• Nisan

    Dubbla livmödrar någon mer?

    Hej Ville kolla om det är någon mer där ute som har dubbla livmödrar ? Själv har jag dubbel livmoder å livmodertapp hade även skiljeväg som togs bort . Första barnet gick bra födde normalt , nu gravid med andra . Undrar hur det har gått för er andra?

  • Svar på tråden Dubbla livmödrar någon mer?
  • jojjotheone

    Yes jag har fast en utan äggstockar och utan livmoderhalscancer.. Har ett barn sen innan inga problem där är oxå gravid nu. Så visst finns det fler.

  • IngeborgG

    Jag har också två livmödrar som går ihop någonstans i eller millimetern ovanför livmodertappen. Är nu i vecka 16 efter 2 tidiga missfall. Hur länge varade era första graviditeter? Min barnmorska och obstetriker menar att det finns en stor risk att jag föder ganska många veckor för tidigt... Ingen av mina vårdkontakter har tidigare haft patienter med dubbla livmödrar så jag får väldigt motstridiga, och ofta negativa, besked - så att ha hittat två tjejer som gått igenom lyckade graviditeter med samma förutsättningar känns fantastiskt!

  • Nisan

    Jag har haft " tur" inga komplikationer alls under graviditeten pga dubbla livmödrar . Gick till v 37 +0 då blev jag igångsatt pga havandeskapsförgiftning? Hade inga tecken då att förlossningen skulle dra igång. Dom pratade med mig också om förtidigt å att man skulle ha koll så inte den andra livmodertappen skulle täcka den bebisen skulle ut ur. Gick på extra kontroller på specialmödrarvården , tillväxtultraljud Är nu gravid igen i v17 å dom säger samma sak extra koll helt enkelt

  • walla86

    För två veckor sen fick jag missfall och i samband med det fick jag redan på att jag har dubbel livmoder. Vid cellprov av livmoder, bör man be om två tester..? Finns det något annat som ni vill tipsa om som kan vara bra att tänka på..

  • Bosselarsson

    Hej, jag startade just en tråd i samma ämne, såg inte att du redan startat en, hoppar in här :)

    Jag har två livmödrar, två livmoderhalsar och föddes med två slidor (den ena utan öppning). Jag opererade bort skiljeväggen mellan dessa för många år sedan. Då sa läkaren att det inte skulle bli svårare för mig att bli gravid än för andra. En annan gynekolog har sagt till mig att hon brukar se det som en tvillinggraviditet, då det ofta är ont om plats.

    Jag har också fått ta två cellprover, men fått be om det själv. Ibland är de rätt tröga, och har frågat mig om råd. Typ "är du säker på att jag sk ta två?"

    Jag dessutom bara en njure, har hört att det är en ganska vanlig kombination.

    Jag och min man har just startat bebisverkstaden.

  • walla86

    Hej igen, Då det är svårt att hitta information om dubbel livmoder tänkte jag höra med er igen:) Hur fungerar det med mens, är livmödrana synskadad med varandra? Blöder man från båda? Vid missfall (skrapning) brukar mensen dröja? Eller kan man räkna med vanlig cykel?

  • Nisan

    Har ingen aning om hur det "ska"vara men om jag går till mig själv: Har regelbundna blödningar dock rikliga var 28 dag så inge konstigt där med å utan p-piller , har två äggstockar så borde bara släpa ett ägg i månaden. Om man blöder från båda ingen aning . Missfall å skrapning har jag inte varit med om , men fick tillbaka mensen två veckor efter jag slutade amma min dotter så kroppen blev "normal" väldigt snabbt Så helt enkelt har inga komplikationer av de dubbla livmödrarna alls , Blev gravid väldigt snabbt också slutade med p-piller båda gångerna : första gången på andra ägglosningen andra gången första ägglosningen Har kanske väldigt tur med allt

  • Zäta91

    Hej!
    Jag fick precis reda på att jag har dubbla livmödrar, mycket mer info fick jag inte. Utan läkaren upptäckte detta i samband med ett ultraljud då jag har svåra cellförändringar.
    Jag opererades/koniserades i Maj för detta men de har alltså nu kommit tillbaka, men då det har vart mycket problem och mina cellprover har visat olika hela tiden och läkarna har då trott att labet har gjort fel. Men nu undrar jag ju om det inte är så att de tagit prover från en livmoder bara och från olika varje gång därför proverna visat olika.
    Men läkaren som upptäckte att jag hade två livmödrar pratade inget om de, jag missade helt att fråga då jag inte riktigt förstod vad han sa utan jag tänkte ju bara inför kommande operationen. 
    Har nu försökt googla och söka info men det finns ju väldigt lite och det var endast här jag hittade lite info. Någon mer som varit med om liknande, just vid cellförändringar ? 

  • Honungsrosen

    Hej. Ser att det är en gammal tråd men jag svarar än då och berättar om mig.

    Jag fick veta i unga år att jag hade dubbel livmoder. Från början berätta de arr den såg hjärtformad ut men när jag blev gravid i 25 års åldern var den delad så två livmödrar med varsin äggstock. Jag har varit gravid 4 gånger. Ganska nyligen med nr 4 som tyvärr sluta i MA i v 13. Fostret var då dött sedan v 7 och ska ev skrapas till veckan.

    Min första graviditet blev komplicerad och barnet hade stor tillväxthämning och stannade av i tillväxten helt. Troligen för trångt och ev fel i moderkakan. Jag har inte fått några riktiga svar på det. . Sammandragningar började från vecka 18. Barnet togs ut akut i vecka 34 o vägde 2400g

    Barn två föddes i vecka 42 utan några som helst komplikationer. Föddes naturliga vägen. Vikt 3660g

    Barn tre började jag blöda i v 36 och de startade förlossningen genom igångsättning vikt 2700g

    När de upptäckte att jag hade dubbel livmoder fick jag oxå genomgå kontrast röntgen av njurar och urinledare då det finns risk för dubbelt eller udda utvecklat av dessa organ.

    Nyligen har jag oxå fått besked att jag har livmodertapps cancer men har ännu inte genomgått op av det.

    När ni pratar om cellprov på livmodern här i inläggen ovan... menar ni livmoderhalstappen då?

Svar på tråden Dubbla livmödrar någon mer?