• Anonym (Hej)

Tillfällig tandlagning? Hjälp! Någon som vet?

Hej. Jag var hos tandläkaren igår och laserlagade några tänder. En tand hade att så djupt hål att hon fick göra en provisorisk lagning så att vi kan se om tanden "läker" sig själv lite så att hon slipper rotfylla och bara behöver laga. Är det någon som varit med om detta? Vad hände sedan? Hur kändes det efter den provisoriska? Jag känner lite ilningar i tänderna, särskilt när jag dricker kallt. Är det ett dåligt tecken på att tanden inte kommer att läka? Hon fick gå riktigt djupt igår, så det är kanske inte konstigt att jag har lite känningar? Är dunderförkyld och sängliggande, kanske det bidrar? Jag är lite rädd för allt det här, vill verkligen inte rotfylla... Förlåt att jag är lite rörig, är det någon som har några erfarenheter? Någon tandläkare kanske? Något jag kan göra för att maximera chanserna för att tanden ska klara sig? Tacksam för svar. :)

• Svar på tråden Tillfällig tandlagning? Hjälp! Någon som vet?
  • Anonym (Hej)

Puff. Vet att det inte var länge sedan jag postade tråden. Har inget tålamod...x)

• Anonym (tandläkare)
    Anonym (Hej) skrev 2013-09-04 14:09:19 följande:
    Hej. Jag var hos tandläkaren igår och laserlagade några tänder. En tand hade att så djupt hål att hon fick göra en provisorisk lagning så att vi kan se om tanden "läker" sig själv lite så att hon slipper rotfylla och bara behöver laga. Är det någon som varit med om detta? Vad hände sedan? Hur kändes det efter den provisoriska? Jag känner lite ilningar i tänderna, särskilt när jag dricker kallt. Är det ett dåligt tecken på att tanden inte kommer att läka? Hon fick gå riktigt djupt igår, så det är kanske inte konstigt att jag har lite känningar? Är dunderförkyld och sängliggande, kanske det bidrar? Jag är lite rädd för allt det här, vill verkligen inte rotfylla... Förlåt att jag är lite rörig, är det någon som har några erfarenheter? Någon tandläkare kanske? Något jag kan göra för att maximera chanserna för att tanden ska klara sig? Tacksam för svar. :)
    Hej! Jag ska försöka svara på dina frågor.

1. Det är ok att det ilar när du dricker kallt, men det ska vara en övergående smärta. Vi brukar säga under 15 sekunder. Detta kan pågå ett tag, medan tanden läker. (Det som händer vid läkning är att hålrummet i tanden, där nerven finns, får ny hårdvävnad inifrån och därför kommer själva hålet längre från nerven)

2. Det påverkas inte av att du är förkyld. Undantaget är om du har påverkan på dina bihålor, men om du har specifikt ont i en tand som ilar, så är det troligen inte bihålorna.

3. Du kan inte själv påverka chansen att tanden ska överleva.

Till sist vill jag råda dig att omedelbart gå tillbaka till tandläkaren om du tappar fyllningen eller ilningarna övergår till värk som håller i sig hela tiden eller enbart vid tuggning.

Dessutom vill jag understryka att en rotfyllning är något att oroa sig för ur en aspekt; det är dyrt! Annars går det jättebra att bedöva och är inte alls lika jobbigt som sitt rykte. 
  • Anonym (Hej)

Tusen tack för dina bra svar! Jag vill så gärna slippa rotfylla, mest för att det är en framtand(!) Men också för att jag är rädd att det ska göra ont och vara obehagligt. Igår när jag kom hem lossnade det lite smulor från "lagningen" men inte mycket...vet inte om det är något att tänka på. Om det inte läker, är rotfyllning ett måste, eller finns det något annat? Är inte vid jättestadd kassa direkt...(student..) Tack igen!

• Anonym (tandläkare)
    Anonym (Hej) skrev 2013-09-04 19:25:34 följande:
    Tusen tack för dina bra svar! Jag vill så gärna slippa rotfylla, mest för att det är en framtand(!) Men också för att jag är rädd att det ska göra ont och vara obehagligt. Igår när jag kom hem lossnade det lite smulor från "lagningen" men inte mycket...vet inte om det är något att tänka på. Om det inte läker, är rotfyllning ett måste, eller finns det något annat? Är inte vid jättestadd kassa direkt...(student..) Tack igen!
    Jag tycker vi utgår ifrån att tanden faktiskt läker och det räcker med en vanlig fyllning!

MEN, om det inte blir så... Det finns inget alternativ till rotfyllning om tanden dör, det enda är att dra ut den, men det gör man ju inte med en framtand. En framtand är lätt att rotfylla och ibland behövs det bara ett besök Kostnaden ligger på drygt 3000 kr för rotfyllningen och så får man ju betala för en fyllning på tanden också vilket kan landa på ca 1000 kr. Försäkringkassan ersätter dock 50 % av kostnaden på belopp över 3000 kr. Det betyder att om du idag betalade säg 1500 för det som tandläkaren gjorde idag, så behöver du betala ytterligare 1500 + 0,5(2500), alltså 2250! Hänger du med? Det är ett komplicerat system. Har du dessutom andra saker som behöver åtgärdas, är det sedan 50 % på allt under det kommande året. 

Det är ingen fara om bara små smulor lossnar. Vill åter understryka att man kan bedöva ordentligt och att det går ganska fort att rotbehandla en framtand, så var inte rädd! Berätta för din tandläkare att du är rädd, så kan de vara mer förklarande och så. Be om en annan på samma klinik om ni inte får bra kontakt, det ska inte kosta dig något extra.  
  • Fröken reserverad
    Anonym (Hej) skrev 2013-09-04 19:25:34 följande:
    Jag är rejält tandläkarrädd, men måste säga att det gör inget ont att rotfylla en framtand. Det kostar bara pengar.
    Det är ganska lätt att få det ordentligt bedövat, och så behöver man inte gapa lika stort som om tanden sitter långt bak. 
    Reserverad står för upptagen.
  • Anonym (Hej)

Tack båda två!:) Så chansen finns att den faktiskt läker då? Jag menar, jag förstår ju att det går, eftersom hon gjorde det hon gjorde, men jag fick bara för mig att det var svårt. Hon sa inte det, men antog det bara..

• Anonym (tandläkare)
    Anonym (Hej) skrev 2013-09-04 20:52:55 följande:
    Tack båda två!:) Så chansen finns att den faktiskt läker då? Jag menar, jag förstår ju att det går, eftersom hon gjorde det hon gjorde, men jag fick bara för mig att det var svårt. Hon sa inte det, men antog det bara..
    Det är en svår behandling som man inte kan förutsäga. Det är bättre att man tänker sig det sämsta tänkbara utfallet, än blir sjukt besviken om behandlingen ej lyckas. Du kan fråga om delbetalning om det är svårt att betala hela behandling på ett bräde.
  • Anonym (Tandvärk..)

Hej jag vet att den här tråden är gammal men kanske nån av er som skrivit har kanske sparat den i favoriter. Hoppas.

Jag gjorde en lagning för en vecka sen. Tydligen behöver den rotfyllas sen men lagningen va tillfällig. Nu en vecka senare har jag svinont. Torsdagkväll. Ingen jourtandläkare i hela Kalmar kommun! Jag får panik. Har lagt bafusin på tanden nu. Har tagit värktabletter. Rädd att jag får en djävulsk natt. Kommer jag att få en tid i morrn bitti? Vad gör dom då? Jag har aldrig rotfyllt eller dragit ut innan. 50 år och livrädd.. kan nån skänka mig tröst.....?

• Anonym (Tandvärk..)

Eftersom jag har tramadol i vanliga fall 3ggr/dagen så har jag tagit en extra+panodil+Treo+ bafusintablett på tanden. Kan inte göra mer än så väl...?

Svar på tråden Tillfällig tandlagning? Hjälp! Någon som vet?