• Anonym (rädd)

Extremt mörkrädd, påverkar mitt liv!

Har ett problem som förmodligen verkar löjligt i mångas ögon, men det är ett rent helvete för mig..

Jag är 21 år, och är extremt mörkrädd. Och jag vet inte varför, för inget hemskt har hänt mig när det varit mörkt. Jag har alltid varit mörkrädd, men det har blivit värre ju äldre jag blivit. När jag var 19 år flyttade jag hemifrån, för jag tänkte att jag skulle övervinna rädslan. Men jag har sen dess alltid sovit med lampor och tv på. 

För 1 år sedan blev jag sambo och flyttade. Då hade jag alltid någon hos mig, vilket var väldigt skönt. Nu ville förvisso han alltid sova i mörkret för annars kunde inte han sova så jag fick vänja mig vid det. Kände att jag var trots allt 20 år och kunde släppa min rädsla.

Nu har vi precis flyttat till en trea för vi väntar barn. Och nu är den värsta känslan tillbaka helt. Jag är LIVRÄDD om nätterna! Och nu har han precis blivit flyttad på jobb till en annan ort, så han ligger borta i veckorna.. Förra veckan hade jag hans syrra här hela den veckan för jag klarade bara inte av att vara själv. Men imorse åkte han igen, och nu börjar veckan med att vara själv. Jag vet inte hur jag ska klara det.

Vad är jag rädd för? Ja, jag är rädd för spöken.. Jag har aldrig varit med om något som har med spöken att göra, ändå är jag totalt livrädd. Om nätterna tycker jag att jag hör folk som går i lägenheten, men jag antar att det är ren inbildning. Jag tror alltid att jag ska se spöken om nätterna. Jag orkar inte ha det såhär längre jag vill kunna sova själv och ta hand om mig själv istället för att vara totalt livrädd! Och nu är det höst, snart vinter, dvs mörkare tider.. Vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Extremt mörkrädd, påverkar mitt liv!
  • Philippa

Sök hjälp hos psykolog!

• Anonym (rädd)
    Philippa skrev 2013-09-02 09:28:45 följande:
    Sök hjälp hos psykolog!
    Det är snordyrt, det har jag inte råd med just nu..
  • Raz
    Anonym (rädd) skrev 2013-09-02 09:30:37 följande:
    Det är snordyrt, det har jag inte råd med just nu..
    Vanlig sjukvårdstaxa och klart värt om du får bukt med problemet.
  • Jacqueline

Bor man i lägenhet så hör man många ljud ,mestadels från grannar ,utifrån och från trappuppgång!Jag var mörkrädd som liten men lärde mig att tänka att det alltid finns en logisk förklaring till var ljuden kommer ifrån och det fungerade ganska bra ,provade även att somna med musik igång för att inte kunna höra "konstiga ljud" och hade även en liten nattlampa men sen tror jag att jag växte ifrån min mörkerrädsla.

• Anonym (rädd)
    Jacqueline skrev 2013-09-02 09:36:08 följande:
    Bor man i lägenhet så hör man många ljud ,mestadels från grannar ,utifrån och från trappuppgång!Jag var mörkrädd som liten men lärde mig att tänka att det alltid finns en logisk förklaring till var ljuden kommer ifrån och det fungerade ganska bra ,provade även att somna med musik igång för att inte kunna höra "konstiga ljud" och hade även en liten nattlampa men sen tror jag att jag växte ifrån min mörkerrädsla.

Jo det är sant. Har bott i lägenhet hela mitt liv och jag vet att det låter. Här hör man tydligt när grannarna ovanpå går. Men jag är rädd att när jag vaknar på natten och ska gå på toan så kommer vaggan att stå att vagga, eller att jag ska vakna av att ett glas går sönder eller nått sånt..

När jag är själv så sover jag med lampa och radion igång. 
  • Anonym (rädd)
    Raz skrev 2013-09-02 09:34:40 följande:
    Vanlig sjukvårdstaxa och klart värt om du får bukt med problemet.
    Psykolog kostar typ 700 kr ju? Gick hos psykolog för några år sen när jag mådde dåligt och då kostade det 700 kr iaf
  • Shorona

Jag var likadan. Alltid varit mörkrädd. När jag flyttade hemifrån som 17-åring så sov jag aldrig själv de tre första månaderna. När jag väl började sova själv sov jag oftast på soffan(fastän jag bodde i en etta och sängen stod bakom soffan), somnade till tvn och med lampa tänd i köket för att kunna se i hallen och köket också.

Är fortfarande mörkrädd fastän jag är 29 år nu. Har dessutom ganska nyligen separerat, så varannan vecka är jag helt själv vissa nätter(när inte min pojkvän sover här), varannan vecka har jag barnen hemma. Jag sover fortfarande med en lampa på i lägenheten.

Ljud - tänk att det är som det just är. Huset rör på sig, grannar låter, det låter ute också.

Har du provat att sova med radion på lite tyst?

• Raz
    Anonym (rädd) skrev 2013-09-02 09:40:24 följande:
    Psykolog kostar typ 700 kr ju? Gick hos psykolog för några år sen när jag mådde dåligt och då kostade det 700 kr iaf

Sök via vdc, då kostar en psykolog vanlig sjukvårdstaxa och frikort gäller i slutändan.
  • Jacqueline
    Anonym (rädd) skrev 2013-09-02 09:39:26 följande:
    Jo det är sant. Har bott i lägenhet hela mitt liv och jag vet att det låter. Här hör man tydligt när grannarna ovanpå går. Men jag är rädd att när jag vaknar på natten och ska gå på toan så kommer vaggan att stå att vagga, eller att jag ska vakna av att ett glas går sönder eller nått sånt..

När jag är själv så sover jag med lampa och radion igång. 
    Men är du så påverkad av denna rädsla så borde du ju söka hjälp ,blir ju jätte jobbigt att gå runt och vara rädd att "kanske se något konstigt"....ungefär som att vara rädd för att lämna hemmet av rädsla för att på påkörd på väg till affären ,blir ju ett jätte hinder i vardagslivet :-/
  • Anonym (rädd)
    Jacqueline skrev 2013-09-02 09:44:15 följande:
    Men är du så påverkad av denna rädsla så borde du ju söka hjälp ,blir ju jätte jobbigt att gå runt och vara rädd att "kanske se något konstigt"....ungefär som att vara rädd för att lämna hemmet av rädsla för att på påkörd på väg till affären ,blir ju ett jätte hinder i vardagslivet :-/
    Jag vet inte om jag sett för mycket på skräckfilmer. För rädslan måste ju komma någon stans ifrån? Tex panormal activity, den filmen har satt sina spår.. Tror alltid att saker som händer där ska hända här hemma :/ jag har som sagt aldrig varit med om något på riktigt. Kollar inte längre på skräckfilmer för jag inser att jag inte klarar av det. 
    Shorona skrev 2013-09-02 09:41:05 följande:
    Jag var likadan. Alltid varit mörkrädd. När jag flyttade hemifrån som 17-åring så sov jag aldrig själv de tre första månaderna. När jag väl började sova själv sov jag oftast på soffan(fastän jag bodde i en etta och sängen stod bakom soffan), somnade till tvn och med lampa tänd i köket för att kunna se i hallen och köket också.

Är fortfarande mörkrädd fastän jag är 29 år nu. Har dessutom ganska nyligen separerat, så varannan vecka är jag helt själv vissa nätter(när inte min pojkvän sover här), varannan vecka har jag barnen hemma. Jag sover fortfarande med en lampa på i lägenheten.
    Ljud - tänk att det är som det just är. Huset rör på sig, grannar låter, det låter ute också.
    Har du provat att sova med radion på lite tyst?
    Jag har alla fönster lampor tända, och en lampa vid sängen i sovrummet. Radion har jag på.

Svar på tråden Extremt mörkrädd, påverkar mitt liv!