• Anonym (Kurs)

Kvällskurs.

Är just nu mammaledig med min bebis och funderar på att gå en kvällskurs. Kan jag göra det medans jag har full föräldrapenning mån-fre, kursen är på torsdagskvällar och att pappan har hand om bebisen den tiden?

• Svar på tråden Kvällskurs.
  • Försäkringskassan

Hej,

För att vara berättigad till föräldrapenning i hel omfattning enligt sjukpenningnivå så krävs det att du har rumslig kontakt med barnet större delen av tiden som föräldrapenningen avser. Det hindrar inte att du kan uträtta ärenden eller uppgifter som normalt ingår i hushållet och som bara minskar umgängestiden med barnet i en begränsad omfattning.

Om dina studier är förlagda så att du ändå anses uppfylla kravet för föräldrapenning i hel omfattning så är du berättigad till detta.

Hälsningar

Allan, Handläggare 

• Anonym (Kurs)

Om jag i normal fall jobbar 8h om dagen mån-fredag. Hur många timmar per dag behöver jag ha rumslig kontakt med barnet för att ha rätt till full föräldrapenning? Och hur är det med halvföräldrapenning, 1/8föräldrapenning, 1/4föräldrapenning.

• Försäkringskassan

Hej!

Om du normalt arbetar 8 timmar per dag så bör du minst ha rumslig kontakt 3/4 delar av tiden.
    Är kvällskursen kortare än 2 timmar kan du ansöka om hel dag med sjukpenningnivå, lägstanivå kan du ansöka om hel dag och  vara borta 7/8 delar( 7 timmar).

Du kan ta del av dag med sjukpenningnivå om kursen är längre.

Hälsningar
    Hugo, handläggare 

Svar på tråden Kvällskurs.