• Anonym (mamman)

Måste man vara hemma med bonusbarnen?

Nu tror alla att jag är en bitter bonus mamma, men så är inte fallet. Jag är bio mamma till mina egna två barn som bor med mig på heltid. Pappan är ute ur bilden. En gång i tiden HAR jag varit bonus mamma åt ett barn som bodde hos oss varannan vecka. När jag fick mitt första barn ville biomamman att jag skulle vara hemma med baby OCH hennes son på våra veckor eftersom jag ändå bara var hemma tyckte hon. Jag blev lite ledsen över att ingen förstod att detta var nytt för mig och jag hade mjölkstockning och kolik barn och var mycket trött. Jag sa ifrån men var ändå den som skjutsade och hämtade bonus från förskolan med bebis på släp och pappan jobbade. Förskolan i kommunen sa ingenting om det och bonus gick heltid ibland och kortare dagar ibland när jag kände att jag orkade hämta tidigare. Detta var ca 4 år sedan. Nu bor jag i en ny kommun med min nya pojkvän. Vi har precis startat baby verkstaden och sambon har lovat att ta föräldraledigheten så att jag kan börja Universitetet när baby är 3 månader. Ringde till barnomsorgen idag för att kolla barnens rätt till förskola. Då säger hon att man räknas som en familj när man bor ihop och att om min sambo ska vara föräldraledig så måste han ta hand om mina barn även om jag studerar eller jobbar heltid!! De får bara gå sina 15 timmar!! Jag anser att mina barn är mitt ansvar. Jag är tacksam för allt min nya redan gör för mina barn men vill inte tvinga honom att lämna och hämta mina barn, samt ta hand om dem i 10 månader och kanske få förändrade känslor för dem pga kommunen tvingar honom till detta. Och jag vill ju verkligen studera! Måste det vara så här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-12 21:45
    Karlshamns kommun

Bakgrund

Skolverket har den 10 maj 2005 tagit emot en anmälan från fadern till L. I anmälan uppges bland annat att L från och med november 2004 endast haft rätt till en placering på 15 timmar i veckan vid Norreports förskola, Karlshamns kommun.

Skolverkets utredning i detta fall syftar till att kontrollera om Karlshamns kommun levt upp till författningarnas krav angående tillhandahållande av förskoleplats.
    Utredning

Underlaget för utredningen utgörs av anmälan samt ett yttrande från Karlshamns kommun.

Anmälaren har uppgett bland annat följande

L är skriven hos sin fader S och bor heltid hos honom och hans sambo J. S och J fick den 16 november 2004 ett gemensamt barn. De blev då informerade om att L endast skulle ha rätt till en förskoleplacering om 15 timmar per vecka. S och J ansökte om att få ha L på förskolan längre tid men fick avslag.

J är inte vårdnadshavare för L. J:s och S:s gemensamma barn är hennes första barn och J har inte känt L någon längre tid. S arbetar heltid.

Karlshamns kommun har uppgett bland annat följande

I Karlshamns kommun tillämpas vid föräldraledighet en vistelsetid på 15 timmar per vecka för alla familjer där inte särskilda skäl föreligger. Särskilda skäl skall bestyrkas med intyg i någon form.

Enligt reglerna betraktas de sökande som en familj med två barn även om den ena föräldern inte är biologisk förälder till båda barnen. Utbildningsförvaltningen i Karlshamn finner ingen anledning att bevilja utökad vistelsetid i detta fall.

Bedömning

Enligt 2 a kap. 6 § skollagen skall förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg tillhandahållas i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller barnets eget behov.

Ovan nämnda bestämmelse motsvarades före 1998 av 14 a § socialtjänstlagen. I ett avgörande från Regeringsrätten den 5 juni 1998 (mål nr 4484-1997) behandlades frågan om vad som, vid tillämpning av 14 a § socialtjänstlagen, kunde anses ingå i begreppet föräldrar. Enligt domen kan begreppet, i avsaknad av närmare precisering i lagen, inte ges annan innebörd än vad som följer av normalt språkbruk. Med föräldrar skulle således avses endast biologiska föräldrar samt adoptivföräldrar.

I det aktuella fallet får det, mot bakgrund av Regeringsrättens avgörande, anses strida mot 2 a kap. 6 § skollagen att jämställa J med förälder. Karlshamns kommun har därför inte haft rätt att begränsa L:s vistelsetid på förskolan på grund av att J är föräldraledig.

Skolverket riktar med hänvisning till ovanstående bedömning kritik mot Karlshamns kommun för att inte ha levt upp till författningarnas krav avseende tillhandahållande av förskoleplats.

Ärendet avslutas härmed/Skolverket

• Svar på tråden Måste man vara hemma med bonusbarnen?
  • Anonym

Vänd på det o tänk hur du skulle velat ha det om det var dina barn o pappan inte ville ta dom ?

• Anonym (Okunnig)
    Anonym skrev 2013-09-03 18:02:59 följande:
    Vänd på det o tänk hur du skulle velat ha det om det var dina barn o pappan inte ville ta dom ?

Hmm... Tror du får läsa klart ts innan du svarar... TS, jag vet inte, men jag TROR inte att det stämmer som förskolan säger. Men det finns säkerligen andra här på FL som vet bättre än jag.
  • Anonym (behövs inte)

De har inte rätt att säga så. Finns en hel del kommuner som blivit fällda och du bör alltså kunna hitta lagstöd samt tidigare domar någonstans (just nu kommer jag inte på exakt var) som visar att han INTE behöver ha dina större barn hemma om han inte vill.

• Ox2

De fanns ju precis en tråd om något liknande. Där var bonusambon inte vårdnadshavare o därför räknades inte denne o behövde inte hämta/lämna om denne inte vill. Barnen gick på förskolan utifrån vårdnadshavares arbetstider.

• Modernmom

Ja, i vår kommun räknas man som familj när man är sammanboende och våra gemensamma inkomster ligger till grund för allas barnomsorgsavgift, samt att när bonusmor/far är hemma med sitt eget barn måste också den personen ta hand om den andra personens barn. Det kallas familj och är något man lite grann väljer att ha. Man får ta de ansvar som en familj innebär och man har också rätt till de förmåner man som familj kan lyckas få.

Att din nya man skulle få förändrade känslor för dina barn på grund av kommunens regler var nog bland det dummaste jag hört i hela mitt liv. Alla kategorier.

• Anonym (M)
    Ox2 skrev 2013-09-03 18:13:36 följande:
    De fanns ju precis en tråd om något liknande. Där var bonusambon inte vårdnadshavare o därför räknades inte denne o behövde inte hämta/lämna om denne inte vill. Barnen gick på förskolan utifrån vårdnadshavares arbetstider.
    Är det den här tråden du tänker på?
    www.familjeliv.se/Forum-4-118/m70921259.html
  • Anonym (Fskl o bonusmamm)

Kommunen har FEL! Din nya sambo är " ansvarig" för dina äldre barn på så sätt att hans lön räknas in när kostnaden för barnomsorgen räknas ut.MEN när det kommer till allt annat ansvar dvs tider på fsk / rätt till fritids så spelar det INGEN roll vad han gör . Det är BARA dina tider som räknas då ,så jobbar/ läser du på heltid så har barnen rätt till omsorg på heltid. SEN om han vill hämta/ lämna lite tidigare/ senare så som du gjorde när du var bonusmamma så är det helt upp till honom o påmanas villkor.

• Anonym (otroligt)

Otroligt vad många okunniga läsare som tarvar sig att svara utifrån hur de tycker att andra borde leva och som dristar sig till att döma andra till fåniga. Att prata om familj, ansvar och förmåner utan att ha en aning. Jösses vad mycket svammel.

Lagen säger att kommunen gör fel om barnens tider på fsk ska grunda sig på bonusförälderns status. Tror det va i höstas som en pappa drev ett ärende mot sin kommun och fick rätt. Bonusföräldern hade en tråd här på fl med länk till radioinslaget där deras fall uppmärksammades.

• sextiotalist
    Modernmom skrev 2013-09-03 18:20:07 följande:
    Ja, i vår kommun räknas man som familj när man är sammanboende och våra gemensamma inkomster ligger till grund för allas barnomsorgsavgift, samt att när bonusmor/far är hemma med sitt eget barn måste också den personen ta hand om den andra personens barn. Det kallas familj och är något man lite grann väljer att ha. Man får ta de ansvar som en familj innebär och man har också rätt till de förmåner man som familj kan lyckas få.

Att din nya man skulle få förändrade känslor för dina barn på grund av kommunens regler var nog bland det dummaste jag hört i hela mitt liv. Alla kategorier.

Den kommunen har fullständigt, det är vårdnadshavarens tider som gäller, för alla kommuner i hela landet, allt enligt ett beslut i regeringsrätten (beslut där ska kommunerna rätta sig efter) 
  • Anonym

För mig är det oxå självklart att man är en familj o tar hand om alla barn på samma sätt . Finns ingen anledning att inte ha bonusbarnen hemma om man är hemma själv !

Svar på tråden Måste man vara hemma med bonusbarnen?