Lufsan skrev 2013-09-03 18:21:21 följande:
Jag arbetar på kontor där det är svinkallt! Jag skulle aldrig lägga händerna i fickorna eller liknande. Vi har kunder som besöker oss och jag är en del av företaget alltså är mitt beteende otroligt viktigt för hur kunden uppfattar företaget.
Naturligtvis är beteendet viktigt, men att ha händerna i fickorna behöver ju inte vara ett "beteende". Det går bra att vara trevlig, arbetsam och tillmötesgående ändå.
Jag är alltid trevlig mot folk, hälsar på gäster osv. Däremot har jag inte service-fejset på hela dagen, för ibland gör jag saker som kräver min koncentration och då bryr jag mig inte så mycket om ifall folk inte tycker jag ser vänlig och glad ut. Samma sak om jag bara går och dräller och väntar på att kunna göra mitt jobb, då är jag inte i service-position, såvida inte någon vänder sig till mig och ber om något.
Sen tycker jag det är trist att folk försvarar rätten att bedöma folk utifrån smådetaljer. Finns det inget intresse för att lära sig lite mer tolerans för folks olikheter? Kan man inte bara konstatera att man inte alltid vet varför folk gör något som man själv inte skulle gjort?
Ett exempel: vi hade gäster i huset, och jag hade lite information att meddela en av dem. Gick bort till honom där han satt vid sin dator, och berättade vad saken gällde. Han rörde inte en fena, svarade inte, tittade inte på mig. Jag blev aningens ställd av att inte få någon reaktion whatsoever, men tycker ändå inte att jag har "rätt" att bara avfärda honom som en arrogant skit. Kanske hör han dåligt, kanske satt han just och var djupt koncentrerad, jag vet inte. Eller också var han verkligen arrogant, men man måste ju inte förutsätta det värsta. Det är bra mycket trevligare med ett öppet sinne och lite tolerans tycker jag.