• 30maj

byter inte blöjan på dagis!

Min son har bärjat på nytt dagis sedan 2 veckor och jag har börjat lägga märket till att dom inte byter hans blöja på dagarna....!! Nu måste ja ju säga till dom för det blir ju jätte äckligt!! Hur ska ja prata med dom egentligen?!
    Vet inte vad ja cill ha för svar, mer reflektioner ksnske...

• Svar på tråden byter inte blöjan på dagis!
  • TinaLinnea

Bara att vara rak och säga "jag har märkt att ni inte byter blöja på .... och de accepterar jag inte, nu börjar ni byta blöja annars får jag gå till eran chef"
    så skulle jag gjort i alla fall, men då är jag oftast rak på sak och är de nått som inte stämmer eller är fel så håller jag inte tyst :P

• Natulcien

Men jösses, vad är det för ställe!?

Fråga vad de har för rutiner kring blöjbyte eftersom du har upptäckt att blöjan inte har bytts..?

• IsDimma

Det är väl bara att säga det rakt ut, det är ju bedrövligt om dom inte gör det. Hur många timmar går barnet? Vi byter på rutininnan lunchen och efter mellanmålet. Sen bara om det behövs.

• mother87

Dagiset min son går på hade en sån period förra året på min son, upptäckte då som du att dom inte bytade, då jag har olika blöjor på dagis o hemma o han kom hem med hemma blöja. Jag var rak o sa till dom att han hade samma blöja på sig som när jag lämnade honom på morgon. Då gick han ändå mellan 9-14 de e länge med samma blöja för en 1 1/2 åring. Tjata på dom o blev arg upprepat i lite mer än en vecka sedan har jag inte haft några problem med det. Det är viktigt att säga vad man tycker o tänker för att du o personal ska komma på samma "nivå". Men det gynnar barnen såå oerhört av att ta till sig modet att prata. Vilket jag själv lärt mig.

• Gladskit

Undrar också vad det är för ställe?
    De kan säkert missa att ett barn har gjort något i blöjan, en gång eller två. Så att hen får gå med blöt blöja lite längre än vad som är ok. Men på min sons förskola hade de ändå fasta rutiner kring när blöjorna byttes, efter samling, före utevistelse, när barnen kom in igen, efter lunch/inför vilan osv. Det där ska du absolut ta upp!

• 30maj

Jo jag ska göra de imorn! Älskar dagiset i öveigt och pedagogerna med, men stt dom inte byter blöjan gör mig så förbannad så ja måste nog skälla på dom... Dagiset är nyöppnat för terminen men alla pedagoger är noga valda till dagiset... Fattar inte varför dom skiter i det? Jätte blött och tungt efter en dsg i blöjan. Min son är strax över 2 år....

• IsDimma

Noga valda till förskolan säger du? Är du helt säker på det? För det är hur svårt som helst att rekrytera förskollärare. Det är inte arbetsgivarens marknad om man säger så.
    Sen finns det toppenbra barnskötare och dom är lättare att få tag på. Och det finns bra outbildad personal med men jag undrar över det dör noga utvalda jag.

• 30maj
    IsDimma skrev 2013-09-03 17:21:42 följande:

Noga valda till förskolan säger du? Är du helt säker på det? För det är hur svårt som helst att rekrytera förskollärare. Det är inte arbetsgivarens marknad om man säger så.
    Sen finns det toppenbra barnskötare och dom är lättare att få tag på. Och det finns bra outbildad personal med men jag undrar över det dör noga utvalda jag.

Citerade bara vad vi föräldrsr fått sagt till oss. Alla är utbildade fsklärare, men de är ju uppenbarligen inget som säger att dom har vett i huvudet....:(
  • Kaa76

Om det öppnat nu denna termin så ligger antagligen problemet där, att de inte fått in en bra rutin kring detta (olika avdelningar har ju olika rutiner, huvudsaken är att alla gör samma för att inget barn skall missas). Prata med dem, berätta att du märkt detta, de flesta pedagoger hade tyckt det var jätte pinsamt, men bra att få höra så de kan göra något åt rutinerna kring detta. Kan vara super bra pedagoger för övrigt, bara inte riktigt samkörda ännu?

V.6+2
  • Dr Mupp

Det är inte ok, men det är sånt som kan hända om rutinerna vid blöjbyte brister. Vi hade samma problem, upptäckte att blöjor inte byttes. Vi sa till och de gick igenom vad som blivit fel (de olika lärarna trodde att en annan hade bytt) så det kom upp en blöjbytesschema där de kryssades när blöjor blivit bytta. Sen dess inga missar. Personalen var tacksamma att nån upptäckt och sagt till om missarna så de kunde redas ut och lösas.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden byter inte blöjan på dagis!