• Anonym (Prosit)

Allergier i hemmet?

Undrar lite vad det finns i ett hem man kan vara allergisk/överkänslig emot?

Jag har aldrig haft några problem med allergier eller överkänslighet tidigare i mitt liv. Har alltså aldrig haft problem med pollen, pälsdjur, kvalster, damm, dun eller någonting annat överhuvudtaget. Har bott i ett flertal lägenheter och har katt sedan flera år. Men alltså aldrig känt av någonting.

När vi flyttade till nuvarande lägenheten för 1,5 år sedan började snart besvären. Blev jämt täppt i näsan när jag sov i sovrummet och så har jag börjat nysa många gånger om dagen. Samt att det emellanåt kliar i näsan, det kliar liksom "inuti" huden, ni vet en sådan där känsla man knappt kan klia bort. Spelar ingen roll var i lägenheten jag befinner mig för att nysa. Något jag inte haft problem med tidigare. Det är inte så att ögon och näsa rinner eller så, men näsan känns liksom annorlunda mot förut. Känns kanske lite småtäppt så där, även när jag är vaken. Det är till och med så jag ibland måste snyta mig på kvällen innan jag ska gå och lägga mig, för annars ligger jag och snorar och det tjocknar liksom till i näsan mer. Men näsan rinner liksom inte. Det lustiga är att besvären försvinner när jag går hemifrån. Spelar då ingen roll om jag går ut eller om jag går hem till någon annan. Besvären har jag alltså bara här hemma och ingen annanstans. Borde ju inte vara någonting som kommer utifrån heller, för då borde väl besvären bli värre när jag går utanför huset.

Vi har alltså katt sedan flera år. Men har inte haft några besvär förut. Vi har bott i ett flertal lägenheter. Men besvären har inte funnits i tidigare boenden. Vi är rätt renliga av oss och städar flera gånger i veckan, så det är knappt dammigt och det är knappt så det ligger katthår någonstans heller. 

Jag har tagit kontakt med hyresvärden och frågat om det finns någon mätning eller undersökning de kan göra i huset. Men fick inget svar på det utan blev bara hänvisad till att gå till läkare för att göra en allergiundersökning, vilket jag även funderar på att göra såklart. Fick ingen hjälp där alltså, känns bara som att hyresvärden var lat och ignorant och inte ville slösa tid och pengar på att kontrollera huset/lägenheten. Samtidigt som jag vet att värden har helt rätt i att jag borde göra en allergiundersökning.

Vet inte riktigt vad besvären kan vara. Kanske någon allergi eller överkänslighet. Men förstår inte mot vad. Har funderat på att uppsöka läkare, men vet inte riktigt vad jag ska söka för eller vad jag ska säga om de frågar vad jag själv har för misstankar om vad det kan vara. För det vet jag verkligen inte. Vet bara vilka besvär jag har, samtidigt som de inte är så grova. Det kanske räcker så för att söka egentligen, jag vet inte. Men vill ändå ha några förslag på förhand om vad det skulle kunna vara så jag kan ta upp det när jag söker för det. 

• Svar på tråden Allergier i hemmet?
  • Anonym (kj)

Mögel?
    Du kan kräva att de gör en mätning. Men, kolla med en läkare först. Testa att sov borta ett par nätter och se om du märker någon skillnad. En allergi kan komma precis när som helst, mot vad som helst, även om du aldrig reagerat förr 

• Anonym (Prosit)
    Anonym (kj) skrev 2013-09-04 00:09:41 följande:
    Mögel?
    Du kan kräva att de gör en mätning. Men, kolla med en läkare först. Testa att sov borta ett par nätter och se om du märker någon skillnad. En allergi kan komma precis när som helst, mot vad som helst, även om du aldrig reagerat förr 
    Attans. Ja, jag hade googlat på det här med mögel men var så osäker. Man ska ju inte lita på allt man googlar tänkte jag. Det enda jag hade i åtanke som finns i hus är mögel och radon, men radon verkar inte ge någonting. Ska absolut ta upp det med mögel när jag söker för det så kan de kanske kolla det specifikt. Vet ju inte riktigt hur de gör på vc. 

Funderade även på om någonting kan ha utvecklats efter  graviditeten? Fick barn för snart ett år sedan. Vet dock fortfarande inte vad det skulle kunna vara, om det skulle kunna vara katten. Det enda jag kan komma att tänka på är katten och möglet då som du säger. 
  • Anonym (kj)

Jag minns när jag gick på mellanstadiet, då började jag vara täppt i näsan, ha huvudvärk, trött. Det visade sig att skolan var full av mögel.
    Tror det var startskottet (att gå i den skiten i tre år) på mina övriga allergier som dykt upp då och då efteråt.
    De kan göra ett så kallat pricktest, men de är inte 100% tillförlitliga, vet att det finns något blodprov man kan ta med.
    Vänta inte för länge med att kolla upp det.
    Och, ja, en graviditet kan utlösa en allergi. (eller göra att man blir av med den) 

• Anonym (Prosit)
    Anonym (kj) skrev 2013-09-04 00:27:50 följande:
    Jag minns när jag gick på mellanstadiet, då började jag vara täppt i näsan, ha huvudvärk, trött. Det visade sig att skolan var full av mögel.
    Tror det var startskottet (att gå i den skiten i tre år) på mina övriga allergier som dykt upp då och då efteråt.
    De kan göra ett så kallat pricktest, men de är inte 100% tillförlitliga, vet att det finns något blodprov man kan ta med.
    Vänta inte för länge med att kolla upp det.
    Och, ja, en graviditet kan utlösa en allergi. (eller göra att man blir av med den) 
    Känner igen det där med skolan och mögel. I 6e klass flyttade vi till ett ställe som visade sig vara fullt med mögel. Inte ett dugg konstigt att många i skolan led av huvudvärk...

Och nu när du säger det har jag länge klagat på trötthet. Visst, jag har ett barn och så där. Men jag sover oftast mina timmar och äter rätt bra och dricker tillräckligt och så där. Folk jag pratar med undrar ibland hur jag kan vara så trött och se så trött ut.

Nej, jag ska nog ringa redan imorgon och boka en tid. Även om det visar sig att det inte är mögelallergi är det ju ändå rätt skönt att kunna utesluta saker och ting och kanske även få reda på om det är någonting annat. Och om det visar sig vara mögelallergi har man ju ett utlåtande på det till värden som får göra någonting åt saken. 
  • Anonym (Prosit)
    Anonym (.) skrev 2013-09-04 00:43:53 följande:
    Har ni plastmattor?
    Ja, i alla rum utom vardagsrummet där det är parkett. Ungefär som det brukar se ut i hyreslägenheter. Men plastmattorna verkar rätt nya jämfört med hyreshus där man inte bytt mattor sedan husen byggdes. Men det spelar kanske ingen roll? Vad finns det i mattorna?
  • Anonym (Systern)

Mögel är min gissning också. Syrran gick och var snorig,nös och mådde tjyvtjockt över ett år och när de kollade köksgolvet var det alldeles svart under hela mattan!

• LinnVirvelvind

Min första tanke var mögel, som flera andra tagit upp. Med tanke på att det började i samband med inflyttning tycker jag du kan kräva att hyresvärden undersöker saken. Annars pricktest, vissa blir - konstigt nog - allergiska mot familjens husdjur först efter många år.

• Anonym (Prosit)
    Anonym (Systern) skrev 2013-09-04 14:51:28 följande:
    Mögel är min gissning också. Syrran gick och var snorig,nös och mådde tjyvtjockt över ett år och när de kollade köksgolvet var det alldeles svart under hela mattan!
    Men usch, fy fan! :(
    LinnVirvelvind skrev 2013-09-04 15:35:46 följande:
    Min första tanke var mögel, som flera andra tagit upp. Med tanke på att det började i samband med inflyttning tycker jag du kan kräva att hyresvärden undersöker saken. Annars pricktest, vissa blir - konstigt nog - allergiska mot familjens husdjur först efter många år.
    Visst kan det vara så. Hoppas det inte är katten :(

Jag har i alla fall ringt vårdcentralen och bokat tid hos en läkare. Men det är två veckor kvar till dess.

Pratade med en granne också som bor på samma våning som oss. Hon sa att en vän till dem har en fuktmätare som de använt hemma hos dem, uppfattade det som att de mätte i badrummet. Våra badrum är väl ungefär lika gamla som huset och det finns borrhål  i väggarna ingen åtgärdar. Och visst gav det utslag. Det finns alltså rätt mycket fukt i lägenheterna. Men man ska väl inte bli förvånad över det kanske med tanke på alla borrhål i badrummet där fukt tränger in och där det kan bli mögel. Påpekade dessa hål för både vaktmästaren och värden redan när vi flyttade in och sedan har jag påpekat det flera gånger. Jag har till och med sagt att vi själva inte kan fixa hålen då det kan bli utfört felaktigt och att det faktiskt kan bli mögel och vi har frånsagt oss ansvaret eftersom de inte kommer och fixar hålen. Kan ju kanske vara där möglet kommer från + att det är rätt dålig ventilation. Kan inte dålig ventilation bidra till ökad fuktighet? Kanske tänker fel, jag vet inte. Vet bara att grannen har mätt och det gav utslag på fukt och att jag har de här besvären. 

Ska i alla fall bli skönt att få det undersökt så jag får veta om det är allergi eller inte och om det i så fall är mögel i huset eller inte. I så fall kommer jag absolut gå vidare med det.

• Anonym (.)
    Anonym (Prosit) skrev 2013-09-04 12:06:48 följande:
    Ja, i alla rum utom vardagsrummet där det är parkett. Ungefär som det brukar se ut i hyreslägenheter. Men plastmattorna verkar rätt nya jämfört med hyreshus där man inte bytt mattor sedan husen byggdes. Men det spelar kanske ingen roll? Vad finns det i mattorna?

Googla så hittar du en del om det. Limmade plastmattor brukar anses som hälsofarliga. Min väninnas son har astma och läkarna sa att det kunde bero på att alla sovrummen hade plastmattor.

• Anonym (Prosit)

Hej igen!

Tänkte uppdatera tråden lite. Gick till läkare. Proverna visade ingenting, men läkaren sa ändå att jag var allergisk. Mögel och katten är uteslutet i  och med att proverna inte visade utslag. Vet fortfarande inte vad som orsakar allergin, men  läkaren misstänker lukterna från grannen ovanpå (de är somalier och använder oljor eller rökelse eller vad det nu är). Reagerar dock inte mer medan det luktar eller mindre när det inte luktar och reagerar inte heller på parfymer eller annat... Har kontaktat värden, men värden verkar inte bry sig. Nyser fortfarande här hemma. Vissa dagar mer, andra dagar mindre. Är kanske inte lika täppt längre, men det är kvar det med. Har talat om allt  för Hyresgästföreningen. Jag får gå vidare med en anmälan om jag vill. Samtidigt vet jag inte om jag ska göra det och hamna i tjafs med vår privata hyresvärd. Får se vad jag ska göra...

• Anonym (Gullan)

Ursäkta mig men vad är det för jävla läkare? Skylla på lukterna från Somalierna på ovanvåningen utan att gå vidare i utredningen? Fick du göra både pricktest och blodprov? Var du hos husläkare eller på en allergimottagning?

Enbart fukt kan också ge symptom, det kan även finnas bakteriella påväxter som ger symptom. Enbart pricktest eller blodprov ger inte ett tillförlitligt svar, inte ens båda i kombination är hundra procent tillförlitliga. Dessutom finns olika slags mögel, testen provar för en sort. Det är också skillnad på allergi och överkänslighet, kroppen kan bli retad och ge symptom även om det inte är en allergi per definition och då ges heller inget utslag på allergitester.

Om jag var du skulle jag köpa rökelse/oljor liknande dem somalierna använder och gå till någon där du inte känner av något och tända dem där, prova om du känner något. Gör du inte det så vet du att det inte beror på det.

Jag skulle också kräva att få träffa allergiexpert, om den du var hos var det så skulle jag se till att få träffa någon annan.

Ge inte upp, skulle det vara så att ni har mögel/fukt är det hälsovådligt på många sätt och det är inget ni ska behöva gå och andas in dagligen.

• Anonym (Hehe)
    Anonym (Prosit) skrev 2013-12-15 10:40:18 följande:
    Hej igen!

Tänkte uppdatera tråden lite. Gick till läkare. Proverna visade ingenting, men läkaren sa ändå att jag var allergisk. Mögel och katten är uteslutet i  och med att proverna inte visade utslag. Vet fortfarande inte vad som orsakar allergin, men  läkaren misstänker lukterna från grannen ovanpå (de är somalier och använder oljor eller rökelse eller vad det nu är). Reagerar dock inte mer medan det luktar eller mindre när det inte luktar och reagerar inte heller på parfymer eller annat... Har kontaktat värden, men värden verkar inte bry sig. Nyser fortfarande här hemma. Vissa dagar mer, andra dagar mindre. Är kanske inte lika täppt längre, men det är kvar det med. Har talat om allt  för Hyresgästföreningen. Jag får gå vidare med en anmälan om jag vill. Samtidigt vet jag inte om jag ska göra det och hamna i tjafs med vår privata hyresvärd. Får se vad jag ska göra...

Jag använder också oljor, rökelse, doftljus etc. Men jag är en vanlig Svensson  :).
Svar på tråden Allergier i hemmet?