• Anonym (mammatill2)

Leta löss på förskolan

Det går misstankar om löss på barnens förskola fick vi veta, muntligt,  igår när vi hämtade våra två söner (3 och 5 år). Vi blev uppmanade att titta över barnens hår, vilket vi självklart gjorde och säkert alla andra föräldrar också.

Idag berättade äldste sonen att "fröken" hade tittat i alla barns hår. I kompisens hår hade de hittat nå´t "vitt" berättade han. 
    Alla barnen blev genast på sin vakt sen spred det sig. "Kalle har löss!" "Ka-a-a-ll-e har löö-öss!" 
    Enligt min stora pojke hade barnen sagt så och fröknarna hade sagt att de kunde de inte vara säkra på att han hade.

Vi fick inte veta någonting om detta vid hämtning, det stod inte ens uppskrivet på tavlan att de hade kollat i barnens hår. 

Frågan är, får förskolepedagogerna titta i barnens hår för att leta efter gnetterna, utan att vi blir informerade om det?
    Det känns så orätt mot "Kalle". Han är utpekad av barnen, möjligtvis helt osyldig också.

Tänk om de skulle börja leta efter springmask i alla barnens rumpor också? (för att dra det till sin spets).

Jag vet skolor där man har haft "avlusnings-dagar" och det är en helt annan grej, tycker jag. Då blir alla behandlade och ingen blir utpekad.    

• Svar på tråden Leta löss på förskolan
  • Anonym (.)

Jo, det verkar väldigt dåligt skött. Stackars Kalle.

• Anonym (mammatill2)

Tack för att ni tog er tid att svara.  

• violis

För att svara på din fråga : JA vi får kolla barnens hår vid misstanke om löss ,vi får luskamma om vi " vill" MEN då kollar vi ALLA barn som är där den dagen, vi säger Inget till övriga barn om vi hittar något. Däremot sätter vi upp en lapp om att löss går o ber alla kolla sina barn, vi talar INTE om för någon Vem som har löss. Varför då kolla? Jo för att få bort lössen så fort som möjligt ! Dessutom TS om nu vi skulle upptäcka löss på ditt barn,skulle du då inte uppskatta att få ett telefonsamtal om det så att du kan åka in till Apoteket och köpa lusmedel innan du hämtar ditt barn? ( på samma sätt skulle vi göra om vi upptäckte att ett barn har mask - dvs ringa direkt ,inte kolla alla barns rumpor )

• Anonym (mammatill2)
    violis skrev 2013-09-04 20:14:22 följande:
    För att svara på din fråga : JA vi får kolla barnens hår vid misstanke om löss ,vi får luskamma om vi " vill" MEN då kollar vi ALLA barn som är där den dagen, vi säger Inget till övriga barn om vi hittar något. Däremot sätter vi upp en lapp om att löss går o ber alla kolla sina barn, vi talar INTE om för någon Vem som har löss. Varför då kolla? Jo för att få bort lössen så fort som möjligt ! Dessutom TS om nu vi skulle upptäcka löss på ditt barn,skulle du då inte uppskatta att få ett telefonsamtal om det så att du kan åka in till Apoteket och köpa lusmedel innan du hämtar ditt barn? ( på samma sätt skulle vi göra om vi upptäckte att ett barn har mask - dvs ringa direkt ,inte kolla alla barns rumpor )

Givetvis skulle jag uppskatta ett telefonsamtal om barnen har löss. 
    Vi blev ombedda igår att kolla efter och det kan jag garantera dig att alla familjer gick hem och gjorde. Litar inte personalen på oss och ska kolla själva dagen efter?

Jag, som förälder, vill bli informerad ATT sådant SKA ske och ATT det har SKETT.

Jag hoppas innerligt att ni inte kollar barnens rumpor utan föräldrars tillåtelse!!      
Svar på tråden Leta löss på förskolan