• yallayalla

Hur mycket smakportioner är okej att ge?

Jag började lite smått med smakportioner för en vecka sedan, min lilla kille var då 3,5 månad. Mindre än en tesked med potatis puré. Han tyckte det är kul och spännande och nu efter en vecka är han jätte ivrig. Igår fick han majsgröt (gjorde 0,5dl) efter några skedar när jag tänkte sluta mata han blev han jätte sur. Försökte ge ersättning men han vägrade. Testade med lite gröt och han blev jätte nöjd. Samma idag med morgon gröten och potatis/morots puré på eftermiddagen jag gjort själv. Han har inte fått ont i magen eller blivit förstoppad av maten. Om några dagar är han 4 månader. Är det okej att "häva" i han tills han är nöjd eller ska jag låta han bli sur och vägra nappflaskan?

• Svar på tråden Hur mycket smakportioner är okej att ge?
  • hannis

Det rekommenderas ju att vänta med smakportioner till 6 månader så jag tycker absolut du skall vänta ett tag till. Smaksensationer, dvs doppa ett finger i tex såsen på förälderns tallrik är ok tidigast från 4 månader. Varför så bråttom med mat?

• yallayalla

Det var bvc som sa att vi kunde börja runt 4 månader. Har tre vänner som helammat i 6 månader och när dom börjat med mat så vill inte barnet äta annat än bm. Frågan var iof inte om det är okej att börja :) Alla barn är ju olika. Våran kille spyr fruktansvärt mycket och det var mycket därför vi börjar med smakportioner.

• Tirem
    yallayalla skrev 2013-09-03 21:12:27 följande:
    Det var bvc som sa att vi kunde börja runt 4 månader. Har tre vänner som helammat i 6 månader och när dom börjat med mat så vill inte barnet äta annat än bm. Frågan var iof inte om det är okej att börja :) Alla barn är ju olika. Våran kille spyr fruktansvärt mycket och det var mycket därför vi börjar med smakportioner.

Håller med Hannis...

• Natulcien

Nej att "häva i" en 3,5-månders mat innan det ens är rekommenderat att börja med smakportioner låter som väldigt dålig idé. Varför sån brådska?

Från 4 månader kan man ge små smaksensationer som består av en slick eller ett kryddmått av någon mat som ni själva äter. Men du bör amma/ge ersättning i samma omfattning.
    Från 6 månader kan du ge smakportioner, som består av någon tesked som du ökar på successivt.
    Någon gång mellan 8-10 månader kan du börja byta ut något mål.

• Natulcien
    yallayalla skrev 2013-09-03 21:12:27 följande:
    Vi helammade också i 6 månader, och det var inga som helst problem att införa fast föda. Vi har en väldigt matglad liten kille. Det är en myt att man ska börja när bebisen "visar intresse".
  • cloudberry79

Att ge stora mängder mat vid den åldern är att be om mag- och tarmproblem senare. Vänta tills barnet självt kan föra mat från bordet till munnen, så vet matn att de är redo. En hel måltid kommer betydligt senare... Om barn vägrar annat än BM om de inte får mat före sex månader skulle vi ha en himla massa sexåringar som bara vill ha mammas tutte, så är såklart inte fallet, barn har ett naturligt intresse för mat som väcks förr eller senare. Snacka om stressat att forcera mat till en nyfödd!

(M)amma till V -07 och E -12
  • Loppsan

Bebisar är människor, om än med outvecklade tarmar osv. Äter barnet med nöje och vill ha mer- varför inte om barnet mår bra av det? Jag vet inte vad det är som skulle vara så hemskt med att ge mer eller tidigare än rekommenderat. Om barnet skulle tappa intresset för mjölk/ersättning, ja då är det väl bara att ge det mat. Människor har aldrig dött av att äta mat. Ja möjligen om man sätter i halsen då...

• Natulcien
    Loppsan skrev 2013-09-03 21:21:12 följande:
    Bebisar är människor, om än med outvecklade tarmar osv. Äter barnet med nöje och vill ha mer- varför inte om barnet mår bra av det? Jag vet inte vad det är som skulle vara så hemskt med att ge mer eller tidigare än rekommenderat. Om barnet skulle tappa intresset för mjölk/ersättning, ja då är det väl bara att ge det mat. Människor har aldrig dött av att äta mat. Ja möjligen om man sätter i halsen då...
    Du skrev svaret själv...
  • yallayalla

Menar bokstavligen inte att häva i han mat eller ersätta ett helt mål. Eller gå över helt till fast föda :) Efter en vecka får han inte mer mosad potatis med ersättning i som motsvarar en 5 krona. Han visade stor intresse redan första gången och då känns det lika bra att fortsätta! ? Bvc som rekommendera att börja vid 4mån om han gillar det vilket han uppenbarligen gör. Min 10 åriga dotter var inte alls intresserad vid 4mån så hon började äta med denna aptiten mycket senare. Får väl ringa bvc imorgon istället :)

• FlitigaLis
    Loppsan skrev 2013-09-03 21:21:12 följande:

Svar på tråden Hur mycket smakportioner är okej att ge?