• Anonym (Kaffedraken)

    Hjälp angående kaninköp till femåring..

    Önskar hjälp av er som haft eller har kanin. Vi överväger att köpa en kanin till familjen. Har kollat på olika burar och funderar på om man ska välja att ha inne- eller utekanin? Ute känns ju mest praktiskt, men har man så mycket glädje av den då? Tänker att vintern är lång och man ska ju inte ta in en utekanin. Tänkte att man i så fall kan köpa en rastningshage att använda varma dagar så att innekaninen får springa av sig och äta gräs osv...

    Det är ju vi vuxna som kommer sköta om den, men har femåringen glädje av kaniner eller tröttnar de direkt? Förstår också att detta är högst individuellt. :) 

    Tar gärna emot mer tips     

  • Svar på tråden Hjälp angående kaninköp till femåring..
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har haft kaniner största delen av mitt liv, men till en barnfamilj skulle jag faktiskt rekommendera att skaffa marsvin istället. Barnen kan pyssla o gulla mer med dem, de "pratar" och är mera sociala.

    Själv har jag två kaniner nu just, belgiska jättar, de är väldigt tama och springer lösa sommartid (vintertid flyttar de in i en hästbox i stallet). De är som sagt tama, och visst gillar barnen våra dem, men kommer nog så småningom köpa marsvin åt barnen att ha i sina rum (i bur då förståss).

    Men vad du än köper, köp två stycken, djur mår inte bra att vara ensam.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag skulle också rekommendera marsvin istället. Lättare att hantera för en 5-åring. Jag och mina syskon fick utekaniner när jag var 9 och de var 3 och 5 år. Jag höll på med kaninerna jämt tills jag var runt 15 och vi inte skaffade nya. Mina småsyskon höll på med dem väldigt lite. På vintrarna hade vi dem inne i en liten lada. Enklare att hålla på med dem när man är under tak på vintern och även när det är regnigt. 

    Annars kan jag rekommendera katt Vi har två siameser, de är otroligt sociala och älskar att vara med barnen. Jag tycker att katter är mycket roligare än "burdjur".


    Keep your child rear facing for as long as possible!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Inne på vintern och ute i en utebur på sommaren är ett bra sätt.

    Det är bättre att ha kaninen inne för att få en bra relation med den och kainer älskar att bo ute på sommaren och äta färskt gräs och skutta runt i buren och då ni har en bra relation med er kanin så kan man lätt ta ut dom i koppel och sele och träna kaninhopp mm, något som både roar barnen som kaninen.

    När ni har kaninen inne, så är det bra om ni kaninsäkrar ett rum, så han får ut och skutta flera gånger i veckan och även ett bra sätt att lära känna varandra på.

    Kaniner är små skadedjur, så lätt att dom tuggar i sig sladdar, lös tapet, papper osv, så man får hålla lite koll på det.

    Marsvin är lite lugnare än kaniner och lättare att ha hand om, men man kan göra mer skoj med sin kanin om man ger dom ett bra hem, där dom känner sig trygga och älskade i och ger dom lite frihet att få vara ute och skutta.

    Men en kanin som vantrivs kan tyvärr bli väldigt ilsken, då kan dom bitas och sparkas, något som man inte vill att ens barn ska deala med.

    Men lär barnen hur dom handhar kaninen och ni slipper en ilsk kanin.  

                 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag hade min första kanin när jag var 11. Sen hade både jag och mina syskon ett gäng olika kaniner genom åren. Våra kaniner bodde inne i källaren på vintern och utomhus på sommaren.  Kaniner är ju lite luriga då de har starka bakben som de lätt kan råka göra illa barn med. Ska ni ha en kanin så gäller det ju att det är en lugn kanin som är van vid barn.   Råttor eller marsvin är ju mer lätthanterliga för barn... Marsvin är ju dessutom mindre rymningsbenägna. Vi hade en stor inhägnad till våra kaniner och vi fick gräva ner galler i hela för att de inte skulle gräva sig ut...

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi var och köpte en innebur idag. Tänker att det inte blir så mycket sällskap om den är ute och vintern är ju lång. Det är väl lika bra att ha den inne nu fram till nästa sommar? Men kan den vara ute dygnet runt då?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Smilly skrev 2013-09-02 21:47:09 följande:
    Vi var och köpte en innebur idag. Tänker att det inte blir så mycket sällskap om den är ute och vintern är ju lång. Det är väl lika bra att ha den inne nu fram till nästa sommar? Men kan den vara ute dygnet runt då?
    På sommaren kan ni ha den ute dygnet runt om ni självklart har en accepterad utekaninbur, för skydd behöver dom självklart.

    Grattis till ert beslut, ni kommer få en härlig ny familjemedlem Skrattande
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ska bara hitta en kanin också :) Varför är alla honor bokade? Har sett det i flera annonser...

  • Anonym (Kaffedraken)
    Smilly skrev 2013-09-03 22:32:16 följande:
    Ska bara hitta en kanin också :) Varför är alla honor bokade? Har sett det i flera annonser...
    För att avla på, kanske?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Smilly skrev 2013-09-03 22:32:16 följande:
    Ska bara hitta en kanin också :) Varför är alla honor bokade? Har sett det i flera annonser...

    De kaniner jag har haft så har hanarna varit lugnare och mer tillgivna än honorna!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är inte bra att bara ha en för de är flockdjur. Dessutom är det numer olagligt har jag för mig - som med hästar - att de inte är ensamma.

Svar på tråden Hjälp angående kaninköp till femåring..