• Anonym (mamma)

ena föräldern sjuk, kan andra ta ut vab?

Hej Jag är hemma med vår son på 4 månader. Drabbades igår av magsjuka och min sambo var tvungen att komma hem från arbetet. Jag sjukanmälde mig online på försäkringskassans hemsida och skrev att min sysselsättning var föräldraledighet. Jag har dock ännu inte ansökt om föräldraledighet dessa dagar vilket jag hade tänkt göra, ska jag göra det eller bara sjukskriva mig? Kan min sambo ta ut vab fastän jag är hemma?

• Svar på tråden ena föräldern sjuk, kan andra ta ut vab?
  • Försäkringskassan

Hej!
    När du ansöker om föräldrapenning uppger du där vilken period du varit sjuk. Du måste också fylla i försäkran för sjukpenning när du är frisk.
    Din sambo anmäler och ansöker om föräldrapenning eftersom barnet är under 240 dagar.

Hälsningar
    Britta, handläggare 

• Anonym (mamma)

Okej, så de går i når jag fyller i för de här dagarna att skriva i att man vart sjuk? Har inte sett att det gått.. har visserligen inte vart sjuk förens nu, så kanske bara inte tänkt på det. Du menar att jag ska friska förklara mig när jag är frisk?

• Försäkringskassan

Hej!
    Du ska ansöka om föräldrapenning för de de dagar som du vårdar barnet och gör uppehåll för de dagar som du var sjuk. 

Sjukperioden intygar du när du ansöker om sjukpenningen.

Hälsningar
    Oscar, handläggare 

Svar på tråden ena föräldern sjuk, kan andra ta ut vab?