• Toker

Gastroskopi idag, har bråck på magmunnen tydligen

Gjorde gastroskopi idag och de berättade att det var bråck på magmunnen och att det är vanligt och att man inte gör något åt det osv.

Man kan ta tex opremazol vid behov osv. Någon här som har det och har lust att berätta lite hur det är för dig? Själv märker jag inte av just magsyra osv utan det som är lite mer jobbigt är att jag har ont... antar att det är olika för alla så vore intressant att höra från nån annan som har det...

• Svar på tråden Gastroskopi idag, har bråck på magmunnen tydligen
  • Toker

Hmm nu kanske tråden hamnade på fel ställe? Tänkte inte på att det var KR men kanske ok ändå om någon vill vara anonym :-P

• liquorice

Ja jag har ett stort bråck på magmunnen. Äter omeprazol varje dag eftersom jag annars har rejäl halsbränna. Känner nu inte av halsbrännan alls tack vare det. Så fort jag slarvar med medicinen kommer halsbrännan och gärna magkatarr också.
    Fast ibland vet jag inte vad som är vad, min mamma har samma och hon har som du, mest ont och ingen halsbränna, men jag fattar inte var det gör ont? Kanske det jag har när jag tror jag har magkatarr. Ingen aning

• Toker
    liquorice skrev 2013-09-02 18:04:27 följande:
    Ja jag har ett stort bråck på magmunnen. Äter omeprazol varje dag eftersom jag annars har rejäl halsbränna. Känner nu inte av halsbrännan alls tack vare det. Så fort jag slarvar med medicinen kommer halsbrännan och gärna magkatarr också.
    Fast ibland vet jag inte vad som är vad, min mamma har samma och hon har som du, mest ont och ingen halsbränna, men jag fattar inte var det gör ont? Kanske det jag har när jag tror jag har magkatarr. Ingen aning
    Ja men kan det vara så kanske att mitt inte är så stort än så det blir så mycket halsbränna... men har din mamma också bråck alltså? Var har hon ont nånstans? Mitt onda är från mitten och ut till höger under revbenen... tänkte inte att det kunde vara bråck på nåt sätt :s
  • Bjornekblom

Välkommen i klubben. Har i stort sett ingen magmun och då givetvis ett Brock. Äter också omaprozol dagligen och känner då inga besvär. Innan kunde jag vissa nätter vakna av fruktansvärda smärtor där jag trodde jag fått hjärtinfarkt. Detta var kramp i matstrupen pga ständigt irriterade sår vid magmunnen. Jag gick i 16 år utan att kolla. Dumt. Men detta är oerhört vanligt. Enligt läkaren 10% av befolkningen. Verkar även ärftligt. Finns på min fars sida en bit bakåt.

• liquorice
    Toker skrev 2013-09-02 18:12:08 följande:
    Ja men kan det vara så kanske att mitt inte är så stort än så det blir så mycket halsbränna... men har din mamma också bråck alltså? Var har hon ont nånstans? Mitt onda är från mitten och ut till höger under revbenen... tänkte inte att det kunde vara bråck på nåt sätt :s
    Nja jag vet inte riktigt, verkar som hon har ont vid vänster bröst ofta och mitten av övre magen.
    Jag har rätt ofta problem med värk i övre magen men alltid trott det är magkatarr, men kan ju vara bråcket också.
    Hjälper omeprazolen mot värken på dig? Min mamma tycker det hjälper sådär mot själva värken.
  • liquorice
    Bjornekblom skrev 2013-09-02 18:21:56 följande:
    Välkommen i klubben. Har i stort sett ingen magmun och då givetvis ett Brock. Äter också omaprozol dagligen och känner då inga besvär. Innan kunde jag vissa nätter vakna av fruktansvärda smärtor där jag trodde jag fått hjärtinfarkt. Detta var kramp i matstrupen pga ständigt irriterade sår vid magmunnen. Jag gick i 16 år utan att kolla. Dumt. Men detta är oerhört vanligt. Enligt läkaren 10% av befolkningen. Verkar även ärftligt. Finns på min fars sida en bit bakåt.
    Åh hua, men skönt omeprazolen hjälper dig också ja, verkar vara ärftligt eftersom det finns på min mammas sida med. Dock bara jag av 3 syskon som fått det.
  • Antebellum

Jag har oxå bråck på magmunnen, fick konstaterat för 13 år sen.

Åt nexium dagligen i ca 10 år. Varje kväll för att kunna sova, och ibland på dagtid med. Fick ibland sitta upp och sova, inte pga halsbränna eller uppstötningar, utan pga smärta och illamående..

Blev väldigt begränsad i både mat och liv. Kunde ju inte äta vad som helst eller hur som helst, och kunde inte leva som jag ville då stress eller andra saker påverkade måendet.

Nu har jag varit medicinfri i strax över två år, kan känna av ibland att maten tränger på uppåt om jag lägger mig för kvällen, men det kan ju bero på graviditeten oxå.

Min morfar hade problem med magen, har för mig han hade bråck oxå, men han är bättre nu, precis som jag.
    En väns pappa hade bråck, han opererades och blev bra, men han var riktigt dålig inna, kunde knappt äta alls, spydde upp allt osv.

• liquorice

Men ni som får ont, var har ni ont? I övre magen då liksom? Typ magsäcken? Jag har ju det rätt ofta och jag har trott jag har magkatarr ständigt...men kanske är mitt bråck då som krånglar. Illamående är jag också då och då.

• Antebellum

Jag har ont i mellangärdet när jag får ont, samma ställe som katarren sätter sig.. Ont och illamående får jag

• liquorice
    Antebellum skrev 2013-09-02 22:43:10 följande:
    Jag har ont i mellangärdet när jag får ont, samma ställe som katarren sätter sig.. Ont och illamående får jag
    Se där...då är nog mitt detsamma. Börjat få mer och mer problem med det senaste året nämligen, antar bråcket blivit värre kanske

• Goositossan

Kan förklara hur det känns- Som en boxning i solar plexus men värken går aldrig över! Gjorde gastroskopi idag och fick veta att jag har bråck på magmunnen har även celiaki sedan 2år så trodde att jag fick i mig gluten trots hård diet men det var alltså bråcket som bråkat sen i somras... Till er som haft dehär besvären länge- kan man någonsin bli helt "normal" i magen igen? Hatar att ha ont och blir otroligt grinig och trött av dehär..

• anwe1001

Hej! Va, intressant och få läsa era erfarenheter i magbesvär, själv så har jag haft besvär i större delen av mitt liv, med buksmärtor, halsbränna, sura uppstötningar och toaproblem, när jag inte har stått ut, så har jag tagit en kur i Omeprazol och det har hjälp, men bara för ett tag. Men nu sista månaderna har det blivit värre för nu känns det som att jag håller på att kvävas, det blir som en klump i halsen. Jag gick till doktorn förra veckan och berättade om mitt problem, hon svarade då att jag hade nog fel på magmunnen, att den inte stängdes ordentligt, Doktorn skrev ut cocilana för att jag skulle slappna av på nätterna, jag försökte förklara för henne att jag har som någon slags hosta, det blir som ryckningar eller som muskelkramper i strupen och jag harklar mig, men då skrev hon ut molipekt för rethostan, vilket jag inte har. Jag kan också känna av era symtom, som illamående, smärta som om det är en hjärtinfarkt, vilket jag har i min släkt, så när jag mår riktigt dåligt i magen och känner efter för mycket, då kommer min oro om hjärtat, jag håller på att bli alldeles knäpp ibland. Jag inbillar mig att Omeprazolen gör det bättre, Men ska jag behöva äta det resten av mitt liv? Finns det något starkare än dessa receptfria tabletterna? Hur ska man tänka när det gäller kosten? Tacksam för goda råd

• Antebellum
    anwe1001 skrev 2014-05-06 21:22:37 följande:
    Hej! Va, intressant och få läsa era erfarenheter i magbesvär, själv så har jag haft besvär i större delen av mitt liv, med buksmärtor, halsbränna, sura uppstötningar och toaproblem, när jag inte har stått ut, så har jag tagit en kur i Omeprazol och det har hjälp, men bara för ett tag. Men nu sista månaderna har det blivit värre för nu känns det som att jag håller på att kvävas, det blir som en klump i halsen. Jag gick till doktorn förra veckan och berättade om mitt problem, hon svarade då att jag hade nog fel på magmunnen, att den inte stängdes ordentligt, Doktorn skrev ut cocilana för att jag skulle slappna av på nätterna, jag försökte förklara för henne att jag har som någon slags hosta, det blir som ryckningar eller som muskelkramper i strupen och jag harklar mig, men då skrev hon ut molipekt för rethostan, vilket jag inte har. Jag kan också känna av era symtom, som illamående, smärta som om det är en hjärtinfarkt, vilket jag har i min släkt, så när jag mår riktigt dåligt i magen och känner efter för mycket, då kommer min oro om hjärtat, jag håller på att bli alldeles knäpp ibland. Jag inbillar mig att Omeprazolen gör det bättre, Men ska jag behöva äta det resten av mitt liv? Finns det något starkare än dessa receptfria tabletterna? Hur ska man tänka när det gäller kosten? Tacksam för goda råd
    Det är sjukt att du får hostmedicin utskrivet mot problem med magmunnen..!

Man behöver inte medicinera hela livet, jag åt nexium i 10 år, varje dag och ibland flera ggr om dagen. Men jag kunde sluta medicinera för drygt 3 år sedan.. Min läkare skrev ut fel medicin, och jag är sån som inte tar annat än det jag är van vid, mkt för att inte chocka magen. Så jag gick utan tills jag fick rätt, men jag kände under tiden att jag faktiskt klarade mig utan..
    Ibland km attackerna ändå, men jag lärde mig att stå ut..

Ät skonskost, kokt mat, barnmat är skit bra, rostbröd, banan, sånt som är lätt för magen att smälta.. Undvik att äta stekt/grillad mat, samt mkt kryddor och fett.. Ät regelbundet så magen slipper bli sur..
    Tänk på vad och hur du dricker, kaffe och alkohol, te är bättre.. Vissa reagerar på mejeriprodukter.
    Tänk på hur du lever, stress och oro gör det värre..

Jag har nu, 6 mån efter min son föddes, fått problem med magen igen, men jag äter heeelt fel nu, stressar and what not. Men jag vägrar börja medicinera om jag inte måste..

Så visst finns det hopp att sluta medicinera Skrattande
  • Dolphin17

Hej. Har konstaterat bråck på magmunnen sedan ett par, tre år efter diverse undersökningar och gastroskopi. Fick recept på Omeprazol som jag skulle ta en period och sedan sluta. Men då fick jag ont igen, så efter några försök så har nu läkaren och jag kommit överens om att jag ska äta Omeprazol dagligen. Jag har inte de traditionella symptomen i form av halsbränna eller sura uppstötningar utan jag har mer som ett tryck över bröstet. Detta har jag upplevt tidigare i livet också men då rörde det sig om en eller två gånger per år. För ett par, tre år sedan kom besvären tätare och jag sökte då hjälp på vårdcentralen. Eftersom mina symptom är tryck över bröstet så skickades jag först på EKG men det visade inga konstigheter. Jag är 43 år nu och första symptomen kom någon gång mellan 20 och 30 så det kändes ju inte så troligt med hjärtbesvär men man vet ju aldrig och det kändes väldigt bra att få kollat det! Förutom medicinen så fick jag rådet att undvika för fet, för kryddad och för mycket mat. Rödvin kan vissa ha problem med, sa de också. Dra ner på kaffet. Försöker följa detta men får ändå ont ibland trots medicinering.. Lyckas inte reda ut på egen hand vad det är jag äter som är "fel". Sökte läkare akut för några månader sedan när jag återigen fick ont trots medicinering och försökte få reda på mer i detalj hur/vad jag ska äta men det enda nya som sas var att när jag dricker kaffe så är det bra om jag äter något samtidigt så det gör jag. Är ingen jättedrickare av kaffe heller tycker jag. Dricker kanske tre koppar per dag. På sista tiden har jag dessutom fått ont i form av magknip. Jag antar att det har med bråcket att göra men samtidigt så börjar jag undra. Så fort jag äter så känner jag mig uppblåst. Känns detta igen av någon? Har börjat fundera på om jag dessutom kan ha någon typ av intolerans eller IBS men har inte sökt läkare och kollat upp detta än. Funderar också på om kokta grönsaker är bättre än råa? Tycker att jag får ont när jag äter råa grönsaker nämligen.

• Vendela18

Undrar en sak ska man imte göra gastroskopi om dem misstänker bråck. läkaren gjorde inget ba fråga o rörde magen sen sammanställde jag hade dd fast jag sa till han jag tagit omprazol i flera år. de enda störiga för mig e denna klumpen i halsen känns som när man har mkt slem och de går ej bort. vet ngn hur länge man har denna dumma klump i halsen. den stör mig så mkt. samt känns inte som läkaren vet vad han babblar om. man sks undersöka ej antyda. gjort gastroskoi för ca 2 år inget hittade allting va perfekt så hur kunde man få de nu när jag gjort samma sak hela tiden. rååååååd!

Svar på tråden Gastroskopi idag, har bråck på magmunnen tydligen