Allergier i hemmet?
Undrar lite vad det finns i ett hem man kan vara allergisk/överkänslig emot?
Jag har aldrig haft några problem med allergier eller överkänslighet tidigare i mitt liv. Har alltså aldrig haft problem med pollen, pälsdjur, kvalster, damm, dun eller någonting annat överhuvudtaget. Har bott i ett flertal lägenheter och har katt sedan flera år. Men alltså aldrig känt av någonting.
När vi flyttade till nuvarande lägenheten för 1,5 år sedan började snart besvären. Blev jämt täppt i näsan när jag sov i sovrummet och så har jag börjat nysa många gånger om dagen. Samt att det emellanåt kliar i näsan, det kliar liksom "inuti" huden, ni vet en sådan där känsla man knappt kan klia bort. Spelar ingen roll var i lägenheten jag befinner mig för att nysa. Något jag inte haft problem med tidigare. Det är inte så att ögon och näsa rinner eller så, men näsan känns liksom annorlunda mot förut. Känns kanske lite småtäppt så där, även när jag är vaken. Det är till och med så jag ibland måste snyta mig på kvällen innan jag ska gå och lägga mig, för annars ligger jag och snorar och det tjocknar liksom till i näsan mer. Men näsan rinner liksom inte. Det lustiga är att besvären försvinner när jag går hemifrån. Spelar då ingen roll om jag går ut eller om jag går hem till någon annan. Besvären har jag alltså bara här hemma och ingen annanstans. Borde ju inte vara någonting som kommer utifrån heller, för då borde väl besvären bli värre när jag går utanför huset.
Vi har alltså katt sedan flera år. Men har inte haft några besvär förut. Vi har bott i ett flertal lägenheter. Men besvären har inte funnits i tidigare boenden. Vi är rätt renliga av oss och städar flera gånger i veckan, så det är knappt dammigt och det är knappt så det ligger katthår någonstans heller.
Jag har tagit kontakt med hyresvärden och frågat om det finns någon mätning eller undersökning de kan göra i huset. Men fick inget svar på det utan blev bara hänvisad till att gå till läkare för att göra en allergiundersökning, vilket jag även funderar på att göra såklart. Fick ingen hjälp där alltså, känns bara som att hyresvärden var lat och ignorant och inte ville slösa tid och pengar på att kontrollera huset/lägenheten. Samtidigt som jag vet att värden har helt rätt i att jag borde göra en allergiundersökning.
Vet inte riktigt vad besvären kan vara. Kanske någon allergi eller överkänslighet. Men förstår inte mot vad. Har funderat på att uppsöka läkare, men vet inte riktigt vad jag ska söka för eller vad jag ska säga om de frågar vad jag själv har för misstankar om vad det kan vara. För det vet jag verkligen inte. Vet bara vilka besvär jag har, samtidigt som de inte är så grova. Det kanske räcker så för att söka egentligen, jag vet inte. Men vill ändå ha några förslag på förhand om vad det skulle kunna vara så jag kan ta upp det när jag söker för det.