• LinneaJosie

Åttaveckors ammar all vaken tid.

Ja, min åttaveckors ammar i princip all vaken tid, utan överdrift. Han mår bra, utvecklas och växer. Min fråga är om det här lugnar ner sig? Det börjar bli tufft för mina stackars bröstvårtor.

• Svar på tråden Åttaveckors ammar all vaken tid.
  • Toppen9

Han fixar så mjölkproduktionen ökar eftersom han förmodligen har en tillväxtfas just nu
    Det lugnar snart ner sig. Såna faser kommer med jämna mellanrum.

• malzac

Ja precis, det kan mycket väl vara en tillväxtperiod. De kommer med jämna mellanrum, varar några dagar och kan vara ordentligt jobbiga. Dock är de nödvändiga eftersom de berättar för dina bröst att de behöver öka mjölkproduktionen eftersom din bebis plötsligt blivit lite större. Så det bästa är att låta honom hållas; stanna i sängen med honom så mycket du kan/vill och om du känner dig inlåst så kan du testa att ha honom ammandes i en sele medan du gör saker. Och använd bröstmjölk på dina stackars bröstvårtor och lufta dem så mycket som möjligt.

Det bra med tillväxtperioder är att de går över! Och när de gör det så behöver bebisen ta igen sig för det har varit jobbigt för honom också. Då sover han mycket i ett par dagar och du får också lite paus. Glad

• LinneaJosie

Tack för svar! Grejen är att det här inte är något nytt, utan han har ammat såhär mycket i princip hela sitt korta liv. Tror att han gillar att snutta . Problemet är att jag börjar fundera på om det kommer lugna ner sig nån gång.

• Coxia

Här har jag det så även efter 3 månader. En snutits som vägrar napp, flaska eller pappas famn. Det är asjobbigt ibland

• LinneaJosie
    Coxia skrev 2013-09-03 13:16:30 följande:
    Här har jag det så även efter 3 månader. En snutits som vägrar napp, flaska eller pappas famn. Det är asjobbigt ibland

Förstår det! Min lille gubbe gillar pappas famn iaf.
  • malzac
    LinneaJosie skrev 2013-09-03 12:58:03 följande:
    Tack för svar! Grejen är att det här inte är något nytt, utan han har ammat såhär mycket i princip hela sitt korta liv. Tror att han gillar att snutta . Problemet är att jag börjar fundera på om det kommer lugna ner sig nån gång.
    Ja, då låter det som om du har en liten med stort behov av närhet. Försök tillgodose det så gott du kan; än så länge är han mycket liten. Det kommer säkert att lugna ner sig, även om det är svårt att säga när. Du nämner onda bröstvårtor som det som är jobbigt, men det är säkert mentalt tufft med omställningen till att vara konstant behövd också - det var det för mig. Jag har tyvärr inte mycket mer råd att ge, men håller tummarna för att saker och ting blir lättare för dig snart!
  • LinneaJosie
    malzac skrev 2013-09-03 15:43:33 följande:
    Ja, då låter det som om du har en liten med stort behov av närhet. Försök tillgodose det så gott du kan; än så länge är han mycket liten. Det kommer säkert att lugna ner sig, även om det är svårt att säga när. Du nämner onda bröstvårtor som det som är jobbigt, men det är säkert mentalt tufft med omställningen till att vara konstant behövd också - det var det för mig. Jag har tyvärr inte mycket mer råd att ge, men håller tummarna för att saker och ting blir lättare för dig snart!

Jo, närhet var han redan på BB väääääldigt tydlig med att han vill ha . Har börjat vänja mig vid att ha en liten utväxt på min kropp, och tycker egentligen inte att det i sig är så jobbigt nu längre, även om det definitivt var en chock första månaden. Jag blir lite stressad över allt man "ska" hitta på på dagarna bara. Vi ammar ju hela tiden, så jag är inte jättepeppad på att hitta på grejer utanför hemmet. Tror att jag får gilla läget bara, och tanka hem många bra tv-serier
  • malzac
    LinneaJosie skrev 2013-09-03 15:51:59 följande:

Jo, närhet var han redan på BB väääääldigt tydlig med att han vill ha . Har börjat vänja mig vid att ha en liten utväxt på min kropp, och tycker egentligen inte att det i sig är så jobbigt nu längre, även om det definitivt var en chock första månaden. Jag blir lite stressad över allt man "ska" hitta på på dagarna bara. Vi ammar ju hela tiden, så jag är inte jättepeppad på att hitta på grejer utanför hemmet. Tror att jag får gilla läget bara, och tanka hem många bra tv-serier
    Det låter som en jättebra idé! Jag låg hela tiden framför TVn och "latade mig" i början, med tösen på bröstet. Tids nog kommer du att kunna gå ut och vara social igen, men känn absolut inget tvång till att göra det innan ni båda är redo. Det må vara en kliché, men ta vara på den här tiden - det är så mysigt (så länge man inte tycker det är jobbigt)!

Och förresten, det kanske kan vara värt att köpa en sele? Jag har en ErgoBaby som jag tycker mycket om och när jag köpte den så blev livet helt plötsligt mycket enklare. Min dotter fick all närhet hon kunde tänkas behöva men jag kunde ändå göra saker. Man kan dessutom låta bebisen snutta som den vill i sele.
  • m0desty

Jag ammade varje timme, ca 25 min varje gång tills dottern var ca 4 månader. Då glesades det ut till  var 1,5 timme på förmiddagarna... Kvällarna var det nonstop amning länge.

Det är sjukt frustrerande emellanåt att aldrig någonsin få ha sin kropp ifred. Mitt tips är att börja föra bok över amningstiderna, för om du hittar ett mönster och en förutsägbarhet i sugandet så är det enklare för dig att hantera mentalt. 

• Coxia
    LinneaJosie skrev 2013-09-03 15:51:59 följande:

Ja det är bara att gilla läget. Och jag har mitt äldre barn på dagis även om jag är hemma. De här första månaderna är så korta och behöver bebisen snutta får han snutta. Men jag brukar pröva om och om igen att ta ut bröstet när han inte äter längre. Efter en stund brukar han acceptera det. Annars skulle han kunna ha tutten jämt. Han släpper aldrig självmant. 
  • Vila

Jag har också en snuttis. Jag tycker att det är rätt mysigt faktiskt. Jag jämför med en kompis vars bebis inte tar bröstet förrän han är rejält hungrig så han är väldigt svår att tillfredsställa, han måste bäras mycket, buffas i rumpan o.s.v. Själv kan jag ta fram bröstet och amma så blir han nöjd. Det är ju en kort period detta och jag kommer sakna det, detta är mitt tredje barn, en liten sladdis och den sista, snyft.

Svar på tråden Åttaveckors ammar all vaken tid.