flyttade vi sängen 1 år innan barn 3 kom nu ska vi inte ha fler barn men vi gjorde en förändring och flyttade ut barn nummer 3:s säng till eget när han var ca 6 månader...
Svar på tråden Hur långt innan bf (barn nr 2) ska man göra förändringar? Flytta sängen i detta fall!