• Mammatilltretroll

    Ensam kanin eller kompis till kaninen?

    Vissa kaninuppfödare/ägare menar att en ensam kanin är en glad och lycklig kanin även om den bor ute. Bara man är ute och ger mat, vatten och gosar varje dag så mår den utmärkt själv. Men jag är så blödig att jag tänker att stackars kaninkillen blir ensam och deppig om han inte har en kompis.. <3
    Kaninuppfödaren vi ska till är mycket erfaren med 20 års erfarenhet och jag tänker att han borde ju veta..? Enligt honom klarar sig killkaninen finfint utan kompis men med en hona (hanen är kastrerad) så blir han ännu gladare..


    Sen läser jag på andra ställen om att det kan vara jobbigt för hanen som är kastrerad att bo med en icke-kastrerad hona då hon vill para sig liksom..? Och så läser jag att kaniner är lättare att få tama och tillgivna om de bor själva och inte har någon kompis i buren..? Läser också att honor alltid är svårare än hanar och honor är griniga till och från..? Vi vill skaffa kanin med syfte att ha som husdjur till barnen (dvs en kanin som blir tam och vill gosa och ha sällskap av oss).


    Hur tänker ni? Har ni alla kompis till kaninen eller har ni bara en och hur tycker ni att man ska göra?

  • Svar på tråden Ensam kanin eller kompis till kaninen?
  • Chava

    Kaniner är flockdjur. Att ha en ensam är djurplågeri. Tyvärr. Läs gärna 'Den långa flykten' som är en fin berättelse om kaniner skriven av en man som studerade dessa i hela sitt liv. Kaniner är jättesmarta och roliga om man tar sig tiden och umgås med dem kan man få trevliga kamrater De kan gå på låda som katter och då behövs ingen bur om man kaninsäkrar. Lycka till och läs gärna på tillsammans med ditt barn

  • mumsan99

    Hej Vi har en hermelin kanin på 2,5 år en hane,han har alltid vart ute i en stor och fin bur/hage,
    på vintern så har vi haft honom på altanen i en vinterisolerad bur..nu det sista året så har vi märkt att mössen har 
    hittat hans mat i skålen och äter upp eller gömmer i buren,även när han står på altanen,har provat med musfälla
    men undrar lite om nån här inne vet om man kan ta in en utekanin och ha inomhus så slipper han besök av möss:) tacksam för svar 

  • Omogen citron

    Det är lag på att man ska ha minst två kaniner.

    Jag har alltid haft 2-4 kaniner tillsammans och det har gått bra. Min erfarenhet är att honorna inte vill para sig med en kastrerad hane. Hur tama de blir handlar om hur mycket man håller på med kaninen. Jag har haft kaniner som kommer på kommando och de har haft en kompis.

  • bustjejen
    Omogen citron skrev 2013-09-03 11:43:56 följande:
    Det är lag på att man ska ha minst två kaniner. 
     

    Fel, det finns ingen sådan lag. Det gäller bara marsvin.

    Så länge man inte har en okastrerad hane, så trivs de flesta kaniner bäst med sällskap. Sen kan det vara lite klurigt att sätta ihop dem, alla kaniner trivs inte med alla. Precis som för oss människor .

    Vissa honor kan bli lite jobbiga mot kastrerade hanar när de är brunstiga. Är det riktigt jobbigt går det att sterilisera även honan så försvinner den driften.
    Om ni skaffar kullsyskon kan det går bra att ha 2 kastrerade hanar ihop också, det hade vi och det funkade alldeles utmärkt. Det viktiga är att de har stor yta att vara på, så de inte bara sitter i en liten bur.     
  • elmadumle

    Som uppfödare säger jag nej till flera kaniner ihop, det som möjligtvis kan funka är en kastrerad hane med en hona men det är ingen garanti att det funkar, var beredd på att sära de om de börjar slåss. När jag har barnfamiljer här som vill köpa två kaniner så får de köpa två burar eller vara beredda på att de helt enkelt kan döda varandra. Och nej, det är inte en lag på att kaniner ska bo i par bara en rekommendation och det borde de ta bort tycker jag, en kanin mår bäst med sitt eget revir och slippa fightas med en rival.

  • bustjejen
    elmadumle skrev 2013-09-09 23:03:33 följande:
    Som uppfödare säger jag nej till flera kaniner ihop, det som möjligtvis kan funka är en kastrerad hane med en hona men det är ingen garanti att det funkar, var beredd på att sära de om de börjar slåss. När jag har barnfamiljer här som vill köpa två kaniner så får de köpa två burar eller vara beredda på att de helt enkelt kan döda varandra. Och nej, det är inte en lag på att kaniner ska bo i par bara en rekommendation och det borde de ta bort tycker jag, en kanin mår bäst med sitt eget revir och slippa fightas med en rival.

    Det var en annorlunda åsikt från en uppfödare måste jag säga! Kaniner lever i stora kolonier och inte en och en .
  • Garbo

    Mina foraldrar har alltid haft kaniner, de bor vagg i vagg och kan lukta pa varandra etc. men det ar sallan det funkar praktiskt att ha kaniner ihop. Satter man tva hanar ihop sa brakar de garna, aven om de ar syskon, nar de blir konsmogna. Min kanin holl pa att has ihjal av sin bror, de forsoker aven bita pungkulorna av varandra, detta hande en kanin vi hade. Ha dem bara ihop om de trivs ihop, annars ar det battre att de har grannar och/eller mycket mansklig kontakt.

  • Starkast

    Jag har haft både och.
    Den som var ensam var helt klart den gladaste och mest tillgivne.

    Nu har vi två st hannar som varit ihop sedan 7veckors ålder och varit riktiga bundisar. Den ena gör inget annat än att våldta den andre stackarn hela tiden så de kan ändå inte vara tillsammans längre. Man ser att de vill vara tillsammans, men när de kommer ihop blir det bara synd om stackarn. Då vi vill para vill vi inte heller kastrera så leva i flock kan de ändå inte göra.

    Den lyckligaste kaninen blev helt rumsren och bodde aldrig i bur. Var lös inne. Dock var hon bundis med katterna så de blev en liten flock ändå.           

  • Repelyckans

    Som kaninuppfödare själv kan jag säga det samma, kaniner är inga flockdjur och bör bo själva.
    Är det så att man vill ha flera finns det olika alternativ ha dom i olika burar , 2 kastrerade hanar lr en av vardera som båda är kastrerade/stereliserade så ingen av djuren har någon könsdrift kvar. Bra att ni väljer uppfödare o inte zoo där hanteringen inte är den bästa o inte heller efterhjälpen.
    Hanar brukar vara en bra början då de är betydligt lugnare o inte så pms iga;)
    Som uppfödare råder jag aldrig någon att ha fler än en kanin, barn tröttnar fort och som föräldrar är det vårt ansvar att ta hand om dom efter att ungarna tröttnat, en kanin blir mellan 6 - 12 år något att tänka på innan man skaffar dom, man kan inte göra det med inställningen att lämna bort när barnen tröttnat som många gör.
    Så mitt råd, en kanin o en hane o kastrera den för att slippa flera, lättare hänt än man tror att de blir fler;)

    // Repelyckans Kaningård 

  • Dr Mupp
    Omogen citron skrev 2013-09-03 11:43:56 följande:
    Det är lag på att man ska ha minst två kaniner.

    Jag har alltid haft 2-4 kaniner tillsammans och det har gått bra. Min erfarenhet är att honorna inte vill para sig med en kastrerad hane. Hur tama de blir handlar om hur mycket man håller på med kaninen. Jag har haft kaniner som kommer på kommando och de har haft en kompis.
    Nej det är inte lag på att man måste ha två kaniner. Det är en rekommendation.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • elsaaaa

    Har man bara en kanin så ska man Vara med den lite oftare en när man har två.
    Kaninen blir glad och känner sig inte ensam. Så att ha en kanin går ju!

  • vargaa

    Kaniner som har sällskap blir inte asociala men de blir kanske mindre beroende av närhet och kontakt eftersom att dom slipper törsta efter det om de har en kompis. Kaniner är väl inte flockdjur? utan lever ju i kolonier lite som katter. Jag skulle personligen inte ha en ensam kanin, ffa inte sittandes i en utebur dag ut och dag in. Uppfödare av kaniner kan ärligt talat vara lite vem som helst och de förespråkar både det ena och det andra som en annan kanske inte alls håller med om. Läs på om vildkaninens beteende och använd ditt sunda förnuft så har du gjort ditt bästa. :) Det finns ju inget facit, alla har vi olika sätt att se på saker.


    Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • Starkast
    Starkast skrev 2013-10-08 23:19:56 följande:
    Jag har haft både och.
    Den som var ensam var helt klart den gladaste och mest tillgivne.

    Nu har vi två st hannar som varit ihop sedan 7veckors ålder och varit riktiga bundisar. Den ena gör inget annat än att våldta den andre stackarn hela tiden så de kan ändå inte vara tillsammans längre. Man ser att de vill vara tillsammans, men när de kommer ihop blir det bara synd om stackarn. Då vi vill para vill vi inte heller kastrera så leva i flock kan de ändå inte göra.

    Den lyckligaste kaninen blev helt rumsren och bodde aldrig i bur. Var lös inne. Dock var hon bundis med katterna så de blev en liten flock ändå.           
    Det visade sig vara 2 hanar.

    Vi särade på dem vilket gjorde att de blev deppade och slutade äta även om de var bredvid varandra.
    Så de fick slåss en stund på mattan och sedan blev de oskiljaktiga igen.

    Dock började de kissa ut över hela rummet så de fick kastreras. DÅ blev de ovänner igen! Men efter ett par veckor goa vänner igen. 
  • Flaskpostaren

    Gör så här


    Dela kaninen i bitar. Krydda dem med salt och peppar och vänd i vetemjöl. Skala lökarna och skär dem i 4 delar. Skala vitlöksklyftorna. Häll olivoljan i en gryta och sätt den på stark värme. Lägg i löken när oljan blivit het, men inte börjat ryka. Fräs den i 5-6 minuter och krydda sedan med muskot och timjan. Häll på vin och vinäger, lägg i vitlöksklyftorna och lagerbladet och salta. Lägg på locket och sänk värmen. Låt en stekpanna bli het på stark värme med så mycket olja att den skyler bottnen. Bryn kaninbitarna i omgångar när oljan är het och precis börjar ryka. Lägg över bitarna i grytan. Spä med hönsbuljong. Buljongen ska nå upp till 3/4 av köttet. Lägg på lock och sjud på svag värme i minst 1 timme. Det kan ta ända till 1 1/2 timme innan köttet är mört. Det är bättre att koka lite för länge än tvärtom.
  • Starkast
    elmadumle skrev 2013-09-09 23:03:33 följande:
    Som uppfödare säger jag nej till flera kaniner ihop, det som möjligtvis kan funka är en kastrerad hane med en hona men det är ingen garanti att det funkar, var beredd på att sära de om de börjar slåss. När jag har barnfamiljer här som vill köpa två kaniner så får de köpa två burar eller vara beredda på att de helt enkelt kan döda varandra. Och nej, det är inte en lag på att kaniner ska bo i par bara en rekommendation och det borde de ta bort tycker jag, en kanin mår bäst med sitt eget revir och slippa fightas med en rival.
    Gäller uppenbarligen inte alla kaniner
Svar på tråden Ensam kanin eller kompis till kaninen?