Leta löss på förskolan
Det går misstankar om löss på barnens förskola fick vi veta, muntligt, igår när vi hämtade våra två söner (3 och 5 år). Vi blev uppmanade att titta över barnens hår, vilket vi självklart gjorde och säkert alla andra föräldrar också.
Idag berättade äldste sonen att "fröken" hade tittat i alla barns hår. I kompisens hår hade de hittat nå´t "vitt" berättade han.
Alla barnen blev genast på sin vakt sen spred det sig. "Kalle har löss!" "Ka-a-a-ll-e har löö-öss!"
Enligt min stora pojke hade barnen sagt så och fröknarna hade sagt att de kunde de inte vara säkra på att han hade.
Vi fick inte veta någonting om detta vid hämtning, det stod inte ens uppskrivet på tavlan att de hade kollat i barnens hår.
Frågan är, får förskolepedagogerna titta i barnens hår för att leta efter gnetterna, utan att vi blir informerade om det?
Det känns så orätt mot "Kalle". Han är utpekad av barnen, möjligtvis helt osyldig också.
Tänk om de skulle börja leta efter springmask i alla barnens rumpor också? (för att dra det till sin spets).
Jag vet skolor där man har haft "avlusnings-dagar" och det är en helt annan grej, tycker jag. Då blir alla behandlade och ingen blir utpekad.