• Sunshine02

Vad är skillnaden på låtsaslek och fantasilek?

1. T.ex. att laga mat på leksaksspis med leksaksmat är det låtsaslek?

2. eller att leka med små gubbar att de går och lägger sig och åker bil, är det låtsaslek?

3. att säga det är häxor i trollskogen och smyga runt, är det fantasilek?

4. att leka någon är sjuk med doktorsleksaker är det låtsaslek eller fantasilek?

5. Sen en knepig fråga (kanske) men är det verkligen fantasilek och man säger att det är "häxor i trollskogen" och man bara smyger runt men inte utvecklar leken något?

6. eller att säga man är en prinsessa för att man har en prinsessklänning men inte tar det längre än så?

Tacksam att få reda på vilket som är vad egentligen eller om det räknas som "fantasi/låtsaslek.

• Svar på tråden Vad är skillnaden på låtsaslek och fantasilek?
  • RöttÄrSött

De flesta verkar klumpa ihop de begreppen till samma lekform, någon menade att det är fantasilek då du själv fantiserar i huvudet medan det blir låtsaslek då barnet sedan agerar.

Har du någon definition du ska utgå från för att analysera? Eller är det en öppen, nyfiken fråga?

• Tow2Mater

1, 2 (om gubbarna finns och kan ses i fysisk form), 4, 6 låtsaslek.
    3, 5 fantasilek. 5 fantasi så länge "häxorna" finns i tanken. 5 är knepig, flyttas  fokus ifrån "häxorna" och blir bara "att smyga" i allmänhet vet jag inte riktigt, det beror ju på vad man "låtsas" smyga på isåfall.  2 om gubbarna inte finns utan bara inbillas finnas.

Låtsas använder jag när man på något sätt liknar eller kopierar något som man vet finns i "vuxenvärldens" verklighet. Fantasi blir det när man blandar in det som man inte riktigt vet finns, eller absolut vet att inte finns, i verkligheten.

• Loppaan

När barn leker vid leksaksspisen, de leker doktor, leker mamma pappa barn etc. kallas det för rollek. Barnen tar på sig en roll och kopierar situationer ur verkligheten på sitt eget vis. Fantasilek kan tex vara när barnen leker att stolen är en häst, sängen blir en båt etc :)

• Sunshine02
    Tow2Mater skrev 2013-09-05 02:46:24 följande:
    1, 2 (om gubbarna finns och kan ses i fysisk form), 4, 6 låtsaslek.
    3, 5 fantasilek. 5 fantasi så länge "häxorna" finns i tanken. 5 är knepig, flyttas  fokus ifrån "häxorna" och blir bara "att smyga" i allmänhet vet jag inte riktigt, det beror ju på vad man "låtsas" smyga på isåfall.  2 om gubbarna inte finns utan bara inbillas finnas.

Låtsas använder jag när man på något sätt liknar eller kopierar något som man vet finns i "vuxenvärldens" verklighet. Fantasi blir det när man blandar in det som man inte riktigt vet finns, eller absolut vet att inte finns, i verkligheten.
    Tack för bra svar! (och till er andra också) Jag ser det på samma sätt som dig men har haft svårt att veta vad som är vad egentligen. Jag anser att det med "häxorna" egentligen inte är riktig fantasilek utan snarare att kopiera rakt av vad ett annat barn sagt. Då barnets kompis låtsades att det var en "trollskog med häxor i" och de skulle gå in i skogen. De skulle smyga i skogen för det fanns häxor där men där tog fantasin stopp. Då kopierades bara kompisens ord rakt av och sen dess är det "trollskogen med häxor i".

Leker verkligen ALLA barn fantasilekar? Jag kan se låtsaslek som att leka korrekt med gubbar, köra bil, laga mat på spis med leksaksmat men ingenting vad gäller riktig fantasilek. Det närmsta man kommer fantasi är i sådana fall att låtsas bränna sig på maten eller att citronen är sur, men det är ju sånt som också är taget från vardagliga livet om ni förstår?
  • Tow2Mater

Att ha en "osynlig kompis" är väl den 'vanligaste' fantasilek jag vet om, men jag känner dock ingen som haft det.
    Min pojke leker att han är Spindelmannen, men eftersom han kopierar det han sett pa film, tycker jag det klassas mer som latsaslek än fantasilek, fast jag egentligen definierar det som fantasi eftersom Spindelmannen inte finns (mer än pa TV).

Svar på tråden Vad är skillnaden på låtsaslek och fantasilek?