• tvillingarjuli11

nattåg till åre

Hej!
    Finns det någon hjälpsam själ som kan säga något om hur det är att åka nattåg till sälen med små barn. Vi är ett sällskap om sex vuxna och sex barn som funderar på detta. Själva har vi tvillingar som kommer att vara två och ett halvt. Kan det funka med sömn, inte ramla ur liggplatsen, bagage! hur får det plats osv.
    Väl framme i åre, funkar det att ta sig fram utan bil med två små barn? Kan man klara sig utan vagn eller skall man ta med en sådan också på något vis? 
    Tacksam för alla svar! 

• Svar på tråden nattåg till åre
  • resemamman

Klart det funkar! Jag har iofs inte åkt nattåg just till Åre, men däremot tåg nattetid till andra ställen med barnen. Jag brukar dela säng med min yngsta, känns lättast så på natten. Men jag tror inte att de faller ur, ett brukar finnas ett fallskydd på sängarna. Har ni liggvagn så är det 6 enklare bäddar i varje kupe, i sovvagn 2-3 bäddar i varje. 

Beroende på var ni bor så funkar det utmärkt utan bil i Åre! Boka boende med närhet till barnbacken bara :). Elle rmöjligen nära skidbuss, men jag tror det är bökigt med två så små...

Väl där skulle jag nog ta med mig en vagn. Det känns bökigt att ta sig fram och tillbaka till backen med två barn (jag tycker det är bökigt med en liten!) utan vagn. Både att köra barn i och att lägga skidor, extra kläder, mm ovanpå. 

• Genuin

Tänk på att tåget går från Stockholm sent på natten. det var iaf vad jag fick höra i vintras. Förr kunde man gå på redan vid 20-tiden på kvällen men att det åkte vid 23-tiden. Nu kommer tydligen tåget in strax innan det åker, det gjorde att vi tog dagtåg i vintras.

Det är också oerhört trångt, ingen plats för bagage. Jag lade våra resväskor på golvet bredvid nedre sängen och gjorde an 'barnsäng' av packningen och delade nedre sängen med mina två barn (2 och 4 år).

Finns ingen plats för barnvagn, konduktöreen var juste nog att ställa in den i ett skåp som var till för personalen tror jag.

Sover barnen på dagen kan det ju vara bra att ha vagn, om man inte vill sitta på hotellrummet under tiden.

• mia maria

Jag tror absolut att det går att åka nattåg med små barn - jag brukar säga att det blir vad man gör det till!

Det jag undrar dock är hur mkt bagage ni har tänkt att ta med? Skidor? Lakan o handdukar? Mat (om ni ska ha självhushåll där ni bor eller handlar ni på plats?)? Extra ytterkläder? Pjäxor? Pulkor?

Jag brukar själv åka till fjällen o det blir ju lätt en del packning - hela bilen brukar vara fullastad!
    Men det beror ju på hur man ska bo också - går ju att hyra sänglinne (eller om ni bor på hotell?) o även skidor såklart!

Vagn eller pulka skulle jag absolut ha att dra de små i - det kan vara jobbigt att gå, särskilt om man har pjäxor på sig. Men det beror ju också på var ni bor o så!

Jag tror säkert att det går jättebra att åka tåg till åre som barnfamilj - se bara till att planera allt noga innan med packningen osv

Lycka till!

• tvillingarjuli11

Tack för alla svar! Ni verkar ju vara övervägande positiva till själva tågresan i alla fall. 
    Tåget skall gå rätt bra tider, avgå vid sex. sju på kvällen och vara framme vid åtta på morgonen. Det passar ju en barnfamilj utmärkt. Däremot varnade en person mig för att man inte kan lita på tågen vintertid. Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Det brukar ju vara "snökaos" lite här och där i landet under vintrarna men man kommer väl fram i alla fall, någon timme försenat gör ju inget, fastna i snön någonstans och behöva åka buss resten av vägen vore inte särskilt roligt däremot.
    När det gäller packningen så kan man boka en vagn med plats för extra bagage i ett annat utrymme, så väl ombord ordnar det sig förhoppningsvis, dock är jag lite orolig för hur vi skall ta oss fram. Vi har ju varit i fjällen förr och som sagt, hela bilen är ju full! 

• mia maria
    tvillingarjuli11 skrev 2013-09-06 11:00:07 följande:
    Tack för alla svar! Ni verkar ju vara övervägande positiva till själva tågresan i alla fall. 
    Tåget skall gå rätt bra tider, avgå vid sex. sju på kvällen och vara framme vid åtta på morgonen. Det passar ju en barnfamilj utmärkt. Däremot varnade en person mig för att man inte kan lita på tågen vintertid. Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Det brukar ju vara "snökaos" lite här och där i landet under vintrarna men man kommer väl fram i alla fall, någon timme försenat gör ju inget, fastna i snön någonstans och behöva åka buss resten av vägen vore inte särskilt roligt däremot.
    När det gäller packningen så kan man boka en vagn med plats för extra bagage i ett annat utrymme, så väl ombord ordnar det sig förhoppningsvis, dock är jag lite orolig för hur vi skall ta oss fram. Vi har ju varit i fjällen förr och som sagt, hela bilen är ju full! 
    Ni får väl fortsätta fundera på hur det kommer att funka med packningen, vad ni behöver ha med er osv!
    Är det värt att åka tåg eller är det enklare att ta bilen?

Hoppas ni får en trevlig resa hur det än blir!  
Svar på tråden nattåg till åre