• frökenelisabeth

Är det "dålig stil" att ha händerna i fickorna på jobbet?

Hade nyss en jättediskussion med en kollega på jobbet om att gå med händerna i fickorna (som jag ofta gör). Han anser det är helt fel, "sänder fel signaler" och "ser ut som om man är lat". Jag menar att det kan finnas många anledningar till att man har händerna i fickorna som INTE har med lathet att göra, t ex att man fryser, att det är bekvämt att ha nånstans att göra av händerna, osv. Och att man ska ha lov att gå som man vill. Vi jobbar i ett hantverksliknande arbete, om det spelar någon roll.

Vad anser ni här på FL? Tänker ni att en människa är lat eller oengagerad om hen går med händerna i fickorna? Beror det på vilket jobb man har?   

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det "dålig stil" att ha händerna i fickorna på jobbet?
  • Lufsan

Vad jobbar du med? Det är ganska avgörande anser jag. Med tanke på vilka som ser dig med mera. 

En dag i sänder.
  • Triemer

Det ger ett dåligt intryck om du frågar mig. Trots branschen ni verkar inom tycker jag att du ska sluta ha händerna i fickorna. Såvida det inte är vinter, du inte har några vantar och fryser medan du är ute. 

• frökenelisabeth
    Lufsan skrev 2013-09-03 18:04:14 följande:
    Vad jobbar du med? Det är ganska avgörande anser jag. Med tanke på vilka som ser dig med mera. 

Det har jag skrivit. Ett hantverksliknande arbete. De som ser mig är framförallt mina kollegor som jag jobbar med dagligen, men vi har även gäster utifrån, och det var självklart deras intryck min kollega tänkte på. Jag tycker snarare det är tragiskt att man är så mån om att bevara rätten att döma folk utifrån sitt första intryck.
  • frökenelisabeth
    Triemer skrev 2013-09-03 18:05:14 följande:
    Det ger ett dåligt intryck om du frågar mig. Trots branschen ni verkar inom tycker jag att du ska sluta ha händerna i fickorna. Såvida det inte är vinter, du inte har några vantar och fryser medan du är ute. 

Det tycker min kollega också. Grejen är att jag är rätt frusen, jag kan absolut frysa inomhus även om det inte är vinter. Men det får man kanske inte lov att göra det heller?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Att gå med händerna i byxfickorna ger ofta ett väldigt slappt utseende, har man händerna i en jacka, väst, tunika (tänk sjukhuskläder) eller liknande så är det stor skillnad.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • frökenelisabeth
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-09-03 18:07:42 följande:
    Att gå med händerna i byxfickorna ger ofta ett väldigt slappt utseende, har man händerna i en jacka, väst, tunika (tänk sjukhuskläder) eller liknande så är det stor skillnad.

Ok, då får jag börja gå med väst då Tänk att folk hänger upp sig på sådana saker, det är obegripligt för mig, men man ska väl inte förstå sig på allt här i världen
  • Lufsan
    frökenelisabeth skrev 2013-09-03 18:06:47 följande:

Det har jag skrivit. Ett hantverksliknande arbete. De som ser mig är framförallt mina kollegor som jag jobbar med dagligen, men vi har även gäster utifrån, och det var självklart deras intryck min kollega tänkte på. Jag tycker snarare det är tragiskt att man är så mån om att bevara rätten att döma folk utifrån sitt första intryck.
    Förstår inte vad du menar riktigt. Vad skulle andra som kanske bara besöker arbetsplatsen göra? Dom har väl inte chans att gå runt och hälsa på alla heller! 
    En dag i sänder.
  • Lufsan

Jag arbetar på kontor där det är svinkallt! Jag skulle aldrig lägga händerna i fickorna eller liknande. Vi har kunder som besöker oss och jag är en del av företaget alltså är mitt beteende otroligt viktigt för hur kunden uppfattar företaget. 

En dag i sänder.
  • tröttismamma

Alltså, det beror väl på vilket ansiktsuttryck man har osv. i samband med att ha händerna i byxfickorna. Om man t ex ler och ser intresserad ut mot gäster som kommer till arbetsplatsen sänder det väl inte ut några speciella signaler. Ser man sur ut och stirrar ut genom förnstret och inte hälsar på gästerna och har händerna i byxfickorna, så sänder det ut en helt annan signal. Så händer i byxfickor är relativt tycker jag och beror på resten av helhetsintrycket.

• frökenelisabeth
    Lufsan skrev 2013-09-03 18:19:29 följande:
    Förstår inte vad du menar riktigt. Vad skulle andra som kanske bara besöker arbetsplatsen göra? Dom har väl inte chans att gå runt och hälsa på alla heller! 

Måste de "göra" nånting? Om de ser någon med händerna i fickorna så behöver de väl inte göra något? Om man nu måste registrera det så kan man ju nöja sig med att tänka "där går en med händerna i fickorna" i stället för att tänka "där är någon som är lat". 

Vårt jobb innebär mycket väntetid och standbytid, där man måste befinna sig på ett visst ställe och bara vänta på att kunna utföra sitt arbete. Ofta sätter jag händerna i fickorna utan att tänka på det, eftersom vi har rätt mycket verktyg, walkitalkies osv som hänger ut från byxorna, så armarna kan liksom inte bara hänga rakt ner.   
  • frökenelisabeth
    tröttismamma skrev 2013-09-03 18:29:20 följande:
    Alltså, det beror väl på vilket ansiktsuttryck man har osv. i samband med att ha händerna i byxfickorna. Om man t ex ler och ser intresserad ut mot gäster som kommer till arbetsplatsen sänder det väl inte ut några speciella signaler. Ser man sur ut och stirrar ut genom förnstret och inte hälsar på gästerna och har händerna i byxfickorna, så sänder det ut en helt annan signal. Så händer i byxfickor är relativt tycker jag och beror på resten av helhetsintrycket.

Där är jag helt med dig!
  • jaghopparhögt
    frökenelisabeth skrev 2013-09-03 18:31:09 följande:

Måste de "göra" nånting? Om de ser någon med händerna i fickorna så behöver de väl inte göra något? Om man nu måste registrera det så kan man ju nöja sig med att tänka "där går en med händerna i fickorna" i stället för att tänka "där är någon som är lat". 

Vårt jobb innebär mycket väntetid och standbytid, där man måste befinna sig på ett visst ställe och bara vänta på att kunna utföra sitt arbete. Ofta sätter jag händerna i fickorna utan att tänka på det, eftersom vi har rätt mycket verktyg, walkitalkies osv som hänger ut från byxorna, så armarna kan liksom inte bara hänga rakt ner.   
    Försök se upptagen ut ändå för märker fel person att ni ofta inte har något att göra så kommer effektiviseringslösningar som ett brev på posten.
  • frökenelisabeth
    jaghopparhögt skrev 2013-09-03 18:41:40 följande:
    Försök se upptagen ut ändå för märker fel person att ni ofta inte har något att göra så kommer effektiviseringslösningar som ett brev på posten.

Hehe, tack för omtanken Vi har effektiviserat massor de senaste åren, men vi har också många perioder under ett arbetspass då ALLA behövs, sen kommer det väntetider då och då. Det är en del av arbetet, det går inte riktigt att effektivisera bort.
  • frökenelisabeth
    Lufsan skrev 2013-09-03 18:21:21 följande:
    Jag arbetar på kontor där det är svinkallt! Jag skulle aldrig lägga händerna i fickorna eller liknande. Vi har kunder som besöker oss och jag är en del av företaget alltså är mitt beteende otroligt viktigt för hur kunden uppfattar företaget. 

Naturligtvis är beteendet viktigt, men att ha händerna i fickorna behöver ju inte vara ett "beteende".  Det går bra att vara trevlig, arbetsam och tillmötesgående ändå.

Jag är alltid trevlig mot folk, hälsar på gäster osv. Däremot har jag inte service-fejset på hela dagen, för ibland gör jag saker som kräver min koncentration och då bryr jag mig inte så mycket om ifall folk inte tycker jag ser vänlig och glad ut. Samma sak om jag bara går och dräller och väntar på att kunna göra mitt jobb, då är jag inte i service-position, såvida inte någon vänder sig till mig och ber om något.  

Sen tycker jag det är trist att folk försvarar rätten att bedöma folk utifrån smådetaljer. Finns det inget intresse för att lära sig lite mer tolerans för folks olikheter? Kan man inte bara konstatera att man inte alltid vet varför folk gör något som man själv inte skulle gjort?

Ett exempel: vi hade gäster i huset, och jag hade lite information att meddela en av dem. Gick bort till honom där han satt vid sin dator, och berättade vad saken gällde. Han rörde inte en fena, svarade inte, tittade inte på mig. Jag blev aningens ställd av att inte få någon reaktion whatsoever, men tycker ändå inte att jag har "rätt" att bara avfärda honom som en arrogant skit. Kanske hör han dåligt, kanske satt han just och var djupt koncentrerad, jag vet inte. Eller också var han verkligen arrogant, men man måste ju inte förutsätta det värsta. Det är bra mycket trevligare med ett öppet sinne och lite tolerans tycker jag.        

Svar på tråden Är det "dålig stil" att ha händerna i fickorna på jobbet?