• Noonaamy

undrar om pomeranian hundrasen

Hejsan! Jag är en tjej som funderar på att skaffa en pomeranian valp efter förälskat mig i dom små "hårbollarna". Jag har dock ingen erfarenhet av dom alls. Jag har läst bland annat att dom ska vara skälliga bland annat och att det är en stor hund inombords och att de verkar omtåliga. 

För er som har eller haft en pomeranian hur är dom som en hund och är det en hund som är väldigt sjuk ofta? 

Jag är dock hundvan sen innan och har haft cocker spaniel, jack russel (+ samt katter). 

• Svar på tråden undrar om pomeranian hundrasen
  • Nyfiken gul

en kollega till mig har en sån hund, vi jobbar på ridskola.  Hon har med sig hunden varje dag. 

Är inte skällig alls, blir hon upphetsad o leker med en annan hund så javisst skäller hon men aldrig annars. Mycket väluppfostrad. Hon har haft den sedan valp.

Man ska aldrig "dutta" o gulla med en hund och allra helst inte en liten hund.  Det är en av anledningarna till att många små hundar blir skälliga, bitiga och gör lite som dom vill för att folk gullar och inte säger ifrån.

Behandla hunden som om det vore en schäfer, det mår den bäst av.

Hunden min kollega har är frisk o  pigg, har fått tre kullar med valpar.

Kräver ordentlig pälsvård.  

Jag träffar den här hunden väldigt ofta och det är en supertrevlig ras och min kollega säger att det är den roligaste hundras hon nånsin ägt. (är väl inne på sin 10:e hund sedan hon blev vuxen)  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Poufie

Underbara hundar, dock får de flesta epilepsi förr eller senare :( deras 'rassjukdom'. Men annars härliga och uthålliga små hundar, har en god vän som haft många sådana genom åren! :)

• Noonaamy

Hur gamla är dom när dom får det och får alla av dom det som ni känner till? Jag har själv haft en cocker spaniel som hade det då och då och det var hemskt när han fick sitt utfall. 

• Nyfiken gul
    Noonaamy skrev 2013-09-30 18:17:22 följande:
    Hur gamla är dom när dom får det och får alla av dom det som ni känner till? Jag har själv haft en cocker spaniel som hade det då och då och det var hemskt när han fick sitt utfall. 
    av alla pomeranian jag träffat  under tiden min kollega haft sin hund så är alla friska.  Aldrig hört att det skulle vara något sånt fel.

däremot kan väl sönderavlade hundar dras med problem o kanske då epilepsi dyker upp.

min kollega har köpt hunden utomlands. Dom tre hon haft har alla kommit från Chicago usa. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Noonaamy

Och föresten jag undrar eftersom jag har en storebror som har en överbussig jack russel flicka som busar ständigt att om en pomeranian kan leka med en sådan "vild" hund. För jag har läst att en pomeranian är väldigt ömtåliga och att det är något med deras bakben. 

Svar på tråden undrar om pomeranian hundrasen