Anonym (Hej) skrev 2013-09-04 14:09:19 följande:
Hej. Jag var hos tandläkaren igår och laserlagade några tänder. En tand hade att så djupt hål att hon fick göra en provisorisk lagning så att vi kan se om tanden "läker" sig själv lite så att hon slipper rotfylla och bara behöver laga. Är det någon som varit med om detta? Vad hände sedan? Hur kändes det efter den provisoriska? Jag känner lite ilningar i tänderna, särskilt när jag dricker kallt. Är det ett dåligt tecken på att tanden inte kommer att läka? Hon fick gå riktigt djupt igår, så det är kanske inte konstigt att jag har lite känningar? Är dunderförkyld och sängliggande, kanske det bidrar? Jag är lite rädd för allt det här, vill verkligen inte rotfylla... Förlåt att jag är lite rörig, är det någon som har några erfarenheter? Någon tandläkare kanske? Något jag kan göra för att maximera chanserna för att tanden ska klara sig? Tacksam för svar. :)
Hej! Jag ska försöka svara på dina frågor.
1. Det är ok att det ilar när du dricker kallt, men det ska vara en övergående smärta. Vi brukar säga under 15 sekunder. Detta kan pågå ett tag, medan tanden läker. (Det som händer vid läkning är att hålrummet i tanden, där nerven finns, får ny hårdvävnad inifrån och därför kommer själva hålet längre från nerven)
2. Det påverkas inte av att du är förkyld. Undantaget är om du har påverkan på dina bihålor, men om du har specifikt ont i en tand som ilar, så är det troligen inte bihålorna.
3. Du kan inte själv påverka chansen att tanden ska överleva.
Till sist vill jag råda dig att omedelbart gå tillbaka till tandläkaren om du tappar fyllningen eller ilningarna övergår till värk som håller i sig hela tiden eller enbart vid tuggning.
Dessutom vill jag understryka att en rotfyllning är något att oroa sig för ur en aspekt; det är dyrt! Annars går det jättebra att bedöva och är inte alls lika jobbigt som sitt rykte.