• lionness

Vilka ytterkläder skicka med till F-klass?

Vi fick info i början av terminen att skolan vill att barnen ska ha ett regnställ och gummistövlar som alltid finns där. Så det har vi tagit dit.

Men nu funderar jag på övriga kläder till hösten. Skalbyxor och skaljacka? Ska de i så fall ersätta regnstället och alltid vara där? Eller ska mitt barn ha skalkläderna på sig vid behov och ta hem? Ska jag köpa två skalställ, ett att ha hemma och ett att ha där? Vindfleece har många förstår jag. Likadant där, är det något som bör vara på skolan jämt eller något man tar hem?

Som ni hör är jag rätt ny på det här, mitt barn gick inte i förskola så vi har ju alltid kunnat byta kläder vid behov här hemma.

Hur gör ni? Vilka kläder har ni och var har ni dem? Vilka köper ni dubbelt av? 

• Svar på tråden Vilka ytterkläder skicka med till F-klass?
  • Mercurialis

Det vi har dubbelt av är i stort sett bara fleectröjor, vantar och mössor. Resten tar vi med hem vid behov och sedan tillbaka till skolan.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Hannah76

Regnkläder och gummistövlar står alltid på förskolan, kan vara bra året om.
    På hösten/vintern lämnar jag även en extra flecce bland ombyteskläderna. Har alltid dubbla uppsättningar vinterkläder, men lämnar inte det ena i skolan utan de byts hemma. 

• lionness
    Hannah76 skrev 2013-09-03 12:07:56 följande:
    Regnkläder och gummistövlar står alltid på förskolan, kan vara bra året om.
    På hösten/vintern lämnar jag även en extra flecce bland ombyteskläderna. Har alltid dubbla uppsättningar vinterkläder, men lämnar inte det ena i skolan utan de byts hemma. 
    Tycker du det räcker med regnkläder och fleece på hösten? Är skalkläder överflödiga? Alla verkar ha skalkläder men vi har egentligen inte haft behov av det innan utan det har räckt med regnkläder och vinterkläder.
  • Hannah76
    lionness skrev 2013-09-03 12:21:57 följande:
    Tycker du det räcker med regnkläder och fleece på hösten? Är skalkläder överflödiga? Alla verkar ha skalkläder men vi har egentligen inte haft behov av det innan utan det har räckt med regnkläder och vinterkläder.

Vi har skalkläder också, men de lämnar jag oftast inte i skolan.
    Förra året (då gick hon i förskoleklass, nu har hon börjat ettan) så föredrog hon galonkläderna framför de skalkläder jag köpt.
  • Duckan

Som det ser ut nu hänger där regnkläder (galon) och gummistövlar. Dottern avskyr överdragsbyxa/regnkläder så jag hoppas på en varm och torr höst, men vi får väl ev köpa en överdragsbyxa senare 

• supersötasilversara

Vi har regnkläder och stövlar på skolan. Regnar det när vi ska hem eller om det ska regna dagen därpå tar vi hem regnklädrna men annars hänger de alltid på skolan. Så här i början på hösten kan det bli för varmt med skalkläder tycker min dotter. Men snart när tempen går neråt så är skalkläder (vattentäta) bäst, mer slitstarka och varmare. Skalplaggen används då varje dag och tas med hem efter varje avslutad dag. Vi köper inte dubbla uppsättningar av några ytterplagg, är väldigt onödigt när de inte har kläderna så lång tid, onödigt mycket prngar. Fleece, vantar och sånt har vi ett par stycken av.

• jonnashus

Det enda som vi har hängande i skolan är galonisar och gummistövlar och det är till både äldsta och yngsta. 

• Mrs Green

Vi har regnkläder (dvs skalkläder i funktionsmaterial, inte galon), gummistövlar, en tunn fleecejacka och några par fingervantar hängandes i skolan. Ibland tar vi hem dem över helgen om vi planerar att göra något ute i regn, för hon har inte lika bra regnkläder hemma. 

Fleecejackan tycker jag i alla fall är jättebra att ha där så slipper man fundera så mycket på morgonen om det är kallt eller inte, då vet man att det alltid finns ett extra lager i skolan om det skulle behövas. 

• Anne69

Vi har dubbelt av nästan allt! Och vi kör skalkläder med fleece under när det blir lite kallare. Dessutom softshell-jacka under höst och vår. Dubbla gummistövlar, för man behöver ett par på varje ställe när regnet kommer. Till skolan kan man ju gå under paraply, men knappast barfota Det som alltid finns i skolan är ett regnställ (jacka+byxa), gummistövlar och en tunn fleecekofta.

Vinteroverall är det enda vi har ett ex av, den åker fram o tillbaka under vintern.  

Svar på tråden Vilka ytterkläder skicka med till F-klass?