• Anonym (Mirror)

Vågar man söka hjälp hos psykolog?

Jag skulle vilja ”gå och prata” med någon på grund av att jag mått dåligt i hela mitt liv. Jag tvekar lite, eftersom jag är rädd att det bara kommer sluta i förlorade pengar och grusade förhoppningar om hjälp.

För ett par år sedan träffade jag en sjuksyster några gånger, men jag slutade gå dit för det kändes bara så himla fel. Dels för att jag har väldigt svårt att prata om mig själv rent allmänt, dels för jag att jag kände misstro mot henne. Inget ont om sjuksystrar som yrkesgrupp, de gör ett fantastiskt viktigt jobb, men jag ser inte varför jag ska träffa en syrra när jag sökte en psykolog. Det är inget fel på min kropp utan inuti mitt huvud.

Sedan dessa skräckhistorier om att den man pratar med ska sitta helt tyst. Läste en annan gammal tråd där folk slutade gå för att de inte fick hjälp med att våga prata/kunna uttrycka sig och någon som åtminstone påstod sig vara psykolog skrev att det minsann inte var psykologens jobb att vara tankeläsare...

Jag är också rädd för att inte bli förstådd eller tagen på allvar. Självklart vet jag att psykologer har hört ”allt”, men jag skulle inte klara av att prata med någon som jag inte känner har livserfarenheter eller kan relatera till verkligt mörker. Jag behöver ingen metod för att ändra mitt beteende eller prata om min vardag utan någon som kan ta sig in i min hjärna och hjälpa mig gräva ut allt.

Så är det ens värt att söka hjälp? Någon med bra erfarenhet av psykologer/terapeuter?  

• Svar på tråden Vågar man söka hjälp hos psykolog?
  • Anonym (jadå)

Jag har bra erfarenheter av alla tre terapeuter jag haft. Den första var bara skötare, den andra var psykolog och min nuvarande är kurator. Tycker absolut att du ska våga söka hjälp igen.

• Anonym (Psykologstudent)

Jag tycker också du ska våga, helst av en leg psykoterapeut. En sådan kan, men måste inte, vara psykolog i grunden. En psykoterapeut har extra utbildning i just terapi.

Terapi finns i många olika varianter, och i tillägg till det är varje terapeut olik andra. Så känns det inte bra, prova någon annan. Psykoterapi är inte en enda metod.

Spontant tror jag du ska titta efter psykodynamisk inriktning snarare än KBT om du inte är ute efter en metod eller lösning på specifika problem. ACT kan också vara intressant. Psykologguiden tror jag har bra beskrivningar av olika arbetssätt så du vet vad som finns och kanske kan hitta något som passar. Tala också om för terapeuten vad du önskar, om du tex vill att de är aktiva. En bra terapeut kan hjälpa dig hitta en annan om hen själv har ert arbetssätt som inte passar.

Lycka till! Du vågar!

• Anonym (Mirror)
    Anonym (jadå) skrev 2013-09-03 20:37:19 följande:
    Jag har bra erfarenheter av alla tre terapeuter jag haft. Den första var bara skötare, den andra var psykolog och min nuvarande är kurator. Tycker absolut att du ska våga söka hjälp igen.

Skönt att höra att du har bra erfarenheter.Tack för peppningen, ska försöka...
  • Anonym (Mirror)
    Anonym (Psykologstudent) skrev 2013-09-04 01:12:05 följande:
    Jag tycker också du ska våga, helst av en leg psykoterapeut. En sådan kan, men måste inte, vara psykolog i grunden. En psykoterapeut har extra utbildning i just terapi.

Terapi finns i många olika varianter, och i tillägg till det är varje terapeut olik andra. Så känns det inte bra, prova någon annan. Psykoterapi är inte en enda metod.

Spontant tror jag du ska titta efter psykodynamisk inriktning snarare än KBT om du inte är ute efter en metod eller lösning på specifika problem. ACT kan också vara intressant. Psykologguiden tror jag har bra beskrivningar av olika arbetssätt så du vet vad som finns och kanske kan hitta något som passar. Tala också om för terapeuten vad du önskar, om du tex vill att de är aktiva. En bra terapeut kan hjälpa dig hitta en annan om hen själv har ert arbetssätt som inte passar.

Lycka till! Du vågar!
    Kollade lite på psykologiguiden, de hade bra information där. Tack =) 

Tycker dock ändå att det känns svårt. Liksom komma till någon och bara säga hur man vill ha det, och prata om allt. Usch, känns typ lättare att bara dö än att ta tag i det. Men men...det kan man ju inte göra.  

Det är svårt men en bra terapeut hjälper dig att hitta rätt. Du behöver absolut inte komma dit med en klar bild av allt! Det kan ni utforska tillsammans. Jag tänkte mer på att du skrev att du inte vill ha någon som är väldigt passiv och sånt kan vara bra att nämna. Om det behövs.

Det ÄR värt att kämpa även om terapi är jobbigt. Alla terapeuter har gått i egen terapi och vet hur det är. Det har varit tufft för oss också. Men utvecklande

• Anonym (Mirror)
    Anonym (Psykologstudent) skrev 2013-09-04 02:32:29 följande:
    Det är svårt men en bra terapeut hjälper dig att hitta rätt. Du behöver absolut inte komma dit med en klar bild av allt! Det kan ni utforska tillsammans. Jag tänkte mer på att du skrev att du inte vill ha någon som är väldigt passiv och sånt kan vara bra att nämna. Om det behövs.

Det ÄR värt att kämpa även om terapi är jobbigt. Alla terapeuter har gått i egen terapi och vet hur det är. Det har varit tufft för oss också. Men utvecklande
    Ok, jag förstår. Jo det kan man ju säga förstås. 

Om man tror att man vet vad som är fel på en ska man säga det eller ska man bara berätta allt som det är och låta terapeuten tolka själv? Det kanske är en dum fråga, men jag känner mig så himla förvirrad.  

Är det kul att plugga psykologi? :)  

Det är helt upp till dig men jag hade varit öppen och berättat. Din terapeut vill ju förstå dig.

Psykologi är intressant att plugga. Roligt och spännande men man blir inte serverad några säkra svar. Snarare får man fler sätt att tänka på och blir lite friare den vägen. Det är så jag upplever det iaf

• Anonym (Frida)
    Anonym (Psykologstudent) skrev 2013-09-04 01:12:05 följande:
    Jag tycker också du ska våga, helst av en leg psykoterapeut. En sådan kan, men måste inte, vara psykolog i grunden. En psykoterapeut har extra utbildning i just terapi. Terapi finns i många olika varianter, och i tillägg till det är varje terapeut olik andra. Så känns det inte bra, prova någon annan. Psykoterapi är inte en enda metod. Spontant tror jag du ska titta efter psykodynamisk inriktning snarare än KBT om du inte är ute efter en metod eller lösning på specifika problem. ACT kan också vara intressant. Psykologguiden tror jag har bra beskrivningar av olika arbetssätt så du vet vad som finns och kanske kan hitta något som passar. Tala också om för terapeuten vad du önskar, om du tex vill att de är aktiva. En bra terapeut kan hjälpa dig hitta en annan om hen själv har ert arbetssätt som inte passar. Lycka till! Du vågar!

En psykoteraput behöver inte alls vara den bästa, jag testade det men trivdes mycket bättre med vanligt samtalsstöd. Långtifrån alla psykoteraputer är psykologer i grunden, han jag gick till var mentalskötare. Det finns inget som säger att psykologer är bättre än någon med en annan utbildning heller. Hon som jag gick till sedan var kurator och hon hjälpte mig massor.

Jag skriver inte att alla psykoterapeuter är bra. Tvärtom skriver jag att man bör prova sig fram, för alla är olika. Men chansen till bra terapi ökar med ökad utbildning. Därmed inte sagt att man måste vara psykolog eller terapeut för att få ett bra samtal! Men sannolikheten för bra terapi tror jag ökar om man går till en psykoterapeut, oavsett om personen är präst, socionom, psykolog eller annat i grunden.

Fick inte med citatet, inlägget ovan var riktat till dig

Anonym (Frida) skrev 2013-09-05 00:24:45 följande:
    En psykoteraput behöver inte alls vara den bästa, jag testade det men trivdes mycket bättre med vanligt samtalsstöd. Långtifrån alla psykoteraputer är psykologer i grunden, han jag gick till var mentalskötare. Det finns inget som säger att psykologer är bättre än någon med en annan utbildning heller. Hon som jag gick till sedan var kurator och hon hjälpte mig massor.

• TnG
    Anonym (Mirror) skrev 2013-09-03 20:21:03 följande:
    Jag skulle vilja ?gå och prata? med någon på grund av att jag mått dåligt i hela mitt liv. Jag tvekar lite, eftersom jag är rädd att det bara kommer sluta i förlorade pengar och grusade förhoppningar om hjälp.   För ett par år sedan träffade jag en sjuksyster några gånger, men jag slutade gå dit för det kändes bara så himla fel. Dels för att jag har väldigt svårt att prata om mig själv rent allmänt, dels för jag att jag kände misstro mot henne. Inget ont om sjuksystrar som yrkesgrupp, de gör ett fantastiskt viktigt jobb, men jag ser inte varför jag ska träffa en syrra när jag sökte en psykolog. Det är inget fel på min kropp utan inuti mitt huvud.   Sedan dessa skräckhistorier om att den man pratar med ska sitta helt tyst. Läste en annan gammal tråd där folk slutade gå för att de inte fick hjälp med att våga prata/kunna uttrycka sig och någon som åtminstone påstod sig vara psykolog skrev att det minsann inte var psykologens jobb att vara tankeläsare...   Jag är också rädd för att inte bli förstådd eller tagen på allvar. Självklart vet jag att psykologer har hört ?allt?, men jag skulle inte klara av att prata med någon som jag inte känner har livserfarenheter eller kan relatera till verkligt mörker. Jag behöver ingen metod för att ändra mitt beteende eller prata om min vardag utan någon som kan ta sig in i min hjärna och hjälpa mig gräva ut allt.   Så är det ens värt att söka hjälp? Någon med bra erfarenhet av psykologer/terapeuter?  

Hej! Ja du vågar! Jag har nyligen börjat gå oss en, gått två gånger ska dit min tredje gång imorgon! Det var sjukt jobbigt att be om hjälp men samtidigt det är de bästa jag gjort känns det som nu. Känner att jag kanske kan börja må bra! Jag går till en psykoterapeut och tycker hon är bra för mig iaf. Har skrivit endel i tråden "Tips för att må bra" www.familjeliv.se/Forum-4-50/m70595642.html Första gången jag gick dit så var jag så nervös, vad skulle jag säga? Vad skulle hon tycka? Vad skulle hon tro om en? Osv osv. Men kan säga att den timmen kändes som 10minuter. Hon fick igång mig och har nog aldrig pratat så, och hon sa det att en sak du inte behöver vara orolig för är att vi skulle vara tysta, för prata de kommer vi att göra! Och de gjorde vi.. Hon frågar ibland, flikar in med lite tankar osv som får en att tänka i andra banor osv. När jag skulle gå så frågade hon vad är din känsla av detta första möte nu? - Lättnad sa jag, de kändes som någon börjat tömma ryggsäcken. Andra gången jag gick va jag nervös med men inte lika, dock visste jag inte vad jag skulle säga när jag gick dit den dagen, var skulle jag börja? Jag har de rörigt i huvudet men den gången kändes nog timmen som 5 minuter! Nu ska jag dit imon, jag är lite nojjig men känns skönt att gå dit faktiskt ändå, och en sak hon förklarat för mig är att de dömer inte och de jobbar med det, alla har olika problem, och ingen är den andra lik. Fråga om de är något du undrar.
Svar på tråden Vågar man söka hjälp hos psykolog?