• jmynt

Vattkoppor, feber och kräkningar?

Min dotter på fyra år fick för en vecka sen några utslag som kliade och fick efter nåt dygn små blåsor på dem. Tre dagar senare får hon hög feber, ca 40 grader. och nu ytterligare tre dagar senare har febern lagt sig och hon klagar nu över magont istället; kräks och är allmänt påverkad. Kräkset luktar inte alls så mycket som det brukar göra vid magsjuka. Och om det var vattenkoppor hon hade så kom hon väldigt lindrigt undan. Vad ska man tro om detta finns det nåt samband mellan dessa åkommor? Tycker så hemskt synd om flickebarnet, så fort de ena blir bättre kommer nåt nytt.

Nån som har varit med om liknande? Ska man bara tro att det bara är otur och inte alls har nåt samband eller kan det hänga ihop på nåt sätt? 

• Svar på tråden Vattkoppor, feber och kräkningar?
  • Wilma45

Har du inte varit i kontakt medsjukvården? Kanske borde du åtminstone ringa sjukvårdsupplysningen om hon varit dålig en hel vecka. Vattenkoppor brukar nog ha ett något långsammare förlopp, men man vet ju aldrig. Har hon haft utslag över hela kroppen? Kräkningarna behöver ju inte ha nåt samband med utslagen.
    Har hon syskon, och har i så fall ingen mer i familjen blivit sjuk? 

• jmynt

Ville bara uppdatera lite. Utslagen var inte vattenkoppor, hon fick nämligen fler ett par veckor senare. Magontet blev bara värre så vi åkte in till akuten med henne, nåt långt inne i mig sa blindtarmen. Mycket riktigt det var blindtarmen och hon opererades den natten. Idag har såret nästa läkt helt och hon är lika aktiv som innan hon blev sjuk.

När ett barn har ont i magen, riktigt ont i magen och sedan kräks och det inte verkar vara magsjuka, sök vård och KRÄV att de kollar upp blindtarmen med ultraljud. Vi höll på att bli hemskickade med förklaringen att små barn ofta kräks av vanliga virusinfektioner och att det nog snart skulle vara bra igen, så glad jag är att vi stod på oss. Hon var mer loj än när hon har 40 graders feber, hon kunde inte ens gå själv MEN hon hade ingen feber alls....

hoppas att detta kan vara till hjälp för andra föräldrar.    

• sötare
    jmynt skrev 2013-09-21 18:00:46 följande:
    Ville bara uppdatera lite. Utslagen var inte vattenkoppor, hon fick nämligen fler ett par veckor senare. Magontet blev bara värre så vi åkte in till akuten med henne, nåt långt inne i mig sa blindtarmen. Mycket riktigt det var blindtarmen och hon opererades den natten. Idag har såret nästa läkt helt och hon är lika aktiv som innan hon blev sjuk.

När ett barn har ont i magen, riktigt ont i magen och sedan kräks och det inte verkar vara magsjuka, sök vård och KRÄV att de kollar upp blindtarmen med ultraljud. Vi höll på att bli hemskickade med förklaringen att små barn ofta kräks av vanliga virusinfektioner och att det nog snart skulle vara bra igen, så glad jag är att vi stod på oss. Hon var mer loj än när hon har 40 graders feber, hon kunde inte ens gå själv MEN hon hade ingen feber alls....

Man kan få vattenkopper flera gånger. Min son fick det  två omgångar.
  • jmynt
    sötare skrev 2013-09-21 18:03:07 följande:
    Man kan få vattenkopper flera gånger. Min son fick det  två omgångar.
    jag vet det, men enligt bvc gäller det bara om man inte fått några koppor på huvet första gången, och det hade hon. Men hon har eksem också som tidigare har gett andra utslag med blåsor. men det är ju svårt att vata, syskonen har dock inte fått nåt.

hur långt gich det mellan första gången och att han fick det igen? 
  • Omega83

Många föräldrar tror att barnen haft vattkoppor 2 gånger när det i själva verket är höstblåsor ena gången och vattkoppor andra gången.

• sötare
    jmynt skrev 2013-09-21 18:19:35 följande:
    jag vet det, men enligt bvc gäller det bara om man inte fått några koppor på huvet första gången, och det hade hon. Men hon har eksem också som tidigare har gett andra utslag med blåsor. men det är ju svårt att vata, syskonen har dock inte fått nåt.

hur långt gich det mellan första gången och att han fick det igen? 
    min son hade vattenkopper på huvudet första gången
    Omega83 skrev 2013-09-23 23:17:46 följande:
    Många föräldrar tror att barnen haft vattkoppor 2 gånger när det i själva verket är höstblåsor ena gången och vattkoppor andra gången.
    mycket möjligt men så var det inte i vårt fall då jag var på vårdcentralen å kollade upp det 

• Omega83

Vi var också på vårdcentralen och kollade upp det varpå dom säger att det var vattkoppor. Det var alltså inte sant eftersom jag och min man fick höstblåsor vi med efter ett par dagar. Då jag ringde vc igen för en medicinfråga så passade jag på att fråga om detta och då fick jag berättat för mig att det många gånger är därför föräldrar tror att barnen får vattkoppor 2 gånger. Men så är det säkert inte i allas fall.

• jmynt
    Omega83 skrev 2013-09-23 23:17:46 följande:
    Men höstblåsor kommer ju i munnen och på händer o fötter? Tösens blåsor kom inte alls på de ställena. Men hon har ju haft jätte mycket konstiga utslag som oftast varit kopplade till hennes eksem.

Vill återigen uppmana andra föräldrar att vara uppmärksamma på magont hos barn (även små barn) Man behöver inte få feber och man behöver inte må illa och kräkas, det kan vara blindtarmen ändå!! En blindtarmsinflammation kan komma plötsligt och bli värre väldigt snabbt ! 
  • sötare
    jmynt skrev 2013-09-21 18:00:46 följande:

missade detta inlägget .. vad skönt att tösen e bättre nu :)

• jmynt
    sötare skrev 2013-09-27 17:59:17 följande:
    missade detta inlägget .. vad skönt att tösen e bättre nu :)

Ja det känns skönt på ett sätt att det var blindtarmen, nu vet man ju att hon inte kan få det igen och det blir ju oftast värre ju äldre man är, både läkningen och hur sjuk man blir innan operation. Jag opererades som 10-åring och fick dessutom en infektion i såret varpå stygnen togs bort och såret fick läka inifrån och ut. Det blev inget snyggt ärr av det inte. Medans dotterns sår redan har läkt och kommer förmodligen inte synas alls när hon blir äldre. Vi har ju ändå haft tur, det kunde varit värre.
  • sötare
    jmynt skrev 2013-09-27 18:40:27 följande:

Ja det känns skönt på ett sätt att det var blindtarmen, nu vet man ju att hon inte kan få det igen och det blir ju oftast värre ju äldre man är, både läkningen och hur sjuk man blir innan operation. Jag opererades som 10-åring och fick dessutom en infektion i såret varpå stygnen togs bort och såret fick läka inifrån och ut. Det blev inget snyggt ärr av det inte. Medans dotterns sår redan har läkt och kommer förmodligen inte synas alls när hon blir äldre. Vi har ju ändå haft tur, det kunde varit värre.
    absolut finns det de som har det värre. Men just då när man är mitt inne i det så hjälper den tanken föga.  Kom själv i håg när sonen fick lunginflammation. Någon vecka innan var det en flicka från samma dagis men inte samma avdelning som hade dött  i samma sjukdom . En familj som hade det betydligt värre än oss men just då kunde jag inte tänka på att de hade det värre utan man gick bara och hoppades på att vi inte skulle råka ut för samma sak.
  • jmynt
    sötare skrev 2013-09-27 18:52:55 följande:
    absolut finns det de som har det värre. Men just då när man är mitt inne i det så hjälper den tanken föga.  Kom själv i håg när sonen fick lunginflammation. Någon vecka innan var det en flicka från samma dagis men inte samma avdelning som hade dött  i samma sjukdom . En familj som hade det betydligt värre än oss men just då kunde jag inte tänka på att de hade det värre utan man gick bara och hoppades på att vi inte skulle råka ut för samma sak.
    Usch, får gåshud bara av tanken på hur snett det kan gå ibland. Här nere får man stå på sig ordentligt för att få läkarna att lyssna och ta saker på allvar. Vi tillhör Västerviks sjukhus och det måste vara ett av de allra sämsta i Sverige. De ville skicka hem oss med dottern med en förklaring att små barn ofta har ont i magen och ofta kräks av vanliga virusinfektioner. Som tur är krävde vi att även kirurgen skulle kolla henne. Törs inte tänka på hur det kunde gått om vi hade lyssnat och åkt hem med henne. Vi har ca 50 min. bilväg till sjukhuset.
  • sötare
    jmynt skrev 2013-09-27 20:45:24 följande:
    Usch, får gåshud bara av tanken på hur snett det kan gå ibland. Här nere får man stå på sig ordentligt för att få läkarna att lyssna och ta saker på allvar. Vi tillhör Västerviks sjukhus och det måste vara ett av de allra sämsta i Sverige. De ville skicka hem oss med dottern med en förklaring att små barn ofta har ont i magen och ofta kräks av vanliga virusinfektioner. Som tur är krävde vi att även kirurgen skulle kolla henne. Törs inte tänka på hur det kunde gått om vi hade lyssnat och åkt hem med henne. Vi har ca 50 min. bilväg till sjukhuset.
    Ja man får verkligen slåss med näbbar å klor när det gäller sjukvård av barn.  När vi var på barnakuten så sa jag att vi hade fått en viss slemlösande medicin (kommer inte i håg vad den heter )som inte alls hade hjälpt och då sa barnläkare att det är något som vi ofta ser att doktorerna på vårdcentraler gärna skriver ut denna medicinen som inte alls har någon verkan.
  • Omega83

Våra barn fick höstblåsor över hela benen, rumpan, armar och händer och fötter :) därför trodde vi att det var vattkoppor. Däremot fick dom inte en enda blåsa på mage eller rygg

• jmynt
    Omega83 skrev 2013-09-29 08:00:52 följande:
    Våra barn fick höstblåsor över hela benen, rumpan, armar och händer och fötter :) därför trodde vi att det var vattkoppor. Däremot fick dom inte en enda blåsa på mage eller rygg
    Min tös hade mest på mage och rygg och nån enstaka i ansiktet, men inga på ben, armar, händer eller fötter och inga i munnen heller. Smittar inte höstblåsor? Syskonen har inte blivit smittade av det, vad det nu var.
  • Omega83

Jo det smittar precis lika mycket som vattkoppor och du blir oftast immun när du en gång haft det :) så det var säkert inte det på dina barn.

Svar på tråden Vattkoppor, feber och kräkningar?