• Tainted

Lugnande för katt som hatar att åka bil? Erfarenheter?

Har en sphynx hona på 4 år. Hon har aldrig haft problem med sin bur, går gärna in och kikar i den när den står framme trots att den bara används när det är dags för biltur. Hon är helt okey med nya miljöer, men själva bilturen är en mardröm för henne. Hinner inte ens köra ut från garaget när hon börjar yla, och inom 3-5 minuter dreglar hon vitt skum och strax efter det kissar hon även på sig i buren, hela tiden ylandes i ren misär.

Nu ska vi snart flytta, resan tar en dryg timme med bil och halva resan är på en slingrig skogsväg vilket kommer bli ren tortyr för katten. Ringde två olika veterinärer som rekommenderade olika saker. Den ena tyckte att det lät som att katten bara var stressad över miljöombytet (vilket inte jag tror eftersom hon som sagt är sig själv så snart vi har kommit fram till destinationen vid tidigare tillfällen) och tyckte att vi skulle köpa en spray med något lugnande hormon som man kan ha i bilen och även i nya huset första tiden.

Den andre veterinären föreslog att jag skulle ge henne ett receptfritt hormon (minns inte, men tror hon sa mjölkproteiner eller nåt) som man köper på kliniken och börjar ge henne redan några dagar innan, som sänker stressnivåerna inför flytten. Och i samband med bilturen även åksjuketabletter som finns receptfritt att köpa på Apoteket.

Ni som har åksjuka/stressade bilkatter, hur gör ni? Vilket råd bör jag följa? 

• Svar på tråden Lugnande för katt som hatar att åka bil? Erfarenheter?
  • iMHotEP

Feliwayspray i buren, Åka ensam i buren alltså ingen katt som sällskap.

Åksjuketabletter. Finns receptfri, har testat på min åksjuka katt, fungerade inte. Har fått receptbelagda av veterinären, men har inte hunnit testa dem än.

Ger ingen mat på kvällen innan, och tar bort vattnet 4 timmar innan vi åker, då kräks han inte lika illa.
    Tips för kisset i buren är såna här underlägg man kan lägga under äldre, som absorberar bra, tidningar funkar, men suger lite för långsamt, katten hinner bli blöt i pälsen. Min katt bajsar även när den är stressad, det är inte så kul att åka 30 mil med kattbajs i buren, det är inte heller så kul att stå med en nedbajsad katt och försöka torka ur buren utmed vägen, för en stressad katt bajsar inte fast bajs.

Om jag sitter med kattburen i knät vänd så den ser ut så stressar den mindre. Det är å andra sidan inte förenligt med lastsäkerheten.

Har försökt minimera bilåkandet, men ibland har vi inte kattvakt när vi åker till stugan över sommaren, eller när man ska till veterinären.

• DandelionDust

Går det att lägga en filt över buren, blir hon lugnare då?

Jag åkte buss med en av mina katter en gång, visserligen var hon inte så illa däran av det som din, men hon jamade en hel del och var orolig. Jag la min jacka över buren så hon bara kunde titta ut på mig, och hon lugnade sig då och somnade. Jag satt och klappade henne genom gallret också.

Kanske sele och koppel skulle funka bättre än bur annars?

• Tainted

tack för era svar, jag letade i de 4 närmsta apoteken här i Göteborg efter domdär receptfria hormonerna mot stress men utan resultat, sprayen hade vi testat innan redan utan att det gav något.. så det blev tillslut så att vi fick åka utan något hjälpmedel.

Hon både kissade och fontänbajsade över hela sin bur under färden, men så snart vi landade i nya huset strosade hon runt som vanligt, och som om inget hade hänt.. ringde till veterinär efteråt och bad om recept för åksjuka till nät det är dags för nästa vaccination men dom påstår att man måste åka dit med katten eftersom det är receptbelagt... känns jäkligt skumt att behöva åka en dryg mil slingrig väg med åksjuk katt bara för att bevisa att hon mår dåligt i bilen.

• roffe

Usch vad jobbigt, stackars kissen :(

Jag var tvungen att gå till veterinären med katten i bur en gång, då la jag en filt jag har om mig när jag sitter vid datorn, i hennes bur. Då kan hon krypa in och gömma sig. Hon var mkt tryggare då än när jag åkte bil med bara katten i buren.

Åh vad drygt att dom krånglar med åksjukemedicinen :( Hoppas du får det utskrivet och att det hjälper, man vet ju själv hur illa man mår när man själv blir åksjuk.  

Har inget bra att tillägga utom att jag hoppas det går bra sen :)  

• Tainted

mjo.. filt som luktar trygghet har jag alltid i/runt buren. hade gärna provat att ha henne lös i bilen men jag är rädd att hon kryper och gömmer sig under pedalerna helt enkelt, annars hade jag mer än gärna gett henne den friheten.

• Dr Mupp

Jag hade inga problem att få ut lugnade till katten när jag skulle resa med den. Ta kontakt med veterinär och förklara läget

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • iMHotEP
    Tainted skrev 2013-11-26 23:37:51 följande:
    tack för era svar, jag letade i de 4 närmsta apoteken här i Göteborg efter domdär receptfria hormonerna mot stress men utan resultat, sprayen hade vi testat innan redan utan att det gav något.. så det blev tillslut så att vi fick åka utan något hjälpmedel.

Hon både kissade och fontänbajsade över hela sin bur under färden, men så snart vi landade i nya huset strosade hon runt som vanligt, och som om inget hade hänt.. ringde till veterinär efteråt och bad om recept för åksjuka till nät det är dags för nästa vaccination men dom påstår att man måste åka dit med katten eftersom det är receptbelagt... känns jäkligt skumt att behöva åka en dryg mil slingrig väg med åksjuk katt bara för att bevisa att hon mår dåligt i bilen.
    Har du testat postafen? 1 halv tablett.

Det fungerade en gång på min åksjuka katt, fick tabletter utskrivet av veterinär, men de fungerar inte heller, han är för stressad, inte åksjuk helt enkelt. 
  • slu

Du har väl redan flyttat, men det kanske blir fler bilresor så småningom...

Receptfria "hormonerna" heter Zylkene och 75 mg är den dos som man kan ge till katter (finns högre dos till hundar).
    De innehåller ett ämne som kattungarna får i sig med modersmjölken och därför kan de ha en lugnande effekt.

Jag har upptäckt att min ena katt som lider av stress vid biltransport blir aningen lugnare om buren placeras i passagerarsätet i fram - givetvis säkrad med bilbälte - med öppningen mot förarplatsen. På det viset ser han mitt ansikte och har mig nära.

En katt kan dessutom ofta tränas. Successivt. Börja till exempel med att bara starta bilen utan att åka iväg. Går det bra, kör ett varv runt kvarteret, varje dag. Utöka turerna allteftersom katten blir lugnare. 
    Det krävs enormt tålamod, men oftast ger det resultat.

Lycka till!

• Trilllana

Jag brukar spreja kattmynta i buren. Det har fungerat bra.

• Cherry Cupcake

jag skulle flytta 5 h bort med en bilrädd katt. ja hon börjar iof yla redan när man stängt in henne i bilen.
    vi fick nåt lugnande mojs av veterinären som hon åt typ en vecka innan flytten.
    det hjälpte inte ett skit kan jag säga :( hon ylade HELA vägen och dreglade vitt skum. fruktansvärt!
    det var den värsta bilfärden ever..
    helst skulle jag vilja söva ner henne men det kan man ju inte göra!

Svar på tråden Lugnande för katt som hatar att åka bil? Erfarenheter?