• Anonym (fibro)

Nån drabbad av fibromyalgi?

Undrar om det finns någon här med diagnosen fibromyalgi? Har själv en hel del symtom som stämmer in och är nu säker på att jag drabbats. Har inte varit hos läkare utan detta är något jag själv inbillat mig :(
    Intresserad av hur det isf började för er och hur det fungerar nu? 

• Svar på tråden Nån drabbad av fibromyalgi?
  • ODS

Hej!

Jag ska faktiskt till läkaren idag angående mina misstankar angående fibro. Började med en olycka -00 då jag fick en whiplashskada, blev bättre, gravid inga fysiska problem då mådde jättebra. Lyfte sonens barnvagn fel och fick ett diskbråck och var så gott som tot sängliggande i 6 mån har sedan dess haft smärtor i rygg/bäcken/höfter och kan knappt sitta, gå eller stå mer än korta stunder. Fick för 1 år sedan problem med ljumskarna. Sedan har smärtan spridit sig till resten av kroppen, det pirrar, sticker, moler och hugger. Är svag i händerna och det sticker och värker i dom.

Är väldigt infkänslig, problem med bihålorna, täta bihåleinfl o andra inf får oförklariga febertoppar, lider av svår kronisk migrän, bland annat har det mesta av punkterna när man läser om det samt så gott som ont på alla tender points.

Får se vad läkaren säger idag.

• Anonym (fibro)

Åh vad det låter jobbigt. Extra trist med kronisk migrän :( Hoppas du får en diagnos iaf så kanske det på nptt sätt känns lättare. 
    Hur fungerar det att arbetat? (Om du gör det)
    Berätta sen vad läkaren sa 

• Anonym (f)

Jag haft kronisk svår värk sedan ca 10 år tillbaka, fick diagnosen fibro för ca 1 år sedan..

Äter full dos citodon varje dag för att orka.....

Jobbar 75%.....   

• Anonym (Fibbrotjejen)

Det började med flera infektioner hösten -96 som uvecklades till hjärtfel och värk. Värken och muskelsvagheten har tilltagit så sen -00 är jag sjukpensionär på heltid. Förutom värk har jag väldigt knakande och "urhoppande" leder,väldigt öm hud,är ljudöverkänslig,får bränningar i huden,sover jättedåligt (ingen djupsömn) och tappar ord. Värme är bästa lindringen,utan vårt badkar skulle jag inte stå ut! Och det blir absolut aldrig för varmt ute för mig,inte förrän vid över 40.

Fick diagnos på privat v.c-98 trots remiss både till smärtklinik och reumatologen!

• ODS

Hemma från vårdcentralen med diagnosen fibromyalgi:( ännu en diagnos att lägga i ryggsäcken...:(

• Anonym (fibro)

Usch det låter inget vidare hörrni! Orättvist att bli drabbad men det är väl så med alla tråkigheter i livet :(
    Också stor skillnad beroende på vilken "grad" man har, Givetvis är det skillnad på att ha daglig stark värk och att ha skov..  

I min situation är det än så länge bara min misstanke men får väl ta och söka VC snart. Har dessutom fått en smärre depression av smärtan och stressen/pressen av att klara av allt i vardagslivet.  

• ODS

Fibro, förlåt missade din fråga, har sjukersättning på 100%

• ingvild01

Hej! Jag har diagnosen fibromyalgi sedan 5 år tillbaks. För att få denna diagnos fastställd, krävdes två års utredning av spec läkare på smärtklinik! Be din vårdcentral remitera dig till närmaste smärtklinik, så får du en korrekt utredning som du behöver.

• ODS

Ingvild, här görs bedömn på vårdcentralerna numera. De tar bara hjälp av smärtklin om man är i behov av hjälp som inte vårdcentralen kan ge typ medicin, arbterapeut, sjukgymn och så vidare. Själv har jag både samtalskontakt och sjukgymn så mer behövs inte för min del.

Ts ja, det är jobbigt med kronisk värk lätt att bli nere ic hamna i depression. Jag lider även av psykiska problem, äter medicin mot det.

Kram

• Anonym (fibro)

Tack för era svar! 

• Emmeliesnith
    Anonym (fibro) skrev 2013-09-03 11:42:34 följande:
    Undrar om det finns någon här med diagnosen fibromyalgi? Har själv en hel del symtom som stämmer in och är nu säker på att jag drabbats. Har inte varit hos läkare utan detta är något jag själv inbillat mig :(
    Intresseradav hur det isf började för er och hur det fungerar nu? 
    Jag har de diagnosen. men jag vet inte om jag har de! 
    Jag har haft reumatism åxå men dom proverna är bra nu , sen har jag hypotyreos åxå som jag tror min värk beror på egentligen,
    Men jag har jätte mycke värk och är så stel när jag vaknar så jag knappt kan gå ur sängen !
    och trött konstant 
Svar på tråden Nån drabbad av fibromyalgi?