• Golde

Vad göra av gårdagens oxfile?

Igår kväll blev det oxfile till middag och det blev en hel del tillagat (grillat) kött över, vilket behöver tas vara på idag. Köttet var blodigt igår och är tacksam för tips på vad man kan göra av köttet som blev kvar. Tror ni gryta skulle funka eller kanske något annat?

• Svar på tråden Vad göra av gårdagens oxfile?
  • Stinafina3020

Pyttipanna med stekt ägg och rödbetor till. 

• Golde

Tack för tipsen! Hur ska man tillaga köttet för pytten? Hur länge? Just nu är det helt rosa. Ska man steka köttet separat eller tillsammans med potatisen? Märker att jag har aldrig gjort egen pytt i panna tidigare.. ska man koka potatisen först och sen steka eller steker man den rå?

• Stinafina3020

Finhacka potatisen och koka den tills den är halvfärdig.
    Skär köttet    småbitar.
    Hacka 1-2  gul lök i pyttesmå bitar,

Stek på tills det blir färdigt.

• annca

Det viktigaste är att löken och potatisen är genomstekt, så lägg i köttet framåt slutet. Gör absolut ingenting om det fortfarande är rosa!
    Enklast är förstås att göra på förkokt potatis! Isf så stek löken mjuk, häll i potatisen så den får fin stekyta, ha sedan i köttet och se till att allt blir genomvarmt!

Annars kan man göra lite rydbergsaktigt av det och servera kött, potatis och lök i separata skålar så får man blanda själv. 

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • evaz

Jag skulle nog satsa på en god gryta. När man gör pyttipanna från grunden är det ganska pyssligt och tar lång tid att tärna all potatis och lök i små kuber.

Jag skulle ta lök, champinjoner (färska), bacon. Skiva och fräs färska champinjoner på medelsvag värme i stekpanna med smör tills all vätska kokat ut. Sedan bryner du lök och bacon (tärnat, finns färdigskuret i småbitar i de flesta affärer) direkt i stekgrytan tills det är mjukt men inte för brunt. Om det blir mycket fett av baconen kan man hälla av det innan man tillsätter köttet.

Tärna oxfilen (tänk biff stroganoff) och lägg i stekgrytan med löken, baconbitarna och champinjonerna, lite vatten,  lite tomatpuré och en buljontärning (1 halv till hel beroende på hur mycket kött du har). Koka under lock på svag värme så länge som du har tid (minst 30 minuter). Mot slutet rör du ned creme fraiche av valfri fethalt och smakar av med salt och peppar.

Knepet med goda grytor är att de skall koka på svag värme länge.

• Golde

Åh vad snälla ni är som kommer med så fina tips, tack så hemskt mycket :)

Jag ska höra med de andra om de hellre vill ha pytt eller gryta så får jag sen se vad jag gör, oavsett vad det blir så är jag tacksam för era klara instruktioner :) 

• Gurkan

Kallskuren till en god potatisgratäng och kanske en sås. Eller en pastasås med färsk svamp och tagliatelle. Eller skivad på en rostad skiva surdegsbröd med sallad och god sås och innan önskar klyftpotatis till.

Svar på tråden Vad göra av gårdagens oxfile?