• Blivande USKA

Undersköterska - Praktikplats?

Hej! Jag har bestämt mig för att börja läsa till undersköterska och ska skicka in ansökningshandlingar nu i veckan. Har några frågor ang. praktikplats som ni som varit i samma situation gärna får svara på. 1. Hur många APU:er hade du 2. Fick du välja själv vart du ville bli placerad. 3. Vart praktiserade du? 4. Fanns det krav på att du måste praktisera inom någon visst område? 5. Vilken inriktning valde du (nivå/steg 3) 6. Vart jobbar du i dag? Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Undersköterska - Praktikplats?
  • Sisisisi
    1. Hur många APU:er hade du? Tre, en varje termin.

2. Fick du välja själv vart du ville bli placerad?
    Vi hade många ställen att välja på så vi fick önska var vi ville hamna.

3. Vart praktiserade du? Första terminen i hemtjännsten, andra på äldreboende och tredje på korttids (barn) LSS. 

4. Fanns det krav på att du måste praktisera inom någon visst område? Första och andra terminen hade alla inom samma område, hemtjänst/äldreboende. Tredje terminen var det psyk alt. LSS.

5. Vilken inriktning valde du (nivå/steg 3)? Utvecklingsstörning och psykiatri.

6. Vart jobbar du i dag? Pluggar på universitetet nu. efter utbildningen jobbade jag ett tag i hemtjänsten och sen på LSS-boende.
    Keep your child rear facing for as long as possible!

• Angelica8912

Vi har 3 praktiker, en varje termin. Första var äldreomsorgen, jag hamnade på Hemvården.
    Nu andra terminen ska det vara LSS men det finns inte tillräckligt med platser för alla så jag har hamnat på ett äldreboende.

Tredje terminen ska jag välja Akutsjukvård och då hamnar man förhoppningsvis på ett sjukhus.

Vi får inte välja själva, men ha önskemål.

• Sagoliik
    1. Hur många APU:er hade du?  2 st  

2. Fick du välja själv vart du ville bli placerad?
    Vi fick ha 3 st alternativ och sedan valde lärarna

3. Vart praktiserade du? Första praktiken var inom hemtjänst, den andra var inom demens (boende) 

4. Fanns det krav på att du måste praktisera inom någon visst område?
    nej vi kunde fritt välja boende eller hemtjänst men tredje terminen var det antingen på sjukhuset eller inom LSS för mig blev det psykiatrin 

5. Vilken inriktning valde du (nivå/steg 3)? 
    Psykiatri

6. Vart jobbar du i dag?
    Söker aktivt jobb! de flesta ställena har anställningsstopp i Malmö kommun. Sen finns det fler undersköterskor än arbeten . tyvärr.
  • LindaB85

Har pluggat under mammaledighet så jag är färdig nu men väntar jag en till så kommer söka jobb nästa höst och kunna ha tid att förhoppningsvis hitta något jag vill hålla på med!! Vi hade bara två praktik perioder. En inom äldrevården sen en inom den inriktningen manglade. Jag läste inriktning akutsjukvård och hade då praktik på Hjärtintensivvårds avdelning.

Svar på tråden Undersköterska - Praktikplats?