• Hannah76

Ni som har fått tandställning (räls) eller har barn som fått det.

Min dotter ska på torsdag få räls, uppe och ner. Kom på några frågor som jag hoppas att nån kan svara på.

1 Kommer hon kunna gå till skolan efteråt, samma dag?
    2 Kommer hon att ha ont efteråt?
    3 Om hon får ont eller obehag, finns det några knep som kan hjälpa?

Förstår att det såklart kan variera, men jag har själv ingen erfarenhet alls.     

• Svar på tråden Ni som har fått tandställning (räls) eller har barn som fått det.
  • Mercurialis

Jag var 12 år när jag fick min tandställning. Som jag minns det gick jag till skolan samma dag och absolut dagen efter den kom på plats. Ont hade jag. Det kändes som om varenda tand hade lossnat i munnen och det var svårt att äta. Jag åt enbart soppa och mjuka leverpastejsmörgåsar i 3-4 dagar, eftersom allt annat gjorde för ont att tugga. Kanske ont är ett för starkt ord. Det finns annat som gör betydligt ondare men det var i alla fall ett starkt ömmande obehag.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • matildadl

Jag hade räls på 8 tänder i överkäken, det kommer göra ont vid isättning OM dom spänner direkt men det är inte alltid dom gör det när dom sätter in rälsen.
    Obehagligt kommer det att vara, och det kommer göra ont varje gång dom spänner, första gångerna är oftast värst i och med att man inte är van, sen beror det på hur " hårdhudad" hon är och hur känslig hon är.
    Om det gör ont borde man kunna ta Alvedon för smärtan men bäst är att kolla med tandläkaren vad dom rekommenderar, be dessutom om vax för att kunna ha och sätta på ståltråds-ändarna för har hon otur kommer dom att göra ont inne i minnen på läppen!
    Hoppas du fick lite svar nu :)

• Hannah76

Tack för svar.Glad
      Får ladda upp hemma med olika soppor, kan tänka mig att det kommer att kännas/göra ont.

Smart det där med vaxet, det ska jag skriva upp på lappen jag ska ha med till regleringen.

Hon är en rätt tuff tjej, med hög smärttröskel. Men detta är ju inte direkt något hon ser fram emot... Och de ska ju vara i ett tag.

• Mercurialis
    Hannah76 skrev 2013-09-03 13:44:22 följande:
    Tack för svar.Glad
      Får ladda upp hemma med olika soppor, kan tänka mig att det kommer att kännas/göra ont.

Smart det där med vaxet, det ska jag skriva upp på lappen jag ska ha med till regleringen.

Hon är en rätt tuff tjej, med hög smärttröskel. Men detta är ju inte direkt något hon ser fram emot... Och de ska ju vara i ett tag.
    Men det är såååååå värt det när det är över
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Hannah76
    Mercurialis skrev 2013-09-03 13:45:11 följande:
    Men det är såååååå värt det när det är över

Ja vi peppar henne med det. Hon har ett överbett som ska regleras, så hon ska även ha såna snygga snoddar i munnen..
    Och hennes tandläkare har försäkrat henne att man kan kyssas med tandställning hahaha. 
  • Lady D Taylor

Jag hade fick tandställning när jag var 13 tror jag.
    Var inte på skolan samma dag då det var lång resetid mellan skolan och tandläkaren. Var dock där andra dagen.
    Tror inte jag var så öm eller hade ont samma dagen, men visst känner man lite. Väldigt ovant att ha massa metall i munnen.
    Minns att det var värre efter att jag hade varit där och spänt den. Väldigt svårt för att äta fast föda då och tog massa Alvedon.

Kan vara bra att köpa hem yoghurt, nyponsoppa/blåbärssoppa och sånt flyttande som hon tycker om.

Någon nämnde vax innan, det är jätte bra att ha. Jag fick ofta sår när jag hade skrattat mycket, var jätte bra att ha det då.

Tar ett litet tag att vänja sig men tror säkert att hon kommer klara det bra.

• Mercurialis
    Hannah76 skrev 2013-09-03 13:49:20 följande:

Ja vi peppar henne med det. Hon har ett överbett som ska regleras, så hon ska även ha såna snygga snoddar i munnen..
    Och hennes tandläkare har försäkrat henne att man kan kyssas med tandställning hahaha. 
    Jag hade också gummiband men bara den första veckan. När jag fick tandställningen satt mina framtänder i överkäken lite omlott. Vid första återbesöket efter en vecka var det ca 1 mm mellanrum mellan dem. Inte konstigt att det gjorde ont, när jag tänker efter. Men efter det behövde jag inte ha snoddarna.
  • Hannah76
    Lady D Taylor skrev 2013-09-03 13:51:35 följande:
    Jag hade fick tandställning när jag var 13 tror jag.
    Var inte på skolan samma dag då det var lång resetid mellan skolan och tandläkaren. Var dock där andra dagen.
    Tror inte jag var så öm eller hade ont samma dagen, men visst känner man lite. Väldigt ovant att ha massa metall i munnen.
    Minns att det var värre efter att jag hade varit där och spänt den. Väldigt svårt för att äta fast föda då och tog massa Alvedon.

Kan vara bra att köpa hem yoghurt, nyponsoppa/blåbärssoppa och sånt flyttande som hon tycker om.

Någon nämnde vax innan, det är jätte bra att ha. Jag fick ofta sår när jag hade skrattat mycket, var jätte bra att ha det då.

Tar ett litet tag att vänja sig men tror säkert att hon kommer klara det bra.

Tack för bra info o tips.
    Det är ju svårt när man inte varit där själv. Och visst får vi bra info, men det är ju bäst att få höra från de som gjort det =) 
  • hrewak

Jag fick min räls när jag var 15. Tyckte det gjorde väldigt ont och då har jag hög smärttröskel. Hela huvudet gjorde ont och kunde, som några sagt innan, inte äta annat än mjuk mat på ett par dagar. Tyckte det gjorde mest ont efter att dom satte in rälsen i underkäken minns jag.

Men ja, värktabletter, mjuk mat och vax från tandläkaren för att överleva ev skavsår på insidan av läpparna.

• Hannah76
    hrewak skrev 2013-09-03 18:21:45 följande:
    Jag fick min räls när jag var 15. Tyckte det gjorde väldigt ont och då har jag hög smärttröskel. Hela huvudet gjorde ont och kunde, som några sagt innan, inte äta annat än mjuk mat på ett par dagar. Tyckte det gjorde mest ont efter att dom satte in rälsen i underkäken minns jag.
    Men ja, värktabletter, mjuk mat och vax från tandläkaren för att överleva ev skavsår på insidan av läpparna.

Tack för hjälpen att förbereda oss på vad som kommer =)
  • heeejs
    Hannah76 skrev 2013-09-04 16:14:56 följande:

Ungefär hur lång tid tar det att sätta in räls?

Jag är 13 år gammal och när dem skulle sätta in rälsen så tog det cirka en timme :)
  • Biffus

Jag har tandställning. Jag fick den när jag var 17,5 och jag har haft den i nästan 2 år (den ska snart av).

1 Kommer hon kunna gå till skolan efteråt, samma dag?
    Ja

2 Kommer hon att ha ont efteråt?
    Ja. För mig kom det dagen efter. När den sattes in så skavde den i ca en vecka (så att det blev sår). Varje gång den spändes gjorde det ont dagarna efteråt. Allra ondast gjorde det dagarna efter att den sattes in.

3 Om hon får ont eller obehag, finns det några knep som kan hjälpa?
    Mot skav: vaxet som ni borde få från tandregleringen. Jag fick en sort som var vax (som var bra) och en sort som var silikon (som SÖG, det fastnade inte på tandställningen och stannade inte kvar).
    Mot smärta efter att den har spänts: Alvedon

• vampyria2

Värktabletter behövs, mina ungar har också hög amärttröskel men det kändes ordentligt när de spände tandställningarna, även mjuk mat och vax håller jag med om att de behöver.

Svar på tråden Ni som har fått tandställning (räls) eller har barn som fått det.