Lugnande för katt som hatar att åka bil? Erfarenheter?
Har en sphynx hona på 4 år. Hon har aldrig haft problem med sin bur, går gärna in och kikar i den när den står framme trots att den bara används när det är dags för biltur. Hon är helt okey med nya miljöer, men själva bilturen är en mardröm för henne. Hinner inte ens köra ut från garaget när hon börjar yla, och inom 3-5 minuter dreglar hon vitt skum och strax efter det kissar hon även på sig i buren, hela tiden ylandes i ren misär.
Nu ska vi snart flytta, resan tar en dryg timme med bil och halva resan är på en slingrig skogsväg vilket kommer bli ren tortyr för katten. Ringde två olika veterinärer som rekommenderade olika saker. Den ena tyckte att det lät som att katten bara var stressad över miljöombytet (vilket inte jag tror eftersom hon som sagt är sig själv så snart vi har kommit fram till destinationen vid tidigare tillfällen) och tyckte att vi skulle köpa en spray med något lugnande hormon som man kan ha i bilen och även i nya huset första tiden.
Den andre veterinären föreslog att jag skulle ge henne ett receptfritt hormon (minns inte, men tror hon sa mjölkproteiner eller nåt) som man köper på kliniken och börjar ge henne redan några dagar innan, som sänker stressnivåerna inför flytten. Och i samband med bilturen även åksjuketabletter som finns receptfritt att köpa på Apoteket.
Ni som har åksjuka/stressade bilkatter, hur gör ni? Vilket råd bör jag följa?