• Latte01

Hur känns det efter man vaknar upp från narkos?

Vet inte om jag lagt i rätt rubrik men...

Ska operera bort min gallblåsa imorgon. Jag är jättenervös inför narkosen men främst för hur man mår efteråt. Och hur man beter sig, har hört flera skräckhistorier nu och skulle gärna höra hur andra upplevt det.
    Som en vän berättade att hon hade börjat vifta och slå mot personalen, de hade berättat det för henne lite senare när hon blivit lite mer klar. En annan hade på vägen ut ur sjukhuset berättat för sin pojkvän att hon varit otrogen ett halvår tidigare.
    Alltså är man inte alls med i huvudet efter undrar jag? Och hur länge kan det sitta i?
    Berätta om era upplevelser :) 

• Svar på tråden Hur känns det efter man vaknar upp från narkos?
  • Mercurialis

När jag vaknade upp ur narkosen kändes det som om det bara hade gått ett ögonblick sedan jag blev sövd i operationssalen. Jag var mycket trött och låg och sov till och från i någon timme till. Sedan fick jag lite att äta och 3-4 timmar efter jag hade vaknat fick jag gå hem.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Jowimo

Vaknade upp och kändes även för mig som att jag bara varit borta en liten stund. Var trött men blev rätt fort klar i huvudet. Sov till o från ett tag efter men kändes inget konstigt. Och sa inget eller gjorde nåt konstigt heller.

• Birgitta2

Jag har legat under narkos flera gånger och upplevt två diametralt olika saker:

Första gången vaknade jag bara upp och var sömnig men helt klar. Ville bara sova vidare. Mådde bra.

Den andra gången skulle jag direkt till rökrummet så fort jag vaknade. Det fick jag inte. Därför blev jag förbannad och slog sönder stolar i dagrummet när jag väl kommit dit. Jag som är den minst aggressiva människa som finns! Det är 25 år sen, och fortfarande rodnar jag av skam när jag tänker på det.

Förutom den gången jag blev arg, så har jag mest varit trött. Lite illamående kan man bli. I värsta fall kräkas. Men ligger du stilla i sängen och låter narkosen gå ur kroppen så mår du förhoppningsvis alldeles utmärkt efter ett par timmar.

• AnnelieW78

Som att man precis somnat och skulle vilja sova 3-4 timmar till. Sa eller gjorde inget konstigt vad jag vet.

• Anna74a

Har varit med om det en gång och då kändes det som när man vaknar på morgonen ungefär.
    Lite trött först men pigg efter några minuter.
    Inget illamående.

• Drömmar och förhoppningar

Jag är väldigt, väldigt trött efter narkos, och illamående. Opererades så sent som för nästan två veckor sedan. Då mådde jag faktiskt inte illa, fick extra medicin mot det just för att jag brukar må illa, men hade väldigt ont och var väldigt trött. Ofta blir man tröttare av smärtlindringen också. Jag har aldrig sagt eller gjort nåt konstigt. Tycker mest att jag ligger som i en dimma och flyter mellan sömn och vaken. Egentligen ett väldigt skönt tillstånd, bortsett från smärtan.

• ica

Jag valde bort lugnande inför operationen så jag vaknade upp och mådde hur bra som helst. Ville ha mat och så.

• Liten elak och intelligent

Jag har ett mindre mysigt minne från ett uppvaknande. Jag kommer ihåg att jag vaknade och det kliade något så in åt helsike och jag började klia frenetiskt på armar och hals. Någon höll fast mina armar, sade åt mig att lugna mig, hörde någon säga något om allergisk reaktion, en sköterska sade något om en massa blåsor och så sprutade de något i min nål på armen och så jag somnade igen. Visade sig att jag reagerat på ett muskelavslappnande medel. När jag vaknade på riktigt sedan så hade jag rejäla rivmärken eftersom jag rev så okontrollerat.

• keeponrolling

åh de e så mysigt o bli sövd..du ligger där bland massa folk som e snälla o pratar lugnt o fixar allt, sen poff utan o hinna reagera e du borta! så coolt är det.. ja brukar va helt vecka när ja vaknar, yrar lite sen somnar ja igen o tror ja bara somnat till, meni själva verket har man sovit en el två timmar..men e lite sleten när man vaknar jumen ja tycker de e helt lugnt sålänge ma slipper må illael spy, vilket ja peppar peppar aldrig gjort =)

• Papricorn

Det beror ju på hur länge man blir sövd och vilken typ av smärtstillande man får.

Får man tunga smärtstillande och är sövd länge blir man groggy.

Är det en kortare tid så vaknar många upp och är precis som när man somnat.

Jag har till och med vaknat under op två gånger!

• keeponrolling
    Papricorn skrev 2013-09-03 20:12:47 följande:
    Det beror ju på hur länge man blir sövd och vilken typ av smärtstillande man får.

oh fyfan va hemskt! hur gick de då? de får ju inte bara hända.
    jo du g´har rätt, sen e de ju hur man e som person med.. va sövd närmare 10h en gång, då va ja mosig o måddelite illa..
    dom andra gångerna har de varit 40-1h o fyra ggr va lugnt men sista gången fick ja så mycke morfin så ja va lite vimmel kantig när ja gick hm, haha =P 
  • Papricorn
    keeponrolling skrev 2013-09-03 20:30:14 följande:
    oh fyfan va hemskt! hur gick de då? de får ju inte bara hända.

jo du g´har rätt, sen e de ju hur man e som person med.. va sövd närmare 10h en gång, då va ja mosig o måddelite illa..

dom andra gångerna har de varit 40-1h o fyra ggr va lugnt men sista gången fick ja så mycke morfin så ja va lite vimmel kantig när ja gick hm, haha =P 

De gick bra, de va snabba på att söva om mig. Nu vet de dock att de måste ta en hästdos på mig
  • JA77
    Papricorn skrev 2013-09-03 20:12:47 följande:

Hur menar du vakna upp? Jag är narkos.ssk, och kan kanske svara vad som hände. 
Svar på tråden Hur känns det efter man vaknar upp från narkos?