• Anonym (Bibi)

Åka till ett land där bi/homo/transsexualitet är förbjudet...

Skulle någon med bi-/homo-/transsexuell läggning kunna tänka sig att åka till ett land där den sortens läggning är "förbjuden"*?  Är det någon här som har varit i ett sådant land? Hur upplevde ni stämningen där? Försökte ni dölja eller visa er kärlek? Skulle ni åka till det landet igen? Berätta gärna själva era upplevelser så ser jag om det är någonting jag har glömt... Glad

• Svar på tråden Åka till ett land där bi/homo/transsexualitet är förbjudet...
  • lykantrophona

Tips: transsexualism är inte en sexuell läggning - det är en könsidentitet.

Jag är bi, men jag lever i ett heterosexuellt förhållande. Om jag var tvungen att åka till ett sådant land så skulle det egentligen inte behöva leda till problem. Men jag skulle inte själv välja att åka till exempelvis Ryssland eller Uganda, där jag kan hamna i problem bara genom att nämna att jag är bi. Jag vill heller inte stödja sådana länder genom att turista där.

• toccata

Det är inte alltid så lätt även i så kallade liberala och upplysta länder som Sverige. Gå hand i hand med sin kille under pridefestivalen är en sak och en helt annan en lördagsnatt på Sergelstorg. Då släpper man handen och blir "kompisar" istället. Man behöver inte åka ända till Uganda för att känna så. Sen är det många länder där det finns klubbar och liknande där man kan visa sin kärlek även om landet i sig är mer fientligt. För mig är det ett politiskt ställningstagande att inte åka till länder som Uganda och nu även Ryssland.

• Anonym (flata)

Jag har varit på semester i ett arabland, och det gör jag inte om. Inte för att jag får akut panik av inte hålla min fru i handen offentligt, utan för att jag inte vill stötta sådana regimer. Och nu när dottern är stor nog att prata och förstå så vill jag inte att hon ska tro att det är något fel på hennes familj. Jag vill inte heller be henne att ljuga, även om hon än så länge är för liten för det. Och man vet aldrig. Jag tror att som turist på en turistort går man hyfsat säker så länge man inte ställer sig och hånglar i vartannat gathörn, men samtidigt är det trots allt olagligt att vara jag - och då vill jag inte åka dit.

Svar på tråden Åka till ett land där bi/homo/transsexualitet är förbjudet...