• misstagmedmening

När sluta era barn sova middag ?

Hur gamla var era barn när de slutade sova middag ? Hur märkte ni de var dags att sluta med det ?

• Svar på tråden När sluta era barn sova middag ?
  • Natulcien

Vi slutade med det när han började få svårt att somna på kvällarna. Då var han 2 år. Han slutade sova middag hemma då. Men de 3 dagar han gick på förskolan fortsatte han att sova 30 min tills han var 2 år och 4 månader, då slutade han sova även där.

• Duckan

Strax efter hon fyllt tre. Hon har alltid varit kvällspigg, men det blev ännu mer omöjligt att få henne att somna och då kände vi att det var dags.

• bonäslina

min dotter var nästan 4 när hon slutade, men vissa dagar även efter 4 så kunde hon o kan fortfarande (kanske en gång i månaden max) slumra till lite. 
    hon blev omöjlig att lägga på kvällen så för mig va det uppenbart med henne att det va dags att sluta.
    sonen som är 2 år o 9 månader snart, sover fortfarande middag, på dagis sover han en timme, och här hemma typ i 40 minuter...det krävs ju oftast lite mer vila när dom är på dagis.
    har han sovit ritkgt bra på natten så kan han va utan vila men då blir det en tuff eftermiddag o kväll, så jag vet att han får sova middag ett tag till. 

• Baktakt

2 år och 9 mån. Såvida hon inte är hos farmor. Då ska det gärna sovas två timmar, annars är det "synd om barnet". Att det innebär att hon somnar tre timmar senare på kvällen förklarar svärmor med att vi "jagar upp henne" på kvällen, istället för att få in i sin lilla hjärna att det är hon som är boven.

På förskolan har barnen i samma ålder slutat med lur från ca 2,5år och framåt.

• mammalovis

Jag har en 2,5-åring som hade svårt för att somna på förskolan efter sommaren och fick ett gräsligt humör på kvällen. Nu har hon fått somna i ett tyst och mörkt rum så då har det gått lättare. Är hon hemma kan hon dock sova 2 timmar utan problem, så än är hon nog inte riktigt redo, även om det börjar bli svårare att komma till ro på kvällarna.  Hon sover i dagsläget ca 11 timmar på natten ca 20.30 och 6.30. 

Så jag är också nyfiken på om antalet timmar på natten ändras när vilan inte behövs längre eller klarar de sig på samma antal timmar?

• Dr to be

Vår 17-månaders skippar ibland dagsvilan utan större problem. Annars så får hon max sova 30min. Om hon får sova längre är hon svårlagd på kvällen.

• Baktakt
    mammalovis skrev 2013-09-04 13:43:20 följande:

Jag har en 2,5-åring som hade svårt för att somna på förskolan efter sommaren och fick ett gräsligt humör på kvällen. Nu har hon fått somna i ett tyst och mörkt rum så då har det gått lättare. Är hon hemma kan hon dock sova 2 timmar utan problem, så än är hon nog inte riktigt redo, även om det börjar bli svårare att komma till ro på kvällarna.  Hon sover i dagsläget ca 11 timmar på natten ca 20.30 och 6.30. 

Så jag är också nyfiken på om antalet timmar på natten ändras när vilan inte behövs längre eller klarar de sig på samma antal timmar?

Det finns de barn som ökar sin totala sömnmängd per dygn, men för vår dotter blev det samma. Vi minskade dagvilan med en kvart i taget. Förra sommaren (1å9m) sov hon 1h lur och 11h natt =12 h/dygn. Till vintern 45 min lur och 11h natt = 11,75 h/dygn. Till våren hoppade sömnen ner ett steg, så lur 30 min och natt 10,5 = 1 h/dygn. Under sommaren lät vi dottern sova om hon bad om det, eller vi tydligt såg att det behövdes. Annars fick hon vara uppe. Nu sover hon enbart natt ca 10,75h. Hon har ett jämförelsevis litet sömnbehov.
  • En blå giraff

Stora pojken var nog ca 2,5 år. Han blev svår att lägga både på dagen och på kvällen, så då bestämde vi oss för att trappa ner och sluta med dagsömn. En längre period på några månader sov han varannan dag ungefär. Hos dagmamman kunde han sova men vara vaken om vi var hemma lediga.

Är samma nu med lilla pojken som är 2 år 2 mån. Han behöver sova på dagis, 45 minuter men hoppar ibland över dagsömnen hemma. Speciellt om han sovit länge på morgonen vilket han kan göra ibland. Tidigare sov han 1,5 - 2 timmar dagtid men vi märkte för ett tag sedan att han blev omöjlig att lägga på kvällen då.  

• Sodaspring

Min äldsta var drygt 15-18 månader när han slutade sova dagtid, mellankillen var drygt två år och sista, som blir två i november, sover dagtid, men sover han mer än en timme så somnar han inte på kvällen.

Svar på tråden När sluta era barn sova middag ?