Hur får man enklast gemensam vårdnad?
Hei, jeg er en norsk som bor i sverige og var tidligare ihop med en tjej fra latinamerika som har bodd i sverige en del år. og har permanent upphållstilstånd her (på grunnlag at vi var samboere). Vi gjorde slut men sen blev hun efter det gravid og jag er pappan. Hun reste hem til sin familie i latinamerika, födde barnet og kom senare tilbaks til sverige med vårt barn. Hun og barnet har i perioder bodd med meg, annars har vi bodd i samma stad men i olike bostäder. Da vår son imigrerte til sverige sa skatteverket at kanskje kan dom registrere at vi har gemensam vårdnad utifrån hans utenlandske dokumenter. Senare kunne FK bekrefte at vi har gemensam vårdnad for barnet. Nu er barnet 2,5 år gammal og vi både två omgås med barnet, Jeg treffer barnet annanhver dag eller så ofte som mamman tillåter. Pluss at jeg kjører han til dagis hver dag. Hon tillåter til eksempel ikke at han sover hos meg, om ikke hon også sover med honom hemma hos meg. Hon tillåter heller ikke at jag resar f.eks. til mine forelder med barnet en helg, utan at hon er med. Jeg har varit fleksibel og har gått med på dette.
Nu har imidlertid forsäkringskassan berettat til meg at det var et fel i FK's databas og at vi ikke har gemensam vårdnad. Dom kollade med Skatteverket som ikke har registrert gemensam vårdnad på barnet, så vi har aldri hatt gemensam vårdnad även om vi trodde at vi har det. Nu ønsker hon imidlertid ikke å ha gemensam vårdnad mer. Jag får treffe vår son, det er ingen problem med det, men hon nekter å gi ifra seg den fulle og hele ofisielle vårdnaden. Hon tycker vel at det er bekvemt å ha all makt og kunne gjøre alle beslut som hon vil utan att blande inn meg. Til eksempel tidligare i sommer sa hun opp hans plats i förskola, utan att prate med meg innan, og heller ikke efter. Årsaken var at hon skal være en del måneder med honom i sitt hemland, som iogforseg er ok for meg.
Frågan er, hur kan jeg få gemensam vårdnad på enklaste sett mot hennes vilje när vi både två i praktiken tar hand om barnet varje vecka? Jeg er relativt fleksibel og kan gå med på at han bor mer hos henne enn hos meg selv om jeg helst vil at han bor hos meg 50%, men hun ønsker ikke å inngå noen form for kompromis. Jeg har forsøkt prate med henne utrolig mange ganger om dette, men det finns omtrent ingen interesse for å prate om det absolut ingen interesse for å inngå noen slags kompromis. Jeg har til og med frågat om vi kan ha gemansam vårdnad men at han bor med henne, men hon tycker at även då gir hon ifrån sig för mycket kontroll.
Er det enda settet å få gemensam vårdnad på å gå til tingsretten eller finns det andre alternativ? Og eksakt vad gör man hos tingsretten? jeg skal prate med skatteverket en gang til og kolla om det finns mulighet for å registrere gemensam vårdnad på grunnlag av hans latinamerikanske papirer, der jeg står oppført som pappa og derfor automatisk har del av vårdnaden (tror jeg). Men jeg tror at det er for sent nu ettersom hans imigrationssak er avsluttet for lenge sen og alle klagefrister er forbi for lenge sen.
(¯`'•.¸(¯`'•.¸ HAPPY DAYS ¸.•'´¯)¸.•'´¯)‹(•¿•)›