• 3llie

Skrivarlinje

Hej!

Jag går nu mitt tredje år på gymnasiet och har börjat kolla runt på lite olika utbildningar. Den jag helst vill gå (faktiskt den enda) är skrivarlinjen. Och sådana utbildningar finns det ju gott om! Jag begränsar mig lite genom att det ska vara bundet till en ort,Jag vill helst skriva skönlitterärt, men vill jag ändå ha möjlighet att lära mig andra genrer.

Finns det någon här som har erfarenhet av någon skrivarlinje? Jag vill verkligen detta, så självklart är jag ute efter att hitta den bästa utbildningen! Lund sägs ju vara det bästa man kan komma in på, men då krävs det att man läst 120hp eller varit ute i arbetslivet i minst 5 år vilket jag alltså inte har.

Så vilka skrivarlinjer är bäst? Vilken stad ska man plugga i? Ska man ta någon annan utbildning först och sedan försöka ta sig in på Lunds universitet, och i så fall vad ska man då plugga (gärna något som blir till en fördel på skrivarlinjen)??

Tack på förhand! Även andra tankar angående skrivarlinjen är välkomna! 

• Svar på tråden Skrivarlinje
  • Bitchos

Det finns både kurser och program i något som heter Litterär gestaltning i Göteborg, vad jag vet. Där får man skriva en hel del. Om man ska söka in på någon av kurserna bör man ha fått något publicerat innan, om man ska ta programmet som är på 2 år ska man ha ett skrivarprojekt, typ en bok. Vet dock inte om det finns andra program eller kurser i andra städer om detta. Men nu vet du i alla fall vad kurserna heter. Lycka till!

• Betula74
    Bitchos skrev 2013-09-05 08:23:55 följande:
    Det finns både kurser och program i något som heter Litterär gestaltning i Göteborg, vad jag vet. Där får man skriva en hel del. Om man ska söka in på någon av kurserna bör man ha fått något publicerat innan, om man ska ta programmet som är på 2 år ska man ha ett skrivarprojekt, typ en bok. Vet dock inte om det finns andra program eller kurser i andra städer om detta. Men nu vet du i alla fall vad kurserna heter. Lycka till!
    Läste kreativt skrivande på distans i Gävle, urbra utbildning. Innehöll på sköntlitterärt skrivande och journalistik vilket gav en fördjupning i hantverket. De har börjat en ny utbildning , hade jag haft råd hade jag mer än gärna gått den http://www.hig.se/Ext/Sv/Utbildning/Hitta-utbildning/Program/Programsidor/Grundniva/Programmet-for-professionellt-skrivande.html

Dock skulle jag inte rekommendera att bara ha en utbildning i skrivande/journalistik det utbildas för många och det finns inte ens jobb för de med lång erfarenhet.Se till att ha en annan utbildning i botten för att kunna försörja dig. Den utbildningen kan vara en bra spets när du skriver.
  • 3llie
    Betula74 skrev 2013-09-08 08:13:38 följande:
    Läste kreativt skrivande på distans i Gävle, urbra utbildning. Innehöll på sköntlitterärt skrivande och journalistik vilket gav en fördjupning i hantverket. De har börjat en ny utbildning , hade jag haft råd hade jag mer än gärna gått den www.hig.se/Ext/Sv/Utbildning/Hitta-utbildning...

Dock skulle jag inte rekommendera att bara ha en utbildning i skrivande/journalistik det utbildas för många och det finns inte ens jobb för de med lång erfarenhet.Se till att ha en annan utbildning i botten för att kunna försörja dig. Den utbildningen kan vara en bra spets när du skriver.
    Vet du något om studentlivet där?
  • Betula74
    3llie skrev 2013-09-08 20:51:33 följande:
    Vet du något om studentlivet där?
    Jag har hört att studentlivet är bra. Jag blev helt kär i skolan när jag var där och staden så mysig.
Svar på tråden Skrivarlinje