• Mial 83

    2 missfall efter utomkvedshavandeskap. Någon med liknande erfarenhet?

    För lite mer än 1,5 år sedan så fick jag ett X, vilket ledde till akutop. och de tog bort ena äggledaren. Efter detta har jag nu haft två missfall, ett i v.7 och det andra i v.10 (antagligen varit dött ett par veckor). Börjar kännas hopplöst.
    Vi har ett barn redan och då blev vi gravida så fort vi försökte. Hon förlöstes med akutkejsarsnitt.
    Någon med liknande historia? Vad kan vara fel? Någon som haft ett X plus flera missfall till följd o ändå lyckats sen? :)
    Tänkte söka utredning nu, men det är aldrig fel att skriva av sig o höra med folks egna erfarenheter :)


  • Svar på tråden 2 missfall efter utomkvedshavandeskap. Någon med liknande erfarenhet?
  • Maja1979

    Hej! Känner så väl igen mig! Förra året i sep fick jag ett missfall och tre v senare ramlar jag i hop på jobbet och får åka in på akuten. De ser att jag har lite blod i magen och jag får stanna för observation. På natten får de op mig akut och när jag vaknar upp på morgonen säger de att jag haft en utomkveds. Och att de op bort den vänstra äggledaren. Det visade sig alltså att jag väntade tvillingar men ingen av dem klarade sig :( I sommar fick vi ett glädjande besked, vi väntade barn! I måndags var vi på ultraljud och då var jag på väg in i v 13, då hittades inga hjärtljud!!! Blev såå ledsen & besviken! Fostret dog i v 9 och min kropp har fortsatt producera hormon som gjort att magen växt och jag förstår nog inte detta än :( fick i går göra en abort och det var fruktansvärt jobbigt. Såg även det som kom ut :( :( Efter tre missfall får man utredning sa min barnmorska men kommer man någonsin att våga prova igen?! Vi har en son som som nyss fyllde 7 år och jag är självklart glad över honom ❤ men varför blir det inga syskon?!

  • Mial 83

    Usch :( beklagar verkligen! Det är så jobbigt och frustrerande. Precis, hur länge orkar man o vågar försöka? :/

    Tyvärr tar man för givet att man kan få fler om man redan har barn. Så kände vi nog iaf. Vad sa de till dig om ditt X o missfall? Trodde de att det hade nåt samband eller så?

  • Maja1979

    De sa inget om det men på ngt vis så känner jag att det är ngt som är fel i min kropp... Skulle jag bli med barn igen så är jag nästan säker på att det blir ett till missfall. Men jag kan ju ha fel... Har pratat med flera doktorer om mitt utomkveds och en av dem sa att jag kunde nog få vänta 2 år på att bli gravid igen. Så jag tappade hoppet helt. Tills nyss. Men det gick inte heller vägen som sagt. Kan ni söka utredning nu? Jag tror inte att vi har så lätt att bli gravida då vi inte använt ngt preventivmedel sedan vår son föddes. Vi har iofs inte använt ägglossningsstickor heller men det borde ju ha hänt någongång på alla dessa år?! Jag är äldre och visst, det ökar risk för missfall men ändå... Man undrar ju vad som kan ha hänt efter att min son föddes. Eller så har vi bara haft otur :/

Svar på tråden 2 missfall efter utomkvedshavandeskap. Någon med liknande erfarenhet?