• angeiica

    Hur tänker ni gå ner i vikt?

    Ska ni äta nyttigare, kanske följa någon diet och/eller börja träna?


    ADHD och dyslexsi.
  • Svar på tråden Hur tänker ni gå ner i vikt?
  • gerkhe

    För min egen del blir det lite omläggning av kost och birafritt ett tag. Träningsdosen är redan idag på i snitt 3 pass i veckan, får svårt att höja den dosen.

    Dieter är inte riktigt min grej, måste hitta en långsiktig lösning på viktnedgången.

  • Totoro79

    Jag måste bli av med sockersuget först så till att börja med blir det att hålla sig till tre måltider om dagen och två mellanmål och inte äta på kvällen. Även försöka hålla portionsstl mindre.

    Träning får dröja lite, ev lite promenader och så men annars inget planerat.

    Har funderat lite på 5:2, får se om jag hoppar på den sen, måste läsa på lite först.

  • Sirling

    Jag tänkte köra 5:2 med pulverdiet de fastande dagarna. Jag har min första fastedag idag. Jag åker till Turkiet 2.5 vecka nästa vecka, så då känns det som ett upplägg som kan fungera även när man är på resande fot.

  • Onkel Anneli

    Jag tänkte börja äta regelbundet, något som jag varit otroligt dålig med hela mitt vuxna liv. Ingen bantning överhuvudtaget alltså nu i början iallafall.

    Sen tänkte jag röra på mig mer fast i form av vardagsmotion. Gå i trappor istället för hiss. Gå i rask takt till bussen and so on.

    Jag behöver en mjukstart där jag inte går i tusen bitar om jag syndar eller inte orkar ut och träna för då faller det direkt för mig. Jag hoppas att detta kan leda till en hälsosammare livsstil i slutändan som innehåller mindre portioner mat och träning. 


    Är du besviken på min sidfot? Jag är besviken på min sidfot.
  • round2

    Jag kommer att köra 14 dagar strikt LCHF för att komma ifrån suget efter kolhydrater. En detox helt enkelt. Efter det blir det normalkost för mig. Med det menas den kost min kropp trivs bäst med, vilket är en mer liberal LCHF.

    Jag vet att det fungerar för mig.

    Därtill MÅSTE jag komma igång med träningen igen, även om kroppen är paj.


  • angeiica

    vad är 5:2 för diet egentligen? den verkar lik LCHF.


    ADHD och dyslexsi.
  • Saffron

    Går på 5-2 dieten, vilket innebär att måndagar och torsdagar ska jag äta 500 kcal. Detta är inte främst för att gå ner i vikt, utan för att stabilisera hormonbalans osv. Sedan ska min man och jag dra ner drastiskt på kolhydrater. Pasta, bröd och potatis kommer att vara bannlyst. Dock inte så extremt som vissa lchf, en del riktiga fullkornsprodukter ska vara kvar (ex weetabix till frukost). Jag kommer också att bannlysa alkohol, då detta är ett big no no när man ska gå ner i vikt, och också då vi försöker att bli gravida.

    Denna vecka är det raska promenader som gäller, 2 * 2,5 km. Från och med nästa vecka blir det sportlife och träning i form av spinning, indoor walking och cx worx.

    Min största farhåga är att jag ska falla tillbaka till bulimi-beteende. Har haft en liten episod idag tyvärr, men jag ska verkligen försöka hålla mig undan detta.

    Jag hoppas att detta ska kunna ge mig en viktminskning på 2,5 kg/v de första veckorna. Om viktminskningen inte går väl, kan jag tänka mig att kickstarta med nutrilett.

    Och förresten! Efter gårdagens fasta och promenader stod vågen på 114,5...

    PS! Fyller år i morgon... Får se hur dieten ser ut då. Kan hända att det blir lite fuskande. Misstänker att maken kommer att överraska mig med restaurang eller liknande... Tårta kommer jag att hålla mig ifrån. Kanske en liten chokladbit möjligen... ;) )

  • Saffron
    angeiica skrev 2013-09-03 20:36:04 följande:
    vad är 5:2 för diet egentligen? den verkar lik LCHF.
    5-2 dieten är lite på ropet just nu... Vill betona att det INTE är en viktminskningsdiet främst, utan för att må bra. Det visades en dokumentär för ett tag sedan om periodisk fasta, finns här

    om man vill se. Det finns vetenskapliga studier som visar positiva effekter att periodisk fasta, där man sett stabilisering av hormoner i kroppen, kolesterol osv. Och faktiskt också att det kan motverka demens och alzheimers (på försöksmöss visserligen..).

    Det går till så att man 2 dagar i veckan ska ha ett litet kaloriintag, dvs 500 kcal för kvinnor och 600 kcal för män. Dessa dagarna ska vara spridda under veckan, ej 2 dagar i rad. Resterande dagar äter man som vanligt. Då detta minskar kaloriintaget som helhet, kan man gå ner i vikt om man är överviktig, men som sagt, det är inte en ren viktminskningsdiet, utan en diet för att må bättre.

    Har kört det här ganska många veckor nu, med undantag för när jag var gravid. Funkar rätt bra, ibörjan var man hungrig, men nu känns det bättre. Och man hetsäter faktiskt inte dagen efter fastan, man är faktiskt inte speciellt hungrig då. Blir lite som en detox. Jag som har problem med bulimi annars, klarar det här. Min bulimi triggas snarare igång när jag äter kolhydrater.

    Det sägs att man kan gå ner ½-1½ kg i veckan på denna diet, men som sagt, som VIKTMINSKNINGSdiet finns det säkert bättre. Vi kombinerar 5-2 med lchf för att gå ner i vikt. Det finns en del artiklar på aftonbladet också om man är intresserad. Eller googla på periodisk fasta.
  • Onkel Anneli

    Lycka till, till oss alla!


    Är du besviken på min sidfot? Jag är besviken på min sidfot.
Svar på tråden Hur tänker ni gå ner i vikt?