• lionness

Hur är pop skalkläder i storlekarna?

Ska handla skalbyxa och skaljacka och tittar på Tradera främst. Men min erfarenhet är att ytterkläder generellt är ganska stora i storlekarna och mitt barn har på sina innekläder 116 i byxor och 122 i tröja. Men ofta är det ju dubbelstorlekar 110/116 resp. 122/128.

Brukar ni handla samma storlek på ytterplagg som på inneplagg? Och hur är Polarn & Pyret i storlekarna? 

• Svar på tråden Hur är pop skalkläder i storlekarna?
  • Archandra

Min erfarenhet är att PoP är ganska stora i storleken, särskilt på bredden (mina döttrar är smala). När jag köper skalkläder där brukar jag köpa samma storlek som barnen normalt har. Då är jackan lite stor och byxorna lagom. Nästa säsong brukar barnen kunna ha samma jacka, men då får jag köpa nya byxor, då de har blivit lite för korta. Skalkläderna har såvitt jag vet inte dubbelstorlekar,

• Baktakt

Jag tycker polarn funkar mellan +/-3 cm mot vad storleken anger. En 98 funkar därmed mellan 95-101, 104 mellan 101-107 osv.

Jag har ett barn som ligger en kurva över på längd och en under på vikt, så långsmal. Dock finns det fortfarande gott om plats på bredden när längden är utväxt.

Tänk på att impregnera begagnade skalkläder innan användning.

• lionness
    Baktakt skrev 2013-09-03 13:20:23 följande:
    Jag tycker polarn funkar mellan +/-3 cm mot vad storleken anger. En 98 funkar därmed mellan 95-101, 104 mellan 101-107 osv.

Jag har ett barn som ligger en kurva över på längd och en under på vikt, så långsmal. Dock finns det fortfarande gott om plats på bredden när längden är utväxt.

Tänk på att impregnera begagnade skalkläder innan användning.
    Är det nödvändigt att impregnera? Jag tål inte så starka kemikalier och barnen är också känsliga...
  • Baktakt

Om du vill vara säker på att det ska vara tätt. Materialet är behandlat när plagget är nytt men degraderar vid tvätt. Gör det utomhus och vädra plaggen innan användning.

• Archandra
    lionness skrev 2013-09-03 13:32:49 följande:
    Är det nödvändigt att impregnera? Jag tål inte så starka kemikalier och barnen är också känsliga...
    Jag är inte så säker på att det behövs, men det beror ju helt på hur många gånger kläderna du köper är tvättade. Mina barns skalkläder är använda under två år och tvättade flera gånger. De är fortfarande vattentäta.

• Quiet thoughts

Jag fick hem dotterns skalkläder från Po.p idag, de var rätt stora, men inte överdrivet, man kan det nr barnet har jo, och det är liksom "lite stort

Ängeln Lova 2003-2010 - Alvin 2007- Påskägget Lykke 2011
  • Veritaslux

Jag tycker de är ganska stora, framförallt byxorna. Dottern är 88,5 cm och jag har 86 i byxorna, det finns gott om plats att växa i. Storlek 92 drunkade hon i när vi köpte i våras! Jackan i strl 86 kan hon ha i höst också räknar jag med även om den sitter mer lagom (köpte den begagnad förra senhösten).

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Lantani

På pops skaljacka, så köper jag gärna lite större, de går ju bra att spänna in både nertill och vid armarna.
    Dottern är 99 cm och har storlek 104 på sin skaljacka (hade den hela våren också), hade jag köpt skaljacka till henne nu, så hade hon fått en i storlek 110.
    Sonen är 112 cm lång och han har skaljacka i 116, men samma där, hade jag köpt ny nu, så hade han fått 122.

Skalbyxorna däremot, dom är stora och inte riktigt så lätta att spänna in. Där har mina barn storlek 104 och 116 och nu passar dom bra, dock fortfarande stora. Kan tillägga att dottern har 104/110 i storlek (mest 104 på byxor) och sonen har 110/116 (mest 110 på byxor). 

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Ramborg

De har nyligen gjort om storlekarna, för något år sedan var PoP större i storlekarna än nu.

42.
Svar på tråden Hur är pop skalkläder i storlekarna?