• Little Ms Chatterbox

Botox mot migrän? Blev du hjälpt?

Har mindre men ändå väldigt obehagliga migränanfall nästan varje dag. Alvedon hjälper inte alls och får inte ta Treo eller liknande. Har blödningsrisk efter 2 blödningar i tarmen. 
    Sumatriptan hjälper oftast bara för stunden, migränen kommer tillbaka nästa dag.

Det som oftast utlöser migränen är solstrålar, förr var det bara på vintern men de senaste åren har det varit året runt.
    Det ilar till i ögonen och när jag kommer in nästa gång så kommer anfallet.
    Det är även andra saker som utlöser anfallen men inget som jag kan sätta lika mycket i samband som solstrålar. 

Idag mailade jag min läkaren om lite frågor om botox, om det skulle kunde vara aktuellt för mig. 
    Men jag vill även höra andras erfarenheter av botoxbehandling mot migrän.
    Fick ni ta kostnaden själv?
    Ni som blivit nekade, vad hade läkaren för anledning? (utöver om landstinget inte godkänner/står för det)
    Hur lång tid satt effekten i?
    Ni som "bara" blev bättre, hur många mindre anfall fick ni? 

Jag har säkert mer frågor senare men det får räcka så länge nu.
    {#emotions_dlg.flower} 

• Svar på tråden Botox mot migrän? Blev du hjälpt?
  • Fia 28

Var ska man spruta in botox för att det ska hjälpa mot migrän?

• Little Ms Chatterbox
    Fia 28 skrev 2013-09-06 10:56:48 följande:
    Var ska man spruta in botox för att det ska hjälpa mot migrän?
    Jag googlade. Pannan, tugg/käkmuskelaturen och i nacken verkar det som. 
    Pratade med min läkare på VC, det är inget hinder för de medicinerna jag äter men vi har inte provat allt än i förebyggande. Så vi kom överens om att byta ut en blt-medicin, jag har 2 olika. Får se vad som händer då om jag blir bättre. Om inte skulle hon skicka remiss.
    I mitt landsting, Kronoberg är det 2 läkare som får ge Botox. Neurologer och en till, kommer inte ihåg vilken. Hon nämnde strokepatienter och MS, men det är väl neurologer det med, eller?

Botox är ju ett nervigt som används mot rynkor och det är därifrån som man har upptäckt att det även hjälper mot migrän. Många antirynkpatienter berättade för sina läkare att de blev bättre i migränen när de fick Botox. Så varför inte göra pengar på det med tänkte väl tillverkaren.
    Vill man göra det själv, (inte på remiss från läkare.) kommer inte.ihåg exakta summan men mellan 2 och 4000 kr och man behöver mellan 2-4 tillfällen om året. 
  • Mrs Moneybags

Jag blev hjälpt av betablockerare.

Helt underbart, migränen är som bortblåst... Kom aldrig tillbaka, otäcka migrän!! Demon

• Maria 434

Två av mina vänner fick botox efter oräkneliga utredningar och olika mediciner.

För den ena har migränanfallen minskat markant, hon får migrän fortfarande men inte lika ofta. Attackerna är inte heller lika kraftfulla som tidigare.
    För den andra gick det ännu bättre, medicinen hon har hjälper nu så hon får inga attacker med full kraft utan kan jobba även när hon har migrän.

• Maria 434

Vad jag har förstått, beroende på vilken typ av migrän man lider av så fungerar Botox olika bra.
    För migrän relaterad till spänningar har botox en högre fungera-procent än vissa andra typer av migrän

• Little Ms Chatterbox
    Mrs Moneybags skrev 2013-12-20 08:54:13 följande:
    Jag blev hjälpt av betablockerare.

Helt underbart, migränen är som bortblåst... Kom aldrig tillbaka, otäcka migrän!! Demon
    De har jag testat, hjälpe inte Inte mot migränen men blodrycket blev lägre, jag äter redan en medicin mot för högt blt och skulle väl säkert kunna fortsätta med Betablockerare för blt blev inte för lågt ändå men fick också hemska biverkningar, trodde de skulle bli bättre med tiden men blev snarare värre. 
  • Lackalena67

Ja tar botox å det hjälper mycket,, inte 100 % procent, men sväldigt stor skillnad,, ja betalar 200 kr varje gång ja går,, var 3 dje månad,, så testa. Värt ett försök ????

• Filippisss

Har botox för migrän, går till neurolog och får injektioner i panna, nacke och tinningar. Betalar inget för det iomed att det är på recept i princip.

• Anonym (En till!)

Bor i Sthlmslän och jag har får botox enligt PREPT-schema var 10:e vecka. Det har förändrat hela mitt liv. Innan hade jag spänningshuvudvärk varje dag upp till 10 timmar och svåra migränanfall som gjorde mig helt okapabel att ta hand om mig själv. Åkte in några gånger för misstänkt stroke. Har även förändringar i hjärnan som man inte vet om det är migränen som orsakat. 

Jag testade en sommar utan smärtstillande, fick sedan betablockerare, sen förebyggande medicin och akutmedicin (amitryptilin samt sumatriptan) och när inget av det löste ngt så fick jag testa botox. Det har gett mitt liv tillbaka! 

• Anonym (Hm)

Har inte läst hela tråden eller alla svar men jag använder botox mot migrän. Det gör underverk!

Svar på tråden Botox mot migrän? Blev du hjälpt?