• Anonym (.)

symtom på dålig lever

Hej. Jag undrar vilka symtom man får när man har dålig lever. Skrumplever eller höga levervärden.. 

Jag har under några månader, sedan min son kom som är 9 månader fått blåmärken utan att jag minns att jag slagit mig. Dom kommer framförallt på benen och låren. Ibland på armarna och handen eller foten. dom är små. Först är dom blåaktiga sedan skiftar dom som vanliga blåmärken gör.. Det gör ont när man trycker på dom. Har tagit ipren och ibuprofen men vet inte om det är därför dom uppkommit.

Jag har tagit sänka och snabbsänka under tiden jag haft det problemet med blåmärken. Allt såg bra ut sa läkaren..

Jag mår illa då och då. Är dock gravid nu i vecka 5+5 men har även haft det innan. Problem med magen med.  Yrsel, huvudvärk ibland, ledvärk+muskelvärk, feberkänslor, frossa. Har även haft problem med tungt att andas. Ibland i flera dagar och ibland inte på flera dagar eller till och med veckor/månader. Har gjort ultraljud på hjärtat d jag hade blåsljud på hjärtat under min graviditet. Dom kollade även längre upp mot halsen. Men mitt hjärta var starkt och inget fel förutom ett litet läckage som dom sa var vanligt och ofarligt. Dock gjorde jag det ca 1-2 månader innan min förlossning. Har tagit blodprov och även massor med stick i fingret som jag kallar det för ca 3-4 månader sedan. Om jag hade haft dålig lever, hade dom sett det då? Eller kan jag fått det nu? 

Det jag hade var b12 brist. Så fick ta b12 tabletter, skulle egentligen ta sprutor men är livrädd för sprutor så fick bli dubbeldos med tabletter. Samt folsyra och järn. Nu är mitt recept slut och jag vet inte om jag ska fortsätta. Dom sa att det var pga min graviditet som jag hade brist. Vet dock inte om det stämmer? Ska boka tid för nytt prov och se. 

Jag är 19år gammal. Jag lider av ångest/stress.

Ibland äter jag bra, men oftast ganska dåligt. Dricker ganska dåligt med men dricker mycket mer vatten nu än innan.  

• Svar på tråden symtom på dålig lever
  • Anonym (.)

Ibland kan det även hugga till vid höger skulderblad. Och framtill under revbenet. 

• Anonym (Googla)

Googla så kommer det upp bra med symtom så kan du jämföra själv

• Anonym (.)
    Anonym (Googla) skrev 2013-09-03 20:48:37 följande:
    Googla så kommer det upp bra med symtom så kan du jämföra själv
    Det har jag gjort men hittar inte något likadant direkt. 

Det ända som kommer upp är leukemi, vilket jag nog inte har eftersom läkarna tagit prover och beskrivit mig som frisk.. Fast jag har svårt att tro att jag är helt frisk faktiskt.  
  • Anonym (Googla)

Hypokondriker? Är du alkis? Väldigt ovanligt annars att man har problem med lever så min diagnos hypokondri med graviditets besvär

• Anonym (.)
    Anonym (Googla) skrev 2013-09-03 20:56:22 följande:
    Hypokondriker? Är du alkis? Väldigt ovanligt annars att man har problem med lever så min diagnos hypokondri med graviditets besvär
    Nej jag är inte alkis. Dricker aldrig. 

Nej eftersom jag haft besvären innan graviditeten så har jag svårt att tänka mig att det skulle vara graviditetsbesvär. 
  • Anonym (Googla)

Då återstår hypokondri så enkelt det kan va :)

• Anonym (.)
    Anonym (Googla) skrev 2013-09-03 21:03:42 följande:
    Då återstår hypokondri så enkelt det kan va :)
    Ja. Fast kan hypokondri verkligen ge blåmärken utan orsak? 
  • Anonym (ej alkoholist)

Visst kan man ha problem med sin lever utan att dricka på samma sätt som man kan ha problem med lungorna utan att röka. Jag har problem med mina lungor utan att man vet varför. En kollega till mig fick mycket ingående frågor om sina alkoholvanor innan läkaren förstod att hennes dåliga levervräden inte berodde på alkohol. Vilka problem Ts har är ju dock betydligt svårare att svara på

• Anonym (Googla)
    Anonym (.) skrev 2013-09-03 21:05:06 följande:
    Ja. Fast kan hypokondri verkligen ge blåmärken utan orsak? 

Ash var inte sånn dramaquin ts du har gått emot nåt som gett dig blåmärke, hade du inte varit hypokondriker och orolig på riktigt då hade du setat på lassarettet och inte gått därifrån fören de tagit alla prover som finns och ta
  • Anonym (.)
    Anonym (Googla) skrev 2013-09-03 21:11:01 följande:

Ash var inte sånn dramaquin ts du har gått emot nåt som gett dig blåmärke, hade du inte varit hypokondriker och orolig på riktigt då hade du setat på lassarettet och inte gått därifrån fören de tagit alla prover som finns och ta
    Jag har redan gjort det och proverna har varit bra. Fortfarande så litar jag inte på proverna, det är anledningen till att jag ska boka tid för nya prover.

Tror du inte jag hade märkt om jag gått emot saker varje gång jag får ett blåmärke? Då borde jag fått blåmärken hela mitt liv varje gång jag slagit i, vilket jag inte har fått innan.
  • ctraltdel

Ja, läkarna kan se om du har dålig lever, för höga värden etc. om du tar lever prover. dom bör nog ta njurprover och kolla bukspottskötteln med isf,.

• Anonym (I)

Det är inte alltid man får symptom i början, det kan ta lång tid. Men hudutslag, kliande hud, röda handflator och vätska i buken är några symptom. Trötthet, minskad aptit likaså. Och förstorad lever. Man behöver inte vara alkis, det finns sällsynta fall där antikroppar bildas som attackerar de egna levercellerna som förstörs, dvs det är autoimmunt.

Om du är orolig så tar du blodprov som lätt kontrollerar leverns funktion. Vätska i buken kan ses med UL i tidigt skede. Vid senare skede så märks det tydligt av att buken ökar drastiskt i omfång och det blir väldigt obekvämt.

• Anonym (M)

Det första jag tänker på när du säger att du får blåmärken utan anledning är att du har låga blodvärden? Men det antar jag att läkarna redan kollat? 
    Det finns en blodsjukdom som på sikt kan bli leukemi. Har för mig att det heter myelofibros men är inte helt säker. 

Svar på tråden symtom på dålig lever