• Anonym (Fritids)

Hur är det med fritids när man är arbetslös?

Får barnet vara på fritids när man är arbetslös? Måste man säga upp platsen? Eller måste man betala för den ändå fast man inte får utnyttja den?

Hittar inte vad som gäller för min kommun på deras hemsida, och ingen svara dit jag blir kopplad. 

• Svar på tråden Hur är det med fritids när man är arbetslös?
  • Philippa

I vår kommun får mkan inte ha frtitids när man är a-lös... det finns ju ingen mening med det då. Ja, du ska säga upp platsen.

• annelius

Jag fick inte ha dottern på Fritids när jag var arbetslös. Hade platsen kvar men betalde ett "dagspris "för de dagar hon behövde vara där då jag hoppade in på timmar.  När "dagspriset" kom upp i samma summa som jag hade betalat för att ha henne där heltid så fick jag betala den summan istället. Var hon inte där under en månad betalade jag alltså ingenting.

• missan75

Det beror på vart du bor. I Stockholms kommun får man det som ett exempel.

• Anonym (Fritids)
    Philippa skrev 2013-09-04 11:16:14 följande:
    I vår kommun får mkan inte ha frtitids när man är a-lös... det finns ju ingen mening med det då. Ja, du ska säga upp platsen.

Hur gör man då när man får ett arbete? Eller har" måste-möten" på af? Eller intervjuer för arbeten?
  • Anonym (Fritids)

Bor i Västerås.

• Anonym (Fritids)
    annelius skrev 2013-09-04 11:20:34 följande:
    Jag fick inte ha dottern på Fritids när jag var arbetslös. Hade platsen kvar men betalde ett "dagspris "för de dagar hon behövde vara där då jag hoppade in på timmar.  När "dagspriset" kom upp i samma summa som jag hade betalat för att ha henne där heltid så fick jag betala den summan istället. Var hon inte där under en månad betalade jag alltså ingenting.

Okej, det var ju en bra deal. För det känns ju märkligt att betala högsta summan för någon jag inte får utnyttja. Handlar egentligen inte om pengarna utan mer att det känns konstigt att betala för något man inte får använda. och jag räknar ju med att få ett arbeta snabbt.
  • Philippa
    Anonym (Fritids) skrev 2013-09-04 11:22:04 följande:

Hur gör man då när man får ett arbete? Eller har" måste-möten" på af? Eller intervjuer för arbeten?

Får man jobb söker man fritids igen. AF-möten kan du lägga dina möten på AF när barnet är i skolan....
  • RöttÄrSött

Hittade detta iaf:
    Får mitt barn gå kvar på fritidshem om jag är arbetssökande (arbetslös) eller föräldraledig?
    Om ditt barn går i förskoleklass och du är föräldraledig eller arbetssökande (arbetslös) får barnet vara på fritidshem på skoldagar upp till max tio timmar per vecka.

Om ditt barn går i årskurs 1-3 och du är arbetssökande (arbetslös) får barnet gå på fritidshem på skoldagar max sex timmar per vecka.

Hur tiden ska fördelas bestäms av verksamheten utifrån bästa pedagogiska kvalitet för barnen efter dialog med förälrar.
    www.vasteras.se/forskolaskola/forskolor/Sidor/fragorochsvaromandradereglerforbarnomsorg.aspx

• missan75

Har du frågat fritids? De bör ju veta.

• Anonym (Fritids)
    Philippa skrev 2013-09-04 11:25:19 följande:

Får man jobb söker man fritids igen. AF-möten kan du lägga dina möten på AF när barnet är i skolan....

Men det är ju kötid till att få en plats?
    Och det är inte jag som lägger de mötena utan af, o kommer man inte så avskrivs man och står utan akassa. 
  • Anonym (Fritids)
    RöttÄrSött skrev 2013-09-04 11:25:35 följande:
    Hittade detta iaf:
    Får mitt barn gå kvar på fritidshem om jag är arbetssökande (arbetslös) eller föräldraledig?
    Om ditt barn går i förskoleklass och du är föräldraledig eller arbetssökande (arbetslös) får barnet vara på fritidshem på skoldagar upp till max tio timmar per vecka.

Om ditt barn går i årskurs 1-3 och du är arbetssökande (arbetslös) får barnet gå på fritidshem på skoldagar max sex timmar per vecka.

Hur tiden ska fördelas bestäms av verksamheten utifrån bästa pedagogiska kvalitet för barnen efter dialog med förälrar.
    www.vasteras.se/forskolaskola/forskolor/Sidor...

Oj tack!!
  • Anonym (Fritids)
    missan75 skrev 2013-09-04 11:27:35 följande:
    Har du frågat fritids? De bör ju veta.

Nej har inte hunnit det, eftersom detta är helt nytt.
  • missan75
    Anonym (Fritids) skrev 2013-09-04 11:30:48 följande:

Men det är ju kötid till att få en plats?
    Och det är inte jag som lägger de mötena utan af, o kommer man inte så avskrivs man och står utan akassa. 

Det är inte kötid till fritids som till förskolan. Jag tror att skolan ska kunna erbjuda fritids till alla sina elever. (alltså som har rätt till fritids)
  • Anonym (Fritids)
    missan75 skrev 2013-09-04 11:34:20 följande:

Det är inte kötid till fritids som till förskolan. Jag tror att skolan ska kunna erbjuda fritids till alla sina elever. (alltså som har rätt till fritids)

Nej man får en plast inom 4 månader, och då kan man få på vilket fritids som helst i staden.
  • missan75

Där är det nog olika regler, så funkar det inte i skolan min dotter går i eller på skolan jag jobbar. Fritids är ju integrerat i skolan och jag känner inte tull några elever som vare sig kommer till vårt fritids eller tvingats gå på fritids på annat ställe.

• view

Här i Västmanland är det 6 timmar per vecka för arbetslösa

• Foxtrott
    Anonym (Fritids) skrev 2013-09-04 11:39:42 följande:

Nej man får en plast inom 4 månader, och då kan man få på vilket fritids som helst i staden.
    Vilken underlig ordning! Fraktar skolan då barnen kors och tvärs genom stan eller förväntas sjuåringar själva ta sig till ett fritids på en annan skola?
Svar på tråden Hur är det med fritids när man är arbetslös?