Varför väljer jag alltid billiga saker?
Om någon ska köpa en present till mig och det är mina föräldrar eller man t ex och jag vet att dom har råd att köpa något för x antal kronor så övertalar jag dom alltid att köpa något betydligt billigare. Varför gör jag så? Jag vet ju att det inte skulle påverka deras ekonomi och ändå så vill jag inte att dom ska lägga ut pengar på mig och köpa något jättefint. Jag får bara ångest om någon vill lägga pengar på mig.
Jag har blivit likadan mot mig själv dessutom. När jag var yngre så tyckte jag att jag var värd dyrare saker men nu tänker jag att det är för dyrt - fast jag har råd utan problem - och så väljer jag bort det helt eller köper en billigare modell. Varför har jag blivit så snål mot mig själv? Det finns många saker jag skulle vilja ha och absolut har råd med men ändå förnekar jag mig själv saken för att jag inte tycker det (jag?) är värt pengarna.
Det kanske är ett larvigt problem för er som läser det men för mig börjar det bli ett stort problem. Jag tycker aldrig jag är värd nånting fint längre vare sig det är en tröja jag älskar för 500 kr eller en handväska jag dreglat över för 4000 kr. Observera att jag bara pratar om att spendera pengar jag har råd med och alltså inte menar att handla på kredit för pengar jag inte har så det skulle inte påverka ekonomin om jag köpte saken men ändå nekar jag mig själv saken.