anwe1001 skrev 2014-05-06 21:22:37 följande:
Hej! Va, intressant och få läsa era erfarenheter i magbesvär, själv så har jag haft besvär i större delen av mitt liv, med buksmärtor, halsbränna, sura uppstötningar och toaproblem, när jag inte har stått ut, så har jag tagit en kur i Omeprazol och det har hjälp, men bara för ett tag. Men nu sista månaderna har det blivit värre för nu känns det som att jag håller på att kvävas, det blir som en klump i halsen. Jag gick till doktorn förra veckan och berättade om mitt problem, hon svarade då att jag hade nog fel på magmunnen, att den inte stängdes ordentligt, Doktorn skrev ut cocilana för att jag skulle slappna av på nätterna, jag försökte förklara för henne att jag har som någon slags hosta, det blir som ryckningar eller som muskelkramper i strupen och jag harklar mig, men då skrev hon ut molipekt för rethostan, vilket jag inte har. Jag kan också känna av era symtom, som illamående, smärta som om det är en hjärtinfarkt, vilket jag har i min släkt, så när jag mår riktigt dåligt i magen och känner efter för mycket, då kommer min oro om hjärtat, jag håller på att bli alldeles knäpp ibland. Jag inbillar mig att Omeprazolen gör det bättre, Men ska jag behöva äta det resten av mitt liv? Finns det något starkare än dessa receptfria tabletterna? Hur ska man tänka när det gäller kosten? Tacksam för goda råd
Det är sjukt att du får hostmedicin utskrivet mot problem med magmunnen..!
Man behöver inte medicinera hela livet, jag åt nexium i 10 år, varje dag och ibland flera ggr om dagen. Men jag kunde sluta medicinera för drygt 3 år sedan.. Min läkare skrev ut fel medicin, och jag är sån som inte tar annat än det jag är van vid, mkt för att inte chocka magen. Så jag gick utan tills jag fick rätt, men jag kände under tiden att jag faktiskt klarade mig utan..
Ibland km attackerna ändå, men jag lärde mig att stå ut..
Ät skonskost, kokt mat, barnmat är skit bra, rostbröd, banan, sånt som är lätt för magen att smälta.. Undvik att äta stekt/grillad mat, samt mkt kryddor och fett.. Ät regelbundet så magen slipper bli sur..
Tänk på vad och hur du dricker, kaffe och alkohol, te är bättre.. Vissa reagerar på mejeriprodukter.
Tänk på hur du lever, stress och oro gör det värre..
Jag har nu, 6 mån efter min son föddes, fått problem med magen igen, men jag äter heeelt fel nu, stressar and what not. Men jag vägrar börja medicinera om jag inte måste..
Så visst finns det hopp att sluta medicinera