Extremt mörkrädd, påverkar mitt liv!
Har ett problem som förmodligen verkar löjligt i mångas ögon, men det är ett rent helvete för mig..
Jag är 21 år, och är extremt mörkrädd. Och jag vet inte varför, för inget hemskt har hänt mig när det varit mörkt. Jag har alltid varit mörkrädd, men det har blivit värre ju äldre jag blivit. När jag var 19 år flyttade jag hemifrån, för jag tänkte att jag skulle övervinna rädslan. Men jag har sen dess alltid sovit med lampor och tv på.
För 1 år sedan blev jag sambo och flyttade. Då hade jag alltid någon hos mig, vilket var väldigt skönt. Nu ville förvisso han alltid sova i mörkret för annars kunde inte han sova så jag fick vänja mig vid det. Kände att jag var trots allt 20 år och kunde släppa min rädsla.
Nu har vi precis flyttat till en trea för vi väntar barn. Och nu är den värsta känslan tillbaka helt. Jag är LIVRÄDD om nätterna! Och nu har han precis blivit flyttad på jobb till en annan ort, så han ligger borta i veckorna.. Förra veckan hade jag hans syrra här hela den veckan för jag klarade bara inte av att vara själv. Men imorse åkte han igen, och nu börjar veckan med att vara själv. Jag vet inte hur jag ska klara det.
Vad är jag rädd för? Ja, jag är rädd för spöken.. Jag har aldrig varit med om något som har med spöken att göra, ändå är jag totalt livrädd. Om nätterna tycker jag att jag hör folk som går i lägenheten, men jag antar att det är ren inbildning. Jag tror alltid att jag ska se spöken om nätterna. Jag orkar inte ha det såhär längre jag vill kunna sova själv och ta hand om mig själv istället för att vara totalt livrädd! Och nu är det höst, snart vinter, dvs mörkare tider.. Vad ska jag göra?