• spader dam

    Uppkörning - kuggad på några moment, enl protokoll underkänd på det mesta!?

    Hej alla!

    Idag gjorde jag min första uppkörning. Tyckte själv det gick helt ok men misslyckades totalt med parkering och visste att jag skulle kugga på det. Väl tillbaka säger han att jag kuggar pga parkering och backning runt hörn, han tyckte även att jag inte gjort bra i samspelet på- och avfarter på motorvägen (inte kommit upp i tillräcklig fart/växlat upp på påfart, bromsat in för mkt på avfart).

    Jag frågade honom specifikt om där var andra saker som inte var godkända, som jag behöver öva på. Nej, resten var ok säger han, avsökning och regler men jag hade som sagt dåligt samspel av och på motorväg och "dålig känsla för bilen" i backning och parkering. OK, jag köper detta och tar det till mig.

    Nu när jag kommer hem och ser protokollet blir jag gråtfärdig. Han har underkänt mig på snart sagt allt vi gjorde!? Bifogar det som var underkänt:

    "Uppvisa en rutinmässig manövrering
    Din körning har visat brister i hur du manövrerar fordonet. Du behöver exempelvis träna på att växla,
    styra, gasa och bromsa så att du kan framföra fordonet på ett kontrollerat sätt så att du t ex kan parkera
    på ett säkert sätt.
    Underkänt

    Manövrering
    Du ska kunna styra, växla, gasa och bromsa på ett rutinmässigt sätt.
    Använda körteknik som medför låg bränsleförbrukning
    Din körning har visat brister i hur du kör på ett miljömedvetet och sparsamt sätt. Du behöver träna på att
    planera din körning så att du har en bra framförhållning och att du vet när och hur du ska sänka farten.
    Du behöver också träna på vilka växlar du bör använda för att köra miljövänligt.
    Underkänt

    Identifiera risker i olika trafiksituationer och trafikmiljöer
    Din körning har visat brister i hur du tolkar olika situationer och miljöer i trafiken. Du behöver utveckla din
    förmåga att upptäcka och värdera risker som uppstår i trafiken så att du kan undvika faror i tid.
    Underkänt

    Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp
    Din körning har visat brister i hur du förutser och bedömer hur din egen körning påverkar olika situationer
    i trafiken. Du behöver träna på att tidigt upptäcka och bedöma hur din egen och andras körning kan
    påverka en trafiksituation och vilka konsekvenser det kan få.
    Underkänt

    Köra med tillräckliga säkerhetsmarginaler
    Din körning har visat brister i vilka säkerhetsmarginaler du har till andra fordon och trafikanter. Du
    behöver träna på att kunna bedöma vilka säkerhetsmarginaler du behöver ha i olika trafiksituationer för
    att kunna köra säkert.
    Underkänt

    Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder
    Din körning har visat brister i hur du anpassar din hastighet. Du behöver träna på att anpassa
    hastigheten, inte bara till de hastighetsbegränsningar som råder utan också till olika trafiksituationer och
    miljöer.
    Underkänt

    Anpassa placeringen efter de omständigheter som råder
    Din körning har visat brister i hur du placerar ditt fordon. Du behöver träna på att välja rätt placering av
    ditt fordon på olika vägar, körfält och i övriga situationer, så att du tydligt visar andra vart du ska.
    Underkänt"

    Får de lov att säga "allt annat var ok" i bilen och sen får man denna överraskning när man kommer hem? Jag känner mig grymt lurad. Jag köper hans bedömning men det känns pinsamt att jag nu sagt till folk att jag "bara" kuggat på parkering/backning + på/avfart motorväg när han snarare verkar tycka att jag överhuvudtaget inte kunde köra bil?

    Som det känns nu lägger jag ner hela projektet. Jag tyckte själv att jag körde bra idag förutom parkeringen och känner att om det är så illa som i protokollet kan jag lägga av direkt, då är jag nog olämplig som bilförare. Inte en enda gång under provet fick jag tvärnita eller göra något hastigt filbyte, jag körde lugnt och sansat, krypkörde i korsingarna, kollade högerregel, släppte fram fotgängare och cyklister, kollade speglar, döda vinkel, använde blinkers korrekt osv osv.

    Är det vanligt att de bara berättar en bråkdel av vad de kuggat för i bilen!? Ska man ge upp och acceptera att man inte är lämplig som bilförare? Jag har kört ca 50 lektioner och en del privat och börjar känna mig helt uppgiven.

  • Svar på tråden Uppkörning - kuggad på några moment, enl protokoll underkänd på det mesta!?
  • Nyfiken gul

    alltså det finns många saker man brister på vid en uppkörning och även om det enligt protokollet står underkänd betyder inte det att man är kuggad på precis allt.  

    man FÅR göra fel, bara det inte är fel som uppenbart kan vara en fara för dig eller andra trafikanter.  

    Du är alltså kuggad enligt det han sa - inget annat.

    Däremot kan det vara ett bra tips att kolla igenom protokollet, märker dom att man är osäker på vissa saker kan det vara bra att öva lite extra på det så man inte blir kuggad på dom saker som en annan inspektör lät passera. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

    sen är det ju så här också att dom här momenten hör ju ihop med själva kuggningen.  

    Köra av o på motorväg är ju inte endast det momentet i sig man blir kuggad på utan även det som gör ATT man brister i av/påfart ska ju räknas med . Dvs tex bristande uppmärksamhet, bristande växling , brister i gas o broms , brister i bilens placering osv.

    allt hänger ju ihop 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Lena

    Alla de sakerna du brister i kan han ha sett under de momenten du skulle träna på parkering, backa runt hörn, på- och avfart.

    Varför körde du upp om du inte trodde du skulle klara det? Varför inte ta en körlektion istället där du får mer feedback.

  • spader dam
    Nyfiken gul skrev 2013-09-02 14:38:22 följande:
    alltså det finns många saker man brister på vid en uppkörning och även om det enligt protokollet står underkänd betyder inte det att man är kuggad på precis allt.   man FÅR göra fel, bara det inte är fel som uppenbart kan vara en fara för dig eller andra trafikanter.   Du är alltså kuggad enligt det han sa - inget annat. Däremot kan det vara ett bra tips att kolla igenom protokollet, märker dom att man är osäker på vissa saker kan det vara bra att öva lite extra på det så man inte blir kuggad på dom saker som en annan inspektör lät passera. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-

    Fast om det står "underkänd" i protokollet måste det väl innebära kuggad på de momenten? Man kan väl inte bli godkänd om ngn punkt är underkänd...?
  • spader dam
    Nyfiken gul skrev 2013-09-02 14:40:06 följande:
    sen är det ju så här också att dom här momenten hör ju ihop med själva kuggningen.   Köra av o på motorväg är ju inte endast det momentet i sig man blir kuggad på utan även det som gör ATT man brister i av/påfart ska ju räknas med . Dvs tex bristande uppmärksamhet, bristande växling , brister i gas o broms , brister i bilens placering osv. allt hänger ju ihop 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-

    Jo, förstår hur du resonerar, men t ex miljöbiten nämnde han ingenting alls om, trots att jag uttryckligen frågade om det var fler saker han tyckte jag behövde öva på. Men det är kanske så att de bara anger "huvudanledningarna" till att man kuggar och så får man läsa resten i protokollet?
  • spader dam
    Lena skrev 2013-09-02 15:14:43 följande:
    Alla de sakerna du brister i kan han ha sett under de momenten du skulle träna på parkering, backa runt hörn, på- och avfart. Varför körde du upp om du inte trodde du skulle klara det? Varför inte ta en körlektion istället där du får mer feedback.

    Ja, jag säger ingenting om hans bedömning, men jag fick intrycket att det var ett par mindre specifika saker han inte var nöjd med, när jag sen läser protokollet låter det mer som om han tyckte att jag var direkt olämplig. Ingen gång under körningen verkade han tycka att jag gjorde något stort fel/något farligt. Alla jag känner som har kuggat har gjort klockrena fel typ missat rödljus, väjningsplikt el liknande, eller gjort ngt direkt farligt. Han sa ingenting om att det kändes osäkert eller trafikfarligt, han fick det att låta som om jag bara behövde öva backning/parkering och hitta lite bättre flyt på motorvägen. Men när jag läser protokollet känns det ju som en total sågning av min körning och då undrar jag a) varför han inte sa det rakt ut på plats och b) om jag kanske borde lägga ner det här projektet. Har kört 50 lektioner så om jag är så dålig som det låter i protokollet kanske jag inte ska försöka nåt mer...
  • Fia 28
    spader dam skrev 2013-09-02 15:39:13 följande:

    Ja, jag säger ingenting om hans bedömning, men jag fick intrycket att det var ett par mindre specifika saker han inte var nöjd med, när jag sen läser protokollet låter det mer som om han tyckte att jag var direkt olämplig. Ingen gång under körningen verkade han tycka att jag gjorde något stort fel/något farligt. Alla jag känner som har kuggat har gjort klockrena fel typ missat rödljus, väjningsplikt el liknande, eller gjort ngt direkt farligt. Han sa ingenting om att det kändes osäkert eller trafikfarligt, han fick det att låta som om jag bara behövde öva backning/parkering och hitta lite bättre flyt på motorvägen. Men när jag läser protokollet känns det ju som en total sågning av min körning och då undrar jag a) varför han inte sa det rakt ut på plats och b) om jag kanske borde lägga ner det här projektet. Har kört 50 lektioner så om jag är så dålig som det låter i protokollet kanske jag inte ska försöka nåt mer...
    Jag kan tippa att det är "snällare" att läsa kritik i text än att han skulle räkna upp alla detaljer du inte är så bra på.

    Vad jag läser så ser du ut som du inte hittat flytet riktigt. När koppling, växling börjar flyta så man slipper tänka på det, så är det 10 gånger lättare att koncentrera sej på allt annat. 

    De 50 lektionerna du tagit. Är de utspridda på väldigt lång tid eller kör du ofta? 
  • spader dam
    Fia 28 skrev 2013-09-02 15:46:02 följande:
    Jag kan tippa att det är "snällare" att läsa kritik i text än att han skulle räkna upp alla detaljer du inte är så bra på. Vad jag läser så ser du ut som du inte hittat flytet riktigt. När koppling, växling börjar flyta så man slipper tänka på det, så är det 10 gånger lättare att koncentrera sej på allt annat.  De 50 lektionerna du tagit. Är de utspridda på väldigt lång tid eller kör du ofta? 

    Men om jag uttryckligen frågar...? Var ganska samlad och ville verkligen veta vad jag kan bli bättre på. Att få den här överraskningen tog hårt, hade varit ok om han sa allt i bilen... Körde 20 lektioner oktober-december och sen uppehåll, sen kört 30 lektioner sen i april. Kört en del privat de senaste kanske två månaderna. Körläraren ville boka uppkörning redan i juni och jag gjorde det, två månaders väntetid. Kände för nån månad sen att jag behövde öva mer och sköt fram uppkörningen tre veckor mot körlärarens inrådan. Min man och mamma som jag kört med privat har också tyckt att jag är redo..
  • Nyfiken gul

    vore jag dig skulle jag ta protokollet med mig och boka en ny körlektion på körskola och gå igenom din uppkörning.

    tycker körskolan att du kör vettigt och är klar för uppkörning så ska du lita på att du kan det.  Dom är ändå proffsen.

    Rent generellt så tycker jag ju att man kör inte upp förrän man kan alla moment som verkligen sitter i ryggmärgen. Nervös kan man vara o missa nån växel eller så det är helt okej.  men nånstans känner ju jag att du kört upp fast du inte varit redo för det.

    Kör mer med körskolan o rätta till det som är fel i protokollet och boka sen ny uppkörning när du verkligen känner att du behärskar körningen.

    Själv kuggade jag på rondellkörnining (omarkerad rondell , missade att hålla rätt körfält då 2 bilar ändå ska kunna åka samtidigt genom fast körfälten är omarkerade)  Samt backa runt ett hörn.  

    Andra gången påtalade jag mina kuggningar och fick visa direkt att jag klarade rondellkörningen och justerade även backningen.

    Fick däremot motorstopp i en korsning och parkerade åt helvete på parkeringen vid vägverket när vi var tillbaka men det passerade förbi - jag blev godkänd andra gången.. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • ninar

    Samma sak hände mig, blev kuggad på miljökörning enligt hnm, fick samma överraskning när jag kollade protokollet hemma...

  • Tom Araya

    TS, han utgår säkert från ett färdigt protokoll man bara fyller i och han kan ju inte rå för att det finns så många kategorier för dina brister medan han i ord kan sammanfatta det till något mycket kortare. Inget av dem talar mot varandra och behöver därför vara fel.

Svar på tråden Uppkörning - kuggad på några moment, enl protokoll underkänd på det mesta!?