• caroline1234

Positivt graviditetstest. Vad händer nu??

Hej alla. Har kikat in på familjeliv titt som tätt. Nu har jag gjort mig en användare. I morse tog jag ett graviditetstest eftersom att jag har kännt mig illamående och trött de senaste dagarna. Senaste mensen var den 25 juli, så mensen är också sen. Graviditetstestet visade i morse två sträck, rätt tydligt. Men jag kan inte tro att det stämmer ändå. Vet inte om det är på grund av alla mina negativa test jag tagit senaste tiden.. För ca tre år sedan, fick jag missfall med min fd sambo innan jag ens visste att jag var gravid. Och sedan dess har jag inte blivit gravid. Har till och med gått runt och trott att jag inte kan bli det. Men då till mina funderingar.. Kan grav testet visa positivt även fast det är negativt? Två streck syntes nästan omgående när testet gjordes, och som sagt väldigt tydligt. Ska jag fortsätta ta fler test ett tag nu? Va gör man efter ett positivt grav test? Ringa barnmorska, vårdcentral?! Va händer liksom Är jätteglad just nu, och det blev sambon med. Men man vågar inte hoppas på något ännu.

• Svar på tråden Positivt graviditetstest. Vad händer nu??
  • caroline1234

Blev inga mellanslag i inlägget. Postar ett nytt som förhoppningsvis är lättare att läsa Hej alla. Har kikat in på familjeliv titt som tätt. Nu har jag gjort mig en användare. I morse tog jag ett graviditetstest eftersom att jag har kännt mig illamående och trött de senaste dagarna. Senaste mensen var den 25 juli, så mensen är också sen. Graviditetstestet visade i morse två sträck, rätt tydligt. Men jag kan inte tro att det stämmer ändå. Vet inte om det är på grund av alla mina negativa test jag tagit senaste tiden.. För ca tre år sedan, fick jag missfall med min fd sambo innan jag ens visste att jag var gravid. Och sedan dess har jag inte blivit gravid. Har till och med gått runt och trott att jag inte kan bli det. Men då till mina funderingar.. Kan grav testet visa positivt även fast det är negativt? Två streck syntes nästan omgående när testet gjordes, och som sagt väldigt tydligt. Ska jag fortsätta ta fler test ett tag nu? Va gör man efter ett positivt grav test? Ringa barnmorska, vårdcentral?! Va händer liksom Är jätteglad just nu, och det blev sambon med. Men man vågar inte hoppas på något ännu.

• Pandamamma79

Det mäter hcg i urinet och det är sällan om inte aldrig det blir plus utan att det är det. Finns alltid undantag klart.

Fast jag tror nog att du är gravid

Ring barnmorska och ni kan boka en tid. En tid flera veckor fram dock. Du kan ju alltid göra ett test till. När jag varit gravid har jag alltid testat en vecka efter det första plusset. Testa med ett digitalt så får du svart på vitt(kanske du redan gjort).

Sen är det bara till att vänta, det är segt men men, den som väntar på något...

• Darven

Hej och välkommen. Och grattis till graviditeten :)
    Nej, du behöver inte ta fler test. Du är gravid, så njut :) Jag slösade massa pengar på graviditetstest när jag plussat och alla visade samma sak, jag var gravid :)
    Jag googlade mig fördärvad efter mitt pluss för att se om det kunde visa positivt utan att man var gravid och det finns ovanliga tumörsjukdomar och dyligt, men det är MYCKET ovanligt!

Så ring du till din MVC och boka in ett inskrivningsamtal.
     Se nu till att njuta båda två. Grattis igen!

• SuzR

Grattis! Du kan om du vill boka in ett vul (vaginalt ultraljud) i typ hmm vecka 10(?) ellet nåt om du vill se så att det är något, det gjorde jag. Annars är ju första ultra ljudet inte förrän v 19. Såvida du inte gör kub test i v 13. Men det får du ju själv betala för.

• caroline1234

Hej Tack för alla svar Jag testade med Apotekets graviditetstest. Ska jag testa med clearblue digital också för att vara helt säker? Sen undrar jag om jag ska börja äta några vitaminer eller tillskott som kan vara bra? Folsyra? Etc? Ska testa mig i morgon igen med Apotekets graviditetstest, det var två i förpackningen.

• SuzR

Du behöver egentligen inte testa mer men jag förstår om du vill! Jag skulle isf testa med ett digitalt test. Folsyra är bra, ta dom med järn i. Eller om det är järntabletter med folsyra i...hemofer eller nåt heter det, blå förpackning på apoteket.

• caroline1234

Då ska jag in på apoteket idag och köpa :)

Jag är lite "rädd" för digitala test, för varenda gång jag tidigare testat mig så har det stått "Inte gravid" på dem. Så jag är nästan lite nojjig att det skall komma ett likadant svar om jag testar med ett digitalt. Kan stickorna vara missvisande till jämförelse med ett digitalt? :)

Så här såg mitt test ut i morse i alla fall

• Mystica 1

Se där grattis till plusset tjejen :) folsyra ska du ta så tidigt som möjligt enl min bm, sen nångång inom några veckor ringer du och bokar inskrivning hos din bm om du inte vill ringa redan nu men det kan ta några veckor innan du får komma och det är normalt. Lycka till och njut nu :)

gravidbloggen mystica.blogg.se
  • RoxXxylicious

stort grattis till din graviditet, av bilden att avgöra är du garanterat gravid <3
    ring barnmorskan och berätta, hon kommer bli överlycklig och gratulera dig:)

• Katten95

Vågar knappt tro det med... Är fortfarande väldigt osäker på om det verkligen är sant! Tog testet idag då min mens skulle ha börjat.

• Mijjan

Fördelen med det digitala testet är att du kan se i vilken vecka du är men som sagts tidigare så har du fått ett plus är du med all sannolikhet gravid oavsett hur många test du tar. Men för psykets skull kan det kanske vara skönt med ett bekräftelsetest börja med att köpa gravidvitaminer på apoteket så du får i dig den folsyra barnet behöver för att bygga skelett. Sen visst kan du kontakta barnmorska och skriva in dig. Vanligen brukar man komma på kostsamtal i i vecka 6-8 och sen typ provtagningar i vecka 10 typ... Sen är det ultraljud i vecka 18-20 och nästa besök hos barnmorskan är först i vecka 24. Iaf i mitt landsting... Sen blir det mer träffar ju närmare man kommer beräknad födsel det du kan göra nu är ju att ta det lugnt med rökning, alkohol och läsa på livsmedelsverkets hemsida. Är en del ost, fisk mm som man ska undvika när man är gravid njut av dom här första veckorna innan illamåendet och kissnödigheten sätter in med full kraft och du. Grattis!!

Svar på tråden Positivt graviditetstest. Vad händer nu??